شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
کد خبر: 287243

سیزدهمین عملیات هوایی انتقال قلب در کشور انجام شد و قلب مردی ۳۴ ساله که دچار مرگ مغزی شده بود، برای پیوند به بیماری ۵۰ ساله به تهران منتقل شد.

وجود ۲۵۰۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند

سلامت نیوز:سیزدهمین عملیات هوایی انتقال قلب در کشور انجام شد و قلب مردی ۳۴ ساله که دچار مرگ مغزی شده بود، برای پیوند به بیماری ۵۰ ساله به تهران منتقل شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، ‌سیزدهمین عملیات هوایی انتقال قلب در کشور انجام شد که در این عملیات قلب مردی ۳۴ ساله که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، به مردی ۵۰ ساله و نیازمند پیوند قلب، در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران پیوند شد.


در این زمینه دکتر مهدی شادنوش- رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت ، گفت: این سیزدهمین انتقال هوایی قلب بود که با موفقیت انجام شد. در عین حال دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف در حال پیوستن به این اقدام هستند تا انتقال هوایی عضو در کشور نهادیه شود. تاکنون از استان‌های یزد، گیلان، بوشهر و تبریز انتقال هوایی عضو انجام شده است. از استان‌های دیگر هم خواسته‌ایم که مراقبت کنند تا حد امکان هیچ عضو مفید و قابل پیوندی به خاک سپرده نشود و حتی اگر مشکلی در انتقال عضو وجود دارد، با هماهنگی در سطح وزارت بهداشت و هماهنگی‌های کشوری، تلاش می‌کنیم که به سرعت بتوانیم آن را منتقل کنیم و در اختیار بیماران نیازمند قرار دهیم.


یک بیمار مرگ مغزی می‌تواند چند نفر را نجات دهد؟وی با بیان اینکه از هر فرد مرگ مغزی هشت عضو قابل اهدا است، گفت: علاوه بر این از یک بیمار مرگ مغزی می‌توان ۵۳ بافت و نسج نیز اهدا کرد که می‌تواند زندگی بهتر و با کیفیت‌تری را برای بیماران نیازمند پیوند به ارمغان آورد. باید توجه کرد که در موارد مختلف از سوختگی‌ها گرفته تا اشکالات بافت و نسج و پیوند قرنیه که می‌تواند از نابینایی افراد جلوگیری کند، ‌ می‌توان از بافت‌ها و نسوج فرد دچار مرگ مغزی برای نجات زندگی سایر بیماران استفاده کرد و  چشم آنها را رو به دنیا باز نگه داشت و در این حوزه‌ها امکان پیوند وجود دارد.


شادنوش ادامه داد: امیدواریم با تلاش و ایثارگری که هم کادر درمانی در سراسر کشور انجام می‌دهند و در عین حال با اقداماتی که از سوی مراجع فرهنگساز اجتماعی انجام می‌شود،  این امکان فراهم شود که مردم نسبت به مرگ مغزی  اطلاعات بیشتری داشته باشند و با امکان ایثار و مجاهدتی که دارند، بتوانند زندگی دیگران را کیفیت بخشیده و ادامه حیات بیماران نیازمند پیوند را ممکن کنند.


رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت تاکید کرد: در ۹ ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته یک رشد بسیار قابل توجه در حوزه اهدای عضو و پیوند داشته‌ایم که در پایان سال آن را جمع‌بندی کرده و گزارشش را به اطلاع مردم می‌رسانیم.


۲۵۰۰۰ نفر در لیست انتظار پیوندشادنوش با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند، گفت: متاسفانه روزانه بین هفت تا ۱۰ نفر  به دلیل نبود عضو از بین می‌روند. بر این اساس هر سه ساعت یک نفر به دلیل نبود عضو اهدایی از دنیا می‌رود. با توجه به آمار بالای تصادفات جاده‌ای و بروز مرگ‌مغزی در کشور، ‌ مساله بسیار مهم فرهنگسازی برای اهدای عضو است. بنابراین این موضوع وظیفه مراجع اجتماعی را دوچندان می‌کند تا با فرهنگسازی اطلاعات خانواده‌ها را نسبت به مرگ مغزی ارتقاء دهند.


وی تاکید کرد: باید توجه کرد که فردی که دچار مرگ مغزی شده و مرگ مغزی‌اش تایید می‌شود، هیچ  احتمالی برای بازگشتش به زندگی وجود ندارد. گروه‌های پیوند در سراسر کشور تلاش می‌کنند تا در سخت‌ترین و ناگوارترین لحظات زندگی یک فرد و خانواده‌اش، این امکان را فراهم کنند که اعضای عزیز از دست رفته‌شان را اهدا کرده و بتوانند خانواده‌های بسیاری را از درد و رنج نجات داده و به بیماران نیازمند عضو، زندگی اهدا کنند.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha