معمولا حادثه‌ تصادف خودروی سواری با تریلی و واژگونی اتوبوس غم‌انگیزترین‌ها هستند. شاید هر چند ماه یک حادثه برای اتوبوس داشته باشیم اما معمولا ماهی دو بار حادثه تصادف یک خودروی سواری با تریلی را داریم، اگر بخواهم از ترجیح حرف بزنم، ترجیح ما هلال‌احمری‌ها این است که هفته‌ها در آماده‌باش کامل باشیم و به خانه نرویم اما خبری از یک تصادف به ما اعلام نشود

هشدار آماده‌باش به امدادگران جنوب شرق برای زلزله و سیل

سلامت نیوز:معمولا حادثه‌ تصادف خودروی سواری با تریلی و واژگونی اتوبوس غم‌انگیزترین‌ها هستند. شاید هر چند ماه یک حادثه برای اتوبوس داشته باشیم اما معمولا ماهی دو بار حادثه تصادف یک خودروی سواری با تریلی را داریم، اگر بخواهم از ترجیح حرف بزنم، ترجیح ما هلال‌احمری‌ها این است که هفته‌ها در آماده‌باش کامل باشیم و به خانه نرویم اما خبری از یک تصادف به ما اعلام نشود 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، زمستان که می‌شود معمولا روزهای شلوغ هلال‌احمری‌ها هم از راه می‌رسد، برف و باران حوادث جاده‌ای را که در حالت عادی هم کم نیستند، چندین برابر می‌کند و در این بین استان‌هایی که جاده‌هایشان پرحادثه هستند روزهای پرکاری دارند.

خراسان جنوبی یکی از این استان‌هاست. استانی که جمعیت هلال‌احمر آن در چند روز گذشته دایم در حالت آماده‌باش بوده است. داستان از زلزله صبح پنجشنبه شروع شد و با آماده‌باش برای وقوع سیلاب در پی بارندگی‌های شدید ادامه پیدا کرد. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر، معاون امدادونجات و یکی از امدادگران مستقر در مرکز کنترل یا همان EOC در گفت‌وگو با «شهروند» از حال و روز امدادی خراسان جنوبی گفتند.


روزهای آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌جنوبیمحمد رحیم شهریاری، رئیس جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی از پرکارترین مدیران هلال‌احمری در هفته اخیر بود. استانش در هفته اخیر زلزله، تصادف، بارندگی شدید و هشدار جدی برای سیلاب را تجربه کرده است. مرکز زلزله چند روز پیش خراسان رضوی بود اما پایگاه‌های امدادی خراسان جنوبی به منطقه نزدیک‌تر بودند و نیروها خیلی سریع برای ارزیابی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

شهریاری به «شهروند» می‌گوید: «بلافاصله پس از وقوع زلزله منطقه سنگان آماده‌باش داشتیم، حدود ٦٥تیم و ٢٦٠امدادگر در زلزله آماده باش بودند که این آماده‌باش برای زلزله تاروز جمعه بود.» هنوز داستان زلزله تمام نشده بود که سازمان هواشناسی به هلال‌احمر هشدار داد بارندگی‌ها ممکن است در خراسان جنوبی به سیلاب منجر شود و همین دلیلی شد برای آماده‌باش بعدی امدادگران در این استان.

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی، آماده‌باش جدید از روز شنبه آغاز شد و ٤٠ تیم امدادی با ١٦٠ امدادگر درباره بحث بارندگی و سیلاب در حالت آماده‌باش کامل قرار گرفتند.شهریاری تأکید می‌کند که تا روز دوشنبه بارندگی‌ها مشکلی ایجاد نکرده بود، با این حال نیروهای جمعیت هلال‌احمر در آماده‌باش کامل هستند.

به گفته او بنا بر آخرین آماری که بر روی سامانه ثبت شده است در خراسان جنوبی ١٦٠٠ امدادگر در حال خدمت‌رسانی هستند. همچنین خراسان جنوبی از استان‌هایی بود که در سه ماه نخست‌سال ٩٨ درگیر وقوع سیل بود. منطقه تپه‌طاق در طبس، دورو در شهرستان سربیشه و تعدادی از روستاهای درمیان در این سیل شرایط سختی داشتند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی در این سیل شرایط سختی داشت. او می‌گوید در همین سیل یک مورد واژگونی اتوبوس را در شب داشتیم که عملیات نجات ١١سرنشین آن کار بسیار سختی بود، اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت.


امدادگران ماموریت قبلی‌شان تمام نشده وارد آماده‌باش جدید شدندحمزه اسعدزاده، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی قدردان زحمات امدادگرانش است  می‌گوید: «در هفته گذشته بحث وقوع زلزله در استان مجاور را داشتیم که شهرستان‌های معین آن قاین و زیرکوه در خراسان جنوبی ضمن اینکه خودشان درگیر بودند برای ارزیابی به مرکز اصلی زلزله اعزام شدند.

خوشبختانه این زلزله خسارت جانی یا مصدوم نداشت.» او ادامه می‌دهد: «پس از وقوع زلزله، ٢٦ پایگاه ثابت و سیار، تیم امداد هوایی، تیم واکنش سریع و تیم‌های آنست به حالت آماده‌باش درآمدند. حدود ٤٠ ساعت تیم‌ها در آماده‌باش کامل بودند و امدادگران ما آمادگی کامل برای خدمت‌رسانی داشتند.» خراسان جنوبی از استان‌هایی است که حوادث جاده‌ای زیادی را تجربه می‌کند.

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر این استان می‌گوید: «در فاصله آماده‌باش‌های این چند روز حوادث جاده‌ای، در گل‌و لای ماندن و واژگونی خودروها را هم داشتیم و اطلاعیه جدید که از سازمان هواشناسی و ستاد مدیریت بحران آمد برای مقابله با سیلاب احتمالی مجدد به نیروها اعلام آماده‌باش دادیم و امدادگران ماموریت قبلی‌شان تمام نشده وارد آماده‌باش جدید شدند.»

به گفته اسعدزاده، هلال‌احمری‌ها در ٢٢پایگاه ثابت، تیم‌های واکنش سریع، آنست و پایگاه‌های موقت امداد زمستانه شبانه‌روز در آماده‌باش هستند و در هر پایگاه متناسب با خودرویی که موجود است چهار یا پنج نفر امداد و نجاتی آموزش‌دیده حضور دارند که اگر حادثه‌ای اتفاق بیفتد به‌عنوان تیم پیشرو حسب موقعیت مکانی حادثه اعزام می‌شوند و اگر نیاز بود تیم‌های پشتیبان هم قطعا وارد عمل خواهند شد.

او معتقد است هلال‌احمر امسال در خراسان جنوبی‌ سال شلوغ و پرکاری داشته است و می‌گوید: «قطعا نهادهای دیگر هم زحمات زیادی می‌کشند و قدردان هستیم، اما نوع کار جمعیت هلال‌احمر متفاوت است. هلال‌احمر حوادث را در شهر، جاده، روستا، کوهستان و کویر پوشش می‌دهد و هر جا که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد از سیل و زلزله گرفته تا آوار و برف، هلال‌احمری‌ها حضور پیدا می‌‌کنند و برایشان اولویت، نجات جان انسانهاست.»


در EOC سرعت عمل برایمان حرف اول را می‌زند مصطفی ابراهیمی که ٦‌سال است امدادگر جمعیت هلال‌احمر در خراسان جنوبی است این روزها در نیروی مرکز کنترل یا همان EOC فعال است. او مرکز کنترل را مغز متفکر هلال‌احمر می‌داند و می‌گوید: «تا حادثه‌ای اتفاق می‌افتد ما نخستین کسانی هستیم که از آن مطلع می‌شویم، سرعت عمل برایمان حرف اول را می‌زند و در لحظه باید اطلاع‌رسانی درست را انجام دهیم.»

او درباره تعداد نیروهای حاضر در مرکز کنترل و نحوه فعالیت‌شان ادامه می‌دهد: «معمولا سه نفر در مرکز کنترل شیفت هستیم و یک نفر هم به‌عنوان مدیر با ما همراه است. دو نفر اپراتورند و مسئول گرفتن تماس از مردم برای حوادث و گرفتن آمار از پایگاه‌های خودمان در کل خراسان جنوبی. فرد دیگر هم بر اعزام نیروها تمرکز دارد و اینکه امدادگران کدام پایگاه باید به محل حادثه اعزام شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند.»

ابراهیمی هفته‌ای که گذشت را از شلوغ‌ترین هفته‌های امدادی خراسان جنوبی می‌داند و می‌گوید: «در یک هفته اخیر تماس زیاد داشتیم،‌ علاوه بر زلزله حوادث جاده‌ای هم هلال‌احمر را درگیر کرده بود. متاسفانه زمانی که برف و بارندگی می‌شود تردد در جاده‌های استان آسان نیست و حتما باید از راهداری کمک گرفت.

نیروهای جمعیت هلال‌احمر هم باید در تمام جاده‌ها حضور داشته باشند، به همین دلیل تماس‌های ما هم بالا می‌رود. حالا علاوه بر اینها این روزها بعضی روستاها هم درگیر آب‌گرفتگی می‌شوند که باید تیم‌های ارزیاب و در صورت نیاز نیروهای امدادی اعزام شوند.»  این امدادگر جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی تأکید می‌کند که در کل در فصل مسافرت و فصل‌هایی که بارندگی زیاد است تماس‌های دریافتی ما هم زیاد می‌شود و در توضیح غم‌انگیزترین تماسها ادامه می‌دهد:

«معمولا حادثه‌ تصادف خودروی سواری با تریلی و واژگونی اتوبوس غم‌انگیزترین‌ها هستند. شاید هر چند ماه یک حادثه برای اتوبوس داشته باشیم اما معمولا ماهی دو بار حادثه تصادف یک خودروی سواری با تریلی را داریم، اگر بخواهم از ترجیح حرف بزنم، ترجیح ما هلال‌احمری‌ها این است که هفته‌ها در آماده‌باش کامل باشیم و به خانه نرویم اما خبری از یک تصادف به ما اعلام نشود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha