یکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 287287

یک جراح و متخصص زنان گفت: زنان متاهلی که قصد بارداری دارند، باید در نخستین فرصت نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

اوج باروری زنان در چه سنی است؟

سلامت نیوز:یک جراح و متخصص زنان گفت: زنان متاهلی که قصد بارداری دارند، باید در نخستین فرصت نسبت به انجام این کار اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،زهره داودی مقدم جراح و متخصص زنان و عضو تیم مرکز درمان نابارروری ابن سینا  درباره سنین اوج باروری زنان اظهار کرد: اوج باروری زنان در سن ۲۴ تا ۲۵ سالگی است. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم خانم‌ها در صورتی که قصد باردار شدن دارند، بین سنین ۲۰ تا نهایت ۳۵ سالگی به انجام این کار اقدام کنند، زیرا پس از سن ۳۵ سالگی احتمال باروری در زنان کمتر می‌شود.
تولد نوزاد
دلایل کاهش باروری زنان پس از سن ۳۵ سالگی

او بیان کرد: به طور کلی با افزایش سن تخمک‌ها کیفیت خود را از دست می‌دهند و قاعدگی‌هایی که در آنها تخمک گذاری انجام می‌شود، کاهش پیدا می‌کند، تخمک‌ها به مشکل دچار می‌شوند و احتمال اینکه نوزاد به ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندروم داون مبتلا شود، افزایش پیدا می‌کند.

این جراح و متخصص زنان افزود: وقتی سن افزایش پیدا می‌کند، احتمال ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشار خون بیشتر می‌شود، مادری که به این بیماری‌ها دچار است، بارداری پرمخاطره‌ای را به همراه دارد، به عبارتی با افزایش سن و دچار شدن بدن به تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی محیط رحم خانم دیگر برای رشد جنین مناسب نیست، بنابراین احتمال بروز مشکلاتی مانند سقط جنین، مرگ داخل رحمی، پره اکلامپسی (فشار خون بارداری)، دیابت بارداری و تولد نوزاد با وزن کم افزایش پیدا می‌کند.


داودی مقدم تاکید کرد: اوج دوقلوزایی دو تخمکی در سن ۳۷ سالگی است، بارداری دوقلویی در نگاه اول خوشایند به نظر می‌رسد، اما بسیار پرمخاطره است به طوری که در این بارداری احتمال بروز مشکلاتی مانند زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس افزایش پیدا می‌کند.

او تصریح کرد: در سنین بالا احتمال باروری خانم‌ها کاهش پیدا می‌کند بنابراین ما مجبور می‌شویم که در برخی موارد از روش‌های کمک باروری مانند IVF، IUI، و میکرو اینجکشن استفاده کنیم که این روش‌ها، مشکلاتی را به همراه دارند.


داودی مقدم یادآوری کرد: کاهش قدرت باروری زنان از سن ۳۵ سالگی آغاز می‌شود و  هر سال کمتر شده و پس از ۴۰ سالگی شدت کاهش بسیار افزایش پیدا می‌کند و احتمال بروز ناهنجاری‌های جنینی هم بیشتر می‌شود و به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha