سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 287433

آیا می‌دانید كه تقریبا نیمی از جمعیت جهان از بی‌خوابی رنج می‌برند؟ با توجه به این‌كه بی‌خوابی خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند مشكلات قلبی - عروقی، دیابت و افسردگی و بسیاری از مشكلات سلامت دیگر را نیز افزایش می‌دهد، این آمار می‌تواند نگران‌كننده باشد.

مواد غذایی چگونه باعث بی‌خوابی ما می‌شوند؟

سلامت نیوز: آیا می‌دانید كه تقریبا نیمی از جمعیت جهان از بی‌خوابی رنج می‌برند؟ با توجه به این‌كه بی‌خوابی خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند مشكلات قلبی - عروقی، دیابت و افسردگی و بسیاری از مشكلات سلامت دیگر را نیز افزایش می‌دهد، این آمار می‌تواند نگران‌كننده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،اضطراب، استرس و افسردگی برخی از عوامل بی‌خوابی است، اما دانشمندان می‌گویند بی‌خوابی ممكن است عوامل زیاد دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، مصرف برخی مواد غذایی خطر ابتلا به بی‌خوابی را افزایش می‌دهد. چنین چیزی دست‌كم می‌تواند درمورد زنان بالای 50 سال درست باشد. 

رژیم غذایی چگونه با بی‌خوابی مرتبط است؟

ارتباط بین رژیم غذایی و بی‌خوابی موضوع تقریبا تازه‌ای است. مطالعات قبلی نشان داده بودند كه برخی از عادات غذایی ممكن است بر كیفیت خواب ما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، رژیم‌های غذایی پركربوهیدرات، با الگوهای خواب تداخل ایجاد می‌كند، این در حالی است كه مصرف محصولات لبنی، ماهی، میوه و سبزیجات، برای كیفیت خواب مفید است.

با این حال، مطالعه‌ای كه به‌تازگی و در مقیاسی گسترده در دانشكده پزشكان و جراحان دانشگاه كلمبیا انجام شد، نتایج خاص‌تری را نشان داد. براساس این مطالعه، بین بی‌خوابی و مواد غذایی‌ای كه حاوی كربوهیدرات‌های تصفیه شده زیادی هستند ارتباط وجود دارد.

محققان می‌گویند ساز‌و‌كاری كه در این رابطه وجود دارد این است كه جهش قند خون ناشی از مصرف این مواد غذایی باعث می‌شود بدن هورمون انسولین آزاد كند. تولید این هورمون افت قند خون را به دنبال دارد و به آزاد شدن هورمون‌های استرس یعنی كورتیزول و آدرنالین و در نتیجه به بی‌خوابی منجر می‌شود.

آیا مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی قند هم بی‌خوابی ایجاد می‌كند؟

برخلاف كربوهیدرات‌های فرآوری شده، مصرف میوه‌های طبیعی هنگام شب خطر بی‌خوابی را به همراه ندارد، زیرا میوه‌ها و سبزیجات هرچند به طور طبیعی حاوی قند بوده، اما به دلیل دارا بودن فیبر زیاد كه جذب قندها را كند می‌سازد، افزایش ناگهانی قند خون ایجاد نمی‌كند.

گرچه این مطالعه درمورد زنان بالای 50 سال انجام شده است، اما محققان می‌گویند ارتباط میان كربوهیدرات‌های تصفیه شده و بی‌خوابی، ارتباطی قوی است و همه افراد، صرف نظر از سن و جنسیت، بهتر است برای جلوگیری از بی‌خوابی، هنگام شب، از مصرف كربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نوشیدنی‌های شیرین، نوشابه، برنج سفید، شیرینی‌ها و نان سفید خودداری كرده و میوه و سبزیجات طبیعی بیشتری مصرف كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha