سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 287441

آیا تا به حال به خاطر استفاده از کرم پوست یا آرایش دچار جوش روی پوست شده اید؟ تحقیق تازه‌ای علت این امر را مشخص کرده است.

کرم های آرایشی که باعث جوش زدن می شود

سلامت نیوز: آیا تا به حال به خاطر استفاده از کرم پوست یا آرایش دچار جوش روی پوست شده اید؟ تحقیق تازه‌ای علت این امر را مشخص کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، کرم پوست و مواد آرایشی گاه به جای زیبا تر کردن پوست می توانند موجب ایجاد جوش شوند. اما علت این امر تا کنون ناشناخته بود. تحقیق تازه ای نشان می دهد که برخی از مواد شیمیایی موجود در مواد آرایشی، چربی طبیعی را از سلول های پوست حذف می کند که ممکن است علت برانگیختن واکنش های حساسیت زا باشد.

این تحقیق نشان داد که وقتی سیستم ایمنی چیزی را به عنوان یک موجود خارجی تشخیص دهد، سلول های تی ( T ) آن شروع به نشان دادن واکنش می کند.

«آنمیکه دی یونگ» نویسنده این تحقیق و متخصص پوست در کالج پزشکان و جراحان ویجلاس در دانشگاه کلمبیا می گوید: بسیاری از ترکیباتی که باعث بروز مشکلات پوستی می شود فاقد گروه های شیمیایی لازم برای بروز واکنش های حساسیت زا هستند.

وی در مقاله ای نوشت: این مواد شیمیایی کوچک باید برای سلول های تی قابل دیدن باشد اما گاه اینگونه نیستند. دی یونگ و همکارانش معتقدند که CD1a (که یک مولکول روی لایه خارچی پوست است) ممکن است عاملی باشد که برخی مواد شیمیایی را برای سلول های تی قابل دیدن می کند.

در آزمایش های انجام شده روی پوست انسان، محققان دریافتند که چند ماده شیمیایی معمول که عامل واکنش های حساسیت زا شناخته می شود، قادر بودند با مولکول های CD1a پیوند ایجاد کنند و سلول های تی را فعال کنند.

 این مواد شیمیایی عبارتند از بلسم پرویی و فرتسول که در بسیاری از فرآورده های بهداشتی  مانند کرم پوست، خمیر دندان و خوشبوکننده ها یافت می شود. محققان چندین ماده شیمیایی ریز دیگر را مشخص کرده اند که سلول های تی را از طریق CD1a فعال می کنند.

از آنجا که این مطالعه تنها در آزمایشگاه و نه روی افراد انجام شده،دی یونگ هشدار داد که ما باید درباره این ادعا که دلیل قطعی بروز آلرژی در بیماران همین امر است با احتیاط برخورد کنیم. اما ممکن است این یافته ها روش احتمالی متوقف کردن واکنش های شیمیایی را به محققان نشان دهد.

همچنین می توان در مواد آرایشی با جایگزین کردن دیگر چربی ها به جای چربی هایی که باعث واکنش سیستم ایمنی می شوند از این واکنش ها جلوگیری کرد. دی یونگ می گوید بسیاری از این چربی ها پیش از این شناخته شده اند.

تنها راه برای متوقف کردن جوش های پوستی ناشی از حساسیت، شناسایی و اجتناب از تماس با مواد شیمیایی تحریک کننده این نوع حساسیت هاست.

در حال حاضر، پمادهای پوستی می توانند جوش ها را بهبود ببخشند و در مدت یک ماه از ببرند. در موارد حاد ممکن است پزشکان داروهای کورتیکواستروئیدی را تجویز کنند. این گزارش در مجله journal Science Immunology چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha