بیمارستان‌ها شلوغ است، تعداد تخت‌های بستری با استاندارد تعداد پرستاران جور در نمی‌آید. میانگین پرستار به تخت از استانداردها فاصله دارد. این وضعیت زمانی نگران‌کننده می‌شود که بنا به اذعان مسئولان حوزه سلامت در بخش‌های آی سی یو بوِیژه در شیفت شب به ازای 15 تخت یک پرستار از بیماران مراقبت می‌کند.

هر 15 تخت، یک پرستار!‌‌

سلامت نیوز:بیمارستان‌ها شلوغ است، تعداد تخت‌های بستری با استاندارد تعداد پرستاران جور در نمی‌آید. میانگین پرستار به تخت از استانداردها فاصله دارد. این وضعیت زمانی نگران‌کننده می‌شود که بنا به اذعان مسئولان حوزه سلامت در بخش‌های آی سی یو بوِیژه در شیفت شب به ازای 15 تخت یک پرستار از بیماران مراقبت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،ماجرای کمبود نیروی پرستار سال‌ها است به چالش جدی مراکز درمانی تبدیل شده است و همچنان هم ادامه دارد.در شرایطی که بر اساس استانداردها تعداد پرستار باید به ازای هر تخت بیمارستان حداقل به دو نفر برسد اما میانگین پرستار به تخت 0.9 است که تقریباً دو برابر کمتر از رقم استاندارد آن است.

یعنی اگر جمعیت کنونی پرستار (140 هزار پرستار شاغل در 850 بیمارستان) دو برابر شود آنوقت شاید بتوان گفت مردم حداقل مراقبت‌ها را از پرستاران دریافت می‌کنند.هفته گذشته معاون پرستاری وزارت بهداشت همزمان با روز پرستار اعلام کرد: چنانچه تا سال 1404 سالانه 5 هزار پرستار جذب مراکز درمانی شوند نسبت عدد پرستار به تخت به عدد 1.8 می‌رسد به گونه‌ای که با توجه به استانداردهای جهانی به حدود 120 تا 150 هزار پرستار دیگر در مراکز درمانی نیاز است.

نارضایتی پرستاران از کمبود نیرو و ساعات کاری خود در حالی است که اصلی‌ترین مشکل در این رابطه به جذب پرستاران و نحوه استخدام‌شان برمی‌گردد. به‌طوری که به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری؛با استخدام سالی ۸ یا ۹ هزار ‌دانش آموخته دانشگاهی و با در نظر گرفتن بازنشستگی سالانه ۵ هزار پرستار، می‌توان شرایط را تا حدودی بهبود بخشید.

محمد میرزابیگی در این باره می‌گوید: باید ظرفیت دانشگاه‌ها تنظیم شود و مشکل نحوه استخدام پرستاران اصلاح شود تا معضل نیروی پرستاری در کشور تا حدی کاهش یابد.او در ادامه با تأکید اینکه میزان نیروی پرستار در کشور به ازای هر تخت بیمارستانی 0.9 است که فاصله زیادی با استاندارد‌ها دارد، می‌افزاید: میزان نیروی پرستار بر اساس استاندارد‌های جهانی، حداقل ۳ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت است. ما این استاندارد را در کشور ۲.۵در نظر گرفته و مشخص کرده‌ایم ۱.۸ نیروی پرستار و ۰.۷ بهیار باشد، اما این استاندارد در یک مقاطعی بالا و پایین شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اکنون ۰.۸نیروی پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت در کشور داریم، عنوان می‌کند: در جاهایی که شرایط خوب است این میزان ۰.۹ است که تا میزان استاندارد فاصله داریم.مسأله کمبود نیروی پرستاری موجب شده آنها مجبور شوند اضافه کاری‌های اجباری را تحمل کنند، نتوانند از قانونی مانند بازنشستگی پیش از موعد به‌دلیل کمبود نیرو استفاده کنند و ساعات کاری زیادی را در بیمارستان‌ها شیفت بمانند.

با این حال آن‌طور که وزیر بهداشت قول داده با استخدام 19 هزار نفر در سال 98 و 99 در بخش دولتی مشکل کمبود کادر پرستاری تا حدود زیادی رفع خواهد شد چرا که تشدید کمبود نیروی پرستاری با وجود توسعه تخت‌های بیمارستانی به فرسودگی شغلی، افزایش مهاجرت و کاهش تمایل برای ورود به رشته پرستاری به‌دلیل عدم جذب و استخدام فارغ‌التحصیلان این رشته در آینده‌ای نزدیک منجر خواهد شد.

گفتنی است، ‌همزمان با روز پرستار، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پرستاران را عزیزترین عنصر جامعه بهداشت و درمان توصیف کرد و با بیان اینکه پرستاری کار عاشقی است گفت: مصمم هستیم مطالبات پرستاران را به سرعت پرداخت کنیم و با دگرگون کردن نظام پرداخت پرستاران، تا قبل از پایان سال سامانه جدید در سراسر کشور مستقر خواهد شد.

نیم نگاه معاون پرستاری وزارت بهداشت : چنانچه تا سال 1404 سالانه 5 هزار پرستار جذب مراکز درمانی شوند نسبت عدد پرستار به تخت به عدد 1.8 می‌رسد به گونه‌ای که با توجه به استانداردهای جهانی به حدود 120 تا 150 هزار پرستار دیگر در مراکز درمانی نیاز استرئیس سازمان پرستاری :  باید ظرفیت دانشگاه‌ها تنظیم شود و مشکل نحوه استخدام پرستاران اصلاح شود تا معضل نیروی پرستاری در کشور تا حدی کاهش یابدوزیر بهداشت : با استخدام 19 هزار نفر در سال 98 و 99 در بخش دولتی مشکل کمبود کادر پرستاری تا حدود زیادی رفع خواهد شد‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha