ماست یکی از محصولات تهیه شده از شیر تخمیر شده است. این محصول لبنی حاوی باکتری‌های زنده ای است که امتیاز مهمی برای هضم غذا محسوب می‌شوند.

آیا ماست برای گوارش خوب است؟

سلامت نیوز: ماست یکی از محصولات تهیه شده از شیر تخمیر شده است. این محصول لبنی حاوی باکتری‌های زنده ای است که امتیاز مهمی برای هضم غذا محسوب می‌شوند.
 
تخمیر باکتری‌ها در ماست چگونه است؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، ماست تهیه شده از شیر (شیر گاو، بز، میش، شتر، الاغ... ) پاستوریزه است که باکتری‌هایی برای تخمیر به آن اضافه شده اند.

این باکتری‌ها عبارتند از: استرپتُکُکوس ترموفیلوس و لاکتوباسیلوس بولگاریکوس. در یک گرم ماست، حداقل 10 میلیون باکتری وجود دارد. این باکتری‌ها باید در محصول نهایی زنده باشند. با یک بار مصرف ماست، این باکتری‌های زنده در رودۀ ما حضور پیدا می‌کنند و در آنجا فعالیت‌های تخمیرشان ادامه پیدا می‌کنند که این فعالیت‌ها به هضم غذا کمک می‌کنند.
 
برای حاصل شدن محصولی به نام ماست، حضور این دو نوع باکتری ضروری است. به بیان دیگر، شیرهای تخمیرشده با انواع دیگر باکتری‌ها (مثلاً بیفیدوس) نمی‌توانند ماست نام بگیرند.
 
نکته:
شیر سویا نمی‌تواند تبدیل به ماست شود زیرا باکتری‌ها از لاکتوز برای تخمیر استفاده می‌کنند، لاکتوز قندی است که در شیر سویا وجود ندارد.
 
برای مقابله با مشکلات هاضمه ماست بخورید!
با گذشت زمان، کارآیی آنزیمی که باعث هضم لاکتوز می‌شود، قندی که در شیر وجود دارد، کم و کمتر می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از افراد بزرگسال و مسن برای هضم شیر مشکل دارند. و در نتیجه مصرف این محصول (شیر) برای بزرگسالان همراه برخی مشکلات نظیر دردهای شکمی، گاز، نفخ و حتی اسهال خواهد بود.

بنابراین توصیه می شود که این افراد به مصرف ماست روی آورند. در واقع، مصرف لبنیات باعث بروز این مشکلات نمی‌شود. این پدیده به حضور باکتری‌هایی نسبت داده می‌شود که به محض ورود به روده توسط بخشی از لاکتوز در فرآیند تخمیر روده‌ای مصرف می‌شوند. از سوی دیگر، ساختار ماست سرعت هضم و گوارش را افزایش می‌دهد و به آنزیم‌ها، برای انجام مأموریت گوارش زمان بیشتری می‌دهد.


توجه داشته باشید که باکتری‌ها، که پروبیوتیک هم نامیده می‌شوند، در موارد اسهال به جای شیر خصوصاً برای کودکان توصیه می‌شود. با کاهش خطرات سوءتغذیه، معالجه سریع تر خواهد بود.
 
ماست، با ارزش غذایی قابل توجه
ماست خواص غذایی بیشمار دیگری هم دارد. سرشار از پروتئین است، ضمناً کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین (ویتامین B2 که برای تبدیل مواد غذایی به انرژی ضروری است) هم دارد.
 
و در آخر، ماست مفید است!
علاوه بر طعم لذیذ و ساختار خوشایند، تازگی ماست هم بسیار جذب کننده است.
برای تناسب اندام، ماست طبیعی و نه شیرین را در الویت قرار دهید. البته، ماست باید در چارچوب تغذیه‌ای متنوع و متعادل قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha