با افزایش کرایه خانه در سال‌های اخیر، ترس بی خانه ماندن و در خیابان ماندن، در هر خانواده مستاجری دیده می‌شود. اما در این بین عده‌ای هستند که واقعا در خیابان‌ها زندگی می‌کنند. این بی خانمان‌ها حتی در دمای زیر صفر درجه هم در فضای باز، شب را سحر می‌کنند.

نگهداری از معتادین مبتلا به گال و ایدز بر عهده چه نهادی است؟

سلامت نیوز:با افزایش کرایه خانه در سال‌های اخیر، ترس بی خانه ماندن و در خیابان ماندن، در هر خانواده مستاجری دیده می‌شود. اما در این بین عده‌ای هستند که واقعا در خیابان‌ها زندگی می‌کنند. این بی خانمان‌ها حتی در دمای زیر صفر درجه هم در فضای باز، شب را سحر می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از میزان، با افزایش کرایه خانه در سال‌های اخیر، ترس بی خانه ماندن و در خیابان ماندن، در هر خانواده مستاجری دیده می‌شود. اما در این بین عده‌ای هستند که واقعا در خیابان‌ها زندگی می‌کنند. این بی خانمان‌ها حتی در دمای زیر صفر درجه هم در فضای باز، شب را سحر می‌کنند.
اما این پایان ماجرا نیست. متاسفانه بسیاری از بی خانمان‌ها به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرداند و در حال حاضر به عنوان معتادین متجاهر در سطح جامعه شناخته می‌شود.


بر اساس آخرین آمار، تعداد معتادین متجاهر در تهران به ۲۰ هزار نفر و در کل کشور به ۱۵۸ هزار نفر می‌رسد.
مسئله این است که برای ساماندهی معتادین متجاهر، سازمان‌های زیادی پای کار آمده اند و تاکنون بیش از نیمی از این افراد، ساماندهی شده اند.
اما اگر شما فکر می‌کنید از معتاد متجاهر بودن معضل پیچیده تری وجود ندارد باید بگویم شما اشتباه می‌کنید؛ زیرا نزدیک به دو هزار نفر از این معتادین متجاهر، به بیماری‌هایی مانند گال، هپاتیت، ایدز و عفونت‌های خاص مبتلا هستند و تاکنون هیچ نهادی برای رسیدگی و درمان این افراد پای کار نیامده است.


این افراد در سطح شهر دیده می‌شوند، اما پلیس نمی‌تواند آن‌ها را دستگیر کند، زیرا بازداشتگاه و کلانتری محل نگهداری از بیمار نیست. پلیس می‌گوید جمع آوری این افراد سخت نیست، اما نهادی‌هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد برای اسکان آن‌ها کاری انجام نمی‌دهند.


در همین راستا از معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره مسئولیت این سازمان برای نگهداری معتادان متجاهر بیمار پرسیدیم و شنیدیم که " طبق پروتکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی مراکز درمانی ندارد بنابراین در این باره مسئولیتی ندارد. "
فرید براتی سده معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان در این باره توضیحات بیشتری ارائه کرد که در ادامه می‌خوانید.


براتی گفت: معتادین متجاهر بیمار باید در بیمارستان و مراکز درمانی نگهداری شوند، ما بیمارستان نداریم بنابراین نمی‌توانیم از آن‌ها نگهداری کنیم.
وی با اشاره به نگهداری معتادین متجاهر مسن نیز ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی این موضوع، در پروتکل عنوان کرده معتادین متجاهر بالای ۶۵ سال، با سایر معتادین در مراکز عادی نگهداری نشوند، زیرا این افراد بسیار آسیب پذیر هستند.


معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی افزود: محل نگهداری این افراد باید به پزشک و تجهیزات درمانی مجهز باشد که این امکان در بهزیستی وجود ندارد و ما اجازه و امکان نگهداری از این افراد را نداریم.


دبیر کمیته پیشگیری و کنترل ایدز سازمان بهزیستی کشور در پایان تاکید کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید برای این افراد تعیین تکلیف کند.
یک منبع آگاه در ستاد مبارزه با مواد مخدر به خبرنگار میزان گفت: پس از جمع آوری معتادان متجاهر از سطح شهر توسط پلیس، این افراد غربالگری می‌شوند و افرادی که بیماری خاص داشته باشند به وزارت بهداشت معرفی می‌شوند و ستاد دیگر در قبال بیماران مسئولیتی ندارد.
بر اساس گفته مسئولین، هیچ نهادی مسئولیت این افراد را بر عهده نمی گیرد و به نظر می رسد در این زمینه خلع  وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha