شکستن لامپ کم‌مصرف در محیط بسته می‌تواند عوارض خطرناک و جبران ناپذیری را برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد.

درباره خطرات شکستن لامپ کم‌مصرف برای سلامتی بیشتر بدانیم

سلامت نیوز: شکستن لامپ کم‌مصرف در محیط بسته می‌تواند عوارض خطرناک و جبران ناپذیری را برای سلامتی انسان به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ امروزه در تمام دنیا لامپ‌های رشته‌ای جای خود را به  لامپ‌های کم مصرف دادند. لامپ‌های کم‌مصرفی که قیمت بالایی داشتند، اما این قیمت بالا جلوی فروششان را نگرفت.

هر چند قیمت این لامپ‌ها بالا بود، اما عمر طولانی و مصرف کم شان دلیل قابل قبولی برای ورودشان به منازل، کارخانه‌ها، مغازه‌ها و... بود. این لامپ‌ها عمر طولانی دارند؛ اما شکستن آن‌ها در خانه و یا در محلی که افراد در آنجا باشند بسیار خطرناک است و می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را در بر داشته باشد.

لامپ کم مصرف حاوی جیوه است که نوعی فلز مایع سمی است که در ترمومترها، باتری‌های الکتریکی یافت می‌شود. زمانی که لامپ کم مصرف می‌شکند جیوه داخل آن در فضا پخش شده و اگر فرد در آن محیط باشد و هوای آن را استشمام کند احتمال اینکه به مسمویت فلزی دچار شود زیاد است.

پس از شکستن لامپ کم مصرف در خانه چه کنیم؟

زمانی که لامپ کم مصرف در محیط بسته شکست بهترین کار این است که ابتدا پنجره را باز کنید و خانه را سریع ترک کنید تا بخارجیوه از محیط خارج شده و یا بر روی زمین بنشیند، تا حد امکان تا بیست دقیقه وارد منزل نشوید، کودکان را از آن محیط دور کنید زیرا آنان ریه‌های حساس تری دارند و خطر بیشتری تهدیدشان می‌کند، اگر لامپ به صورت روشن شکسته است برای جلوگیری از خطرات برق گرفتگی و یا آتش سوزی آن را سریعا خاموش کنید، برای تمیز کردن محیط از جارو برقی استفاده نکنید. زیرا این کار باعث پخش جیوه در فضا می‌شود، می‌توانید از چسب پهن برای جمع آوری ذرات ریز کمک بگیرید.

جیوه چه بلایی سرتان می‌آورد؟

جیوه تنها فلز سمی است که در دمای اتاق به حالت مایع در می‌آید و مقادیر ناچیز آن‌ می‌تواند مرگبار باشد. مهم‌ترین اثری که جیوه بر بدن می‌گذارد این است که باعث بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود و همین مساله مسمومیت فلزی را به وجود خواهد آورد. این فلز عنصر خطرناکی  است که اگر به ریه انسان ورود کند می‌تواند عواقبی، چون کاهش وزن، التهاب پوست، لرزش بدن، و سردرد را به همراه داشته باشد. همچنین برای ریه، کلیه و سیستم عصبی مشکل ایجاد می‌کند.

آسیب‌های تماس با جیوه در مدت طولانی

تماس با مقدار زیاد جیوه در مدت طولانی باعث آسیب‌های جدی به مغز می‌شود که این در نهایت منجر به مرگ افراد خواهد شد. افراد باید بدانند هوایی که در دمای اتاق با بخار جیوه اشباع شده باشد بسیار سمی است پس باید با این عنصر با نهایت دقت رفتارکنند. والدین باید در زمان خرید اسباب بازی کودکانشان نهایت دقت را داشته باشند و اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنند که در ساخت آن جیوه بکار نرفته باشد؛ زیرا اگر جیوه از طریق اسباب بازی به کودکان منتقل شود می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی عصبی می‌شود.

آیا لامپ‌های کم مصرف در زمان روشنایی هم مضر هستند؟

باید بدانید که لامپ های کم مصرف در زمانی که روشنایی تولید می‌کنند، مشکلی برای سلامتی افراد بوجود نمی‌آورد و از نظر مسمومیت به واسطه جیوه هیچ خطری انسان را تهدید نمی‌کند. فقط در زمانی مشکل ساز است که مقدار کمی از این جیوه بتواند بصورت بخار از درون لامپ خارج شود و در دمای اتاق به حالت مایع در بیاید که این موضوع فقط پس از شکستن لامپ کم مصرف ایجاد می‌شود. زیرا با شکستن آن بخار جیوه در محیط پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha