فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تهران گفت: بروز اضطراب جدایی(والدین)، شایع‌ترین اختلال اضطراب در كودكان و نوجوانان زیر 18 سال است كه سلامتی آنان را مورد تهدید قرار می دهد.

سلامت نیوز : فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تهران گفت: بروز اضطراب جدایی(والدین)، شایع‌ترین اختلال اضطراب در كودكان و نوجوانان زیر 18 سال است كه سلامتی آنان را مورد تهدید قرار می دهد.
 
فریبا عربگل در گفت و گو با ایرنا افزود: علت اصلی اضطراب جدایی، نگرانی شدیدی است كه كودك هنگام جدا شدن از اشخاص مهم زندگی خود به ویژه مادر و پدر تجربه می‌كند.
وی اظهار داشت: كودك هنگام جدایی، نگران آسیب دیدن والدین یا خودش، از دست دادن والدین و یا رخ دادن حادثه‌ای ناگوار و اتفاقی ناخواسته مانند تصادف، قتل، گم كردن راه خانه و دزدیده شدن است.
فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان خاطرنشان كرد، چنین كودكی در مقابل هر واقعه‌ای مانند تنها خوابیدن، تنها ماندن در منزل، رفتن به مهد كودك و مدرسه و بیرون رفتن از منزل كه منجر به جدایی او از والدین می شود، مقاومت نشان می‌دهد.
به گفته عربگل، چنین كودكی حاضر نیست شب را در اتاق و رختخواب خودش بگذراند و گاه با فریاد و اعتراض و گاه با خواهش و التماس و چانه زدن می خواهد با والدینش باشد.
وی ادامه داد: این كودك ممكن است شب‌ها دچار رویا و كابوس‌هایی وحشتناك حول محور جدایی والدین از یكدیگر شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد، كودكان 9 تا 12 ساله كه دچار اضطراب جدایی می شوند، هنگام جدا شدن از والدین، ناراحتی شدیدی را از خود بروز می‌دهند در حالی كه نوجوانان با سن بیش از 12 سال، بیشتر از علایم جسمی مانند سردرد و حالت تهوع شاكی هستند.
وی تاكید كرد، اضطراب جدایی در دوران بین 18 ماهگی تا 3 سالگی، یك پدیده طبیعی و از مراحل تكاملی كودك است.
این فوق تخصص روانپزشكی كودك و نوجوان گفت: اما چنانچه اضطراب شدید و طولانی مدت كودك تا سنین بالاتر ادامه یابد، غیر طبیعی است و نیاز به مداخله درمانی دارد.
عربگل، خانواده‌های تك والدی، محیط پر از استرس و مشكلات خانوادگی مانند طلاق، جدایی، مرگ و نقل مكان را از جمله علل بروز اختلال اضطراب جدایی در كودكان برشمرد.
وی با اشاره به اینكه ممكن است برای كاهش اضطراب شدید كودك، نیاز به مداخله دارویی باشد، افزود: باید استرس‌های موجود در خانواده مانند طلاق، جدایی، بدرفتاری فیزیكی و هیجانی با كودك و مسایل دیگر مورد بررسی قرار گیرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تاكید كرد، والدین نقش بسیار مهمی را در درمان اضطراب جدایی كودكان و نوجوانان ایفا می‌كنند، والدین باید با نیازهای كودك برای داشتن امنیت و زندگی مستقل و غیروابسته، آشنا باشند و آن را درك كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha