سازمان جهانی بهداشت 60 سالگی را ورود به دوران سالمندی تعریف كرده است. با افزایش سن به مرور توانایی ما در جابه‌جا شدن و حركت كردن كاهش می‌یابد و تحرك سخت‌تر می‌شود.

كاهش دردهای سالمندی با فیزیوتراپی

سلامت نیوز:سازمان جهانی بهداشت 60 سالگی را ورود به دوران سالمندی تعریف كرده است. با افزایش سن به مرور توانایی ما در جابه‌جا شدن و حركت كردن كاهش می‌یابد و تحرك سخت‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، این موضوع به علت مشكلات مرتبط با سلامت یا صدمات خاص بروز می‌یابد. در این زمان همه ما به دنبال كیفیت بالاتر زندگی در دوران سالمندی هستیم.  فیزیوتراپی می‌تواند درد را در این دوره كاهش دهد، تحرك را بهبود بخشد و حتی آمادگی جسمانی از دست رفته را به سالمندان بازگرداند. فیزیوتراپیست‌ها تلاش می‌كنند تا حد ممكن زندگی فعال طولانی‌تری را برای سالمندان فراهم كنند و تا حد ممكن آنها را مستقل و توانمندتر نگه دارند.

با فیزیوتراپی فعالیت‌ها روز به روز راحت‌تر می‌شوند. برای مثال اگر در راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها و خوابیدن و برخاستن از تخت‌خواب مشكل دارید فیزیوتراپی می‌تواند كمكتان كند. همچنین بعد از زمین خوردن شما را به شرایط قبل باز می‌گرداند و در بسیاری مواقع می‌تواند جایگزین درمان‌های جراحی شود.

گردن درد و كمردردهای دوران سالمندی، صدمات ورزشی، التهابات مفصلی، بیماری‌های قلبی، اختلالات تنفسی به دنبال آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه، مشكلات مرتبط با دیابت، كشیدگی‌های مكرر عضلانی، بیماری‌های مغز و اعصاب مانند پاركینسون، آلزایمر، سكته مغزیو ای ال اس، پوكی استخوان، سرطان‌ها وبی اختیاری‌ها از موارد شایعی در دوران سالمندی است كه فیزیوتراپی می‌تواند بسیار كمك‌كننده باشد.

اما به طور كلی ساییدگی و فرسودگی مفاصل و غضروف‌های آنها و افزایش روند از دست دادن كلسیم در استخوان‌ها و پوكی استخوان مهم‌ترین علت درد و ناتوانی افراد در دوران سالمندی است.پروتكل‌های مختلف تمرین درمانی در فیزیوتراپی وجود دارد كه برای هر یك از مشكلات فوق می‌تواند كمك‌كننده باشد.

تمرینات هوازی همچون راه رفتن و دوچرخه ثابت با پا و دست برای بیماری‌های قلبی و تنفسی درمانی مؤثر است كه باید تحت نظارت مستقیم فیزیوتراپیست و همراه با كنترل ضربان قلب و نبض و وضعیت تنفس صورت گیرد.

تمرینات دامنه حركتی همچون استفاده از قرقره‌ها و میله می‌تواند از خشكی مفاصل جلوگیری كند و تمرینات عملكردی مانند حمل اشیای سبك و انجام كارهای روزانه به روش صحیح می‌تواند استقلال افراد را در دوران سالمندی حفظ كند. تمرینات تعادلی و هماهنگی هم از برنامه‌های تمرین درمانی مهمی است كه مانع زمین خوردن افراد و افزایش چابكی و سرعت عمل آنان می‌شود.

دستگاه‌های فیزیوتراپی مانند تحریكات الكتریكی و لیزر و اولتراسوند همراه گرما و سرمادرمانی نقش مهمی در كاهش دردها و التهابات مفصلی و عضلانی سالمندان دارند. مگنت تراپی هم در پوكی استخوان و بدجوش خوردن شكستگی‌ها می‌تواند به سالمندان كمك كند.

ماساژ و تكنیك‌های دستی در بازگرداندن دامنه حركتی مفاصل و انعطاف پذیری بافت‌های نرم روش‌هایی مفید و تأثیرگذار هستند. تمرینات گروهی تحت نظارت یك فیزیوتراپیست هم از روش‌های بسیار مورد علاقه سالمندان است كه به درمان حركتی افراد، انگیزه و نشاط را هم اضافه می‌كنند و همراهی محرك‌های روحی و روانی با فعالیت‌های جسمانی اثر این درمان‌ها را دوچندان می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha