سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 28739
سلامت نیوز : اگرچه قتل وجنایت از دیرباز در تاریخ بشر وجودداشته، اما هنوز هم این پدیده به عنوان یکی از عوامل برهم زننده افکارعمومی جامعه شناخته می‌شود. یکی از انواع قتل که درسال های اخیر نمود بیشتری پیداکرده، پدیده همسرکشی است.

همسرکشی براساس دیدگاه متخصصان امر، جرم‌شناسان، قضات، حقوقدانان و حتی روانشناسان علل مختلفی دارد که شاید مهم‌ترین آنها را بتوان در چند گروه عمده مانند: حذف روابط عاطفی، بروز اختلافات بزرگ مانند خیانت، قتل‌های آنی بدون سبق تصمیم و در حین درگیری و انتقام‌گیری تقسیم‌بندی کرد.

بررسی‌ها نشان می‏دهد،پدیده همسرکشی در مردان و زنان متفاوت است؛ مردها به خاطر عدم کنترل تکانه‌های پرخاشگرانه با کوچک‌ترین نارضایتی نسبت به همسر مرتکب خشونت می‏شوند و گاهی هم این خشونت‏ها بدون اینکه عمدی در کار باشد منجر به قتل همسر می‌شود اما زنان به علت محدودیت‏ها و ناتوانی در احقاق حقوقشان از راه‏های قانونی، دست به کارمی شوند و اقدام به قتل همسر می‌کنند.

دکتر محمد آشوری، رئیس موسسه تحقیقاتی علوم جزا و جرم‌شناسی دانشگاه تهران می‌گوید: بررسی یک پژوهش نشان می‌دهد که اگرچه پیش از این تصور می‌شد داشتن فرزند، عامل بازدارنده در این جرم است، اما واقعیت اینگونه نیست. براساس آمار ارائه شده در این تحقیق99 درصد زنان و 89 درصد مردان متهم گفته‌اند به هنگام ارتکاب جرم دارای فرزند یا در انتظار فرزند بوده‌اند.

 عوامل طبیعی موثربر همسرکشی

به گفته علی راشدی استاد دانشگاه و روانشناس اجتماعی، مطالعات وبررسی پرونده های همسرکشی نشان می دهد که در اغلب قتل‌هایی که زن برای کشتن همسرش نقشه‌ای از پیش طراحی کرده است و طبق نقشه و به طرز ماهرانه همسر خود را کشته است؛ در نیمه دوم سال و قتل‌هایی که مرد در یک لحظه و بر اثر شدت عصبانیت همسرش را کشته است در نیمه اول سال بخصوص تیرماه صورت گرفته است.

به نظر این روانشناس اجتماعی، اگرچه این موضوع قطعیت ندارد اما عوامل طبیعی وغیرطبیعی‌ای مانند محیط‌های مسکونی و شهرهای بزرگ که محل سکونت افراد، فاقد استاندارد طبیعی است و رابطه فرد با طبیعت ضعیف شده است، صداهای گوش‌خراش و گرمای شدید هوا در فصل‏های بهار و تابستان باعث واکنش های ناگهانی سیستم عصبی می شود که درنتیجه آن فرد به سرعت عصبی شده و سریع واکنش نشان می‌دهد.

همچنین به نظر دکتر محمد‌علی نجفی توانا، جرم‌شناس: «معمولا زنانی دست به قتل همسرانشان می‌زنند که با آنان احساس خوشبختی و رضایت نمی‌کنند و در تداوم یک نارضایتی مزمن دست به این اقدام می‌زنند.» وی ، با اشاره به نارضایتی ای که خود معلول عوامل مختلف است افزود: «نخستین عامل، خشونت مرد علیه همسرش است.

زنی که خود را قربانی خشونت مدام همسر می‌بیند و پس از گذشت چند سال همسرش رویه خود را عوض نمی‌کند به تدریج او را به عنوان فردی ظالم و شکنجه‌گر تلقی کرده و آرزوی مرگ او را می‌کند. در چنین شرایطی وجود شرط اضافی مانند آشنایی با مرد دیگری که شنونده خوبی برای صحبت‌های زن است و با او به مهربانی رفتار می‌کند می‌تواند زمینه قتل همسر را فراهم کند. زن پس از مدتی به شخص سوم وابسته شده و حاضر است هر اقدامی را برای رسیدن به او انجام دهد. در مواردی که مرد حاضر به طلاق همسرش نمی‌شود، زن با همدستی شخص سوم نقشه قتل شوهر را طراحی می‌کند و با قتل شوهر سعی می‌کند این سد را از میان راه بردارد، پس در بسیاری از موارد قتل شوهر خشونتی در پاسخ به خشونت همسراست.»

وی ادامه داد: عامل دوم می‌تواند خیانت شوهر باشد. ازدواج دائم یا موقت همسر برای برخی از زنان غیرقابل تصور است. این دسته از افراد شوهر را انحصارا برای خود می‌خواهند و علاقه ندارند زندگی و عشق خود را با زن دیگری تقسیم کنند. بنابراین بعد از اقدام شوهر در ازدواج دائم یا موقت چهره دوست داشتنی شوهر برای زن تبدیل به یک چهره خیانتکار و بی‌وفا می‌شود. در این وضعیت زن برای انتقام از شوهر خود به جست و جو و یافتن مرد دیگری بر می‌آید که در وضعیت بحرانی زن از این فرد برای قتل همسرش کمک و همکاری می‌گیرد.
البته در مواقعی زنان خویشتن دار به جای این اقدام تقاضای طلاق می‌کنند. برخی دیگر نیز دست به خودکشی می‌زنند. اعتیاد مرد یا زن، مخالفت مرد با طلاق، مشکلات اقتصادی و وجود مشکل در روابط جنسی از دیگر انگیزه‏های‌ قتل مردان به دست همسرشان است.

نقش عوا مل اجتماعی بر قتل همسر

لیلانظری، کارشناس ارشد مشاوره با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله درباره همسر‌کشی به مسائل اجتماعی مربوط است، افزود: «‌ارتباط افراد با یکدیگر در جامعه بر روی نوع نگرش آن‌ها در اجتماع و همچنین نوع ارتباطشان تأثیر می‌گذارد.» این مشاوراظهار داشت:‌ «سوء‌تفاهم‌ها، سازه‌های ذهنی و باورهای غلط‌ به همراه تفکرات غیرمنطقی می‌تواند در ایجاد انگیزه ارتکاب به همسرکشی در بین زوجین موثر واقع شود.» نظری با بیان این مطلب که انگیزه همسر‌کشی در بین زن و مرد متفاوت است‌، گفت: «عدم درک صحیح از ازدواج می‌تواند منجر به خشونت، پرخاشگری، عدم امنیت، عدم اعتماد و در نتیجه همسرکشی شود. اقدام به همسر‌کشی اقدامی آنی و بهنگام نیست و باید با توجه به عوامل متأثر در آن شرایط ‌مورد بررسی قرار گیرد.»
منبع: تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha