تحقیقی در دانشگاه هیوپو در ژاپن نشان داد چگونه نگهداری یک گیاه کوچک می تواند استرس محیط کار را کم کند.

کارمندان در محل کار، گل نگهداری کنند

سلامت نیوز: تحقیقی در دانشگاه هیوپو در ژاپن نشان داد چگونه نگهداری یک گیاه کوچک می تواند استرس محیط کار را کم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، چهار محقق ژاپنی درباره فایده عملی نگهداری گیاهان در محیط داخل منزل و محل کار در تقویت سلامتی در بین کارمندان بویژه کسانی که معمولا به محیط های سرسبز  نمی روند تحقیق کردند.

کاملا روشن است که نگهداری گیاه، باعث آرامش روانی می شود اما این تحقیق به وضوح میزان تاثیرات روانشناختی و اثرات نگهداری گیاهان در محیط کار بر سلامت جسمی را اثبات کرد. محققان این امر را در محیط کار آزمایش و میزان کاهش استرس در کارمندان را اندازه گیری کردند.

این یافته ها در مقاله ای با عنوان «تاثیر بالقوه نگهداری یک گیاه کوچک در کاهش استرس کارکنان» از سوی انجمن علوم باغبانی آمریکا در مجله  HortTechnology به چاپ رسیده است.

تویودو یکی از محققان دست اندرکار این تحقیق می گوید: در حال حاضر هنوز بسیاری از مردم کاملا منافع کاهش استرس حاصل از نگهداری گیاه در محیط کار را نمی دانند. ما برای اصلاح چنین وضعیتی، فکر کردیم که یافتن شواهد علمی برای اثبات نقش کاهنده استرس گیاهان در محیط واقعی کاری ضروری است.

این آزمایش بر روی 63 کارمند در ژاپن انجام شد تا وضعیت روانی و جسمی افراد را پیش و پس از نگهداری گیاه بر روی میز کارمندان ارزیابی کنند.

محققان با استفاده از پرسشنامه اضطراب پیدا و پنهان اسپیلبرگر(State-Trait Anxiety Inventory) به ارزیابی استرس روانی شرکت کنندگان پرداختند.

هدف اصلی از این تحقیق سنجش میزان کاهش استرس با تماشای آگاهانه گلها در محیط کار واقعی در زمان احساس خستگی کارمندان در ساعات کاری بود. هر دو حالت انفعالی (تماشای صرف گیاهان) و نیز تماس فعالانه و پرورش گیاهان در کاهش اضطراب، مورد بررسی قرار گرفت.

شرکت کنندگان در تحقیق هم دسترسی چشمی به گیاهان داشتند و هم فعالانه از گیاهان نگهداری می کردند. محققان دریافتند که تماشای آگاهانه گیاهان هر چند بدون لمس کردن و نگهداری از آنها باعث افزایش و راحتی انجام کار کارمندان شد.

شرکت کنندگان آزاد بودند که نوع گیاه دلخواه خود را انتخاب کنند و آن را در نزدیکی میز کار خود نگه دارند. ارزیابی تاثیرات آرام بخش که در طی این تحقیق انجام شد نشان دهنده نقش فوق العاده گیاه در کاهش استرس نسبت به شرایط قبل از نگهداری گیاه در محل کار است. این تحقیق اثبات کرد نگهداری گیاهان کوچک در معرض دید، به کاهش فشار روانی در کارمندان کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha