فوت ۶۵۷ نفر در تصادفات در استان سیستان‌و‌بلوچستان آن هم در 7 ماه رقم تقریبا بالایی است که باید بر روی آن تمرکز کرده و تلاش کنیم تا کاهش پیدا کند.

سیستان و بلوچستان در صدر جدول آمار تصادفات و تلفات کشور

سلامت نیوز: فوت ۶۵۷ نفر در تصادفات در استان سیستان‌و‌بلوچستان آن هم در 7 ماه رقم تقریبا بالایی است که باید بر روی آن تمرکز کرده و تلاش کنیم تا کاهش پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: در چند سال اخیر جریان سفرهای توریستی به استان سیستان و بلوچستان رشد قابل توجهی پیدا کرده است. برای مثال، در نوروز امسال بنا بر گفته مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، ورود مسافر نوروزی به این استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 19 درصد افزایش یافته بود. اما حتی این هجوم مسافر و گردشگر هم موجب نشد تحولی در وضعیت جاده‌های این استان رخ دهد. چنان‌که همچنان این استان در صدر جدول آمار تصادفات جاده‌ای در ایران قرار دارد.

مدیرکل اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به این موضوع اعلام کرد: 16 نقطه حادثه‌خیز در محور‌ها وجود دارد که از این تعداد هفت نقطه حادثه‌خیز در شهرستان خاش قرار دارند که چهار مورد برای رفع مورد تأیید سازمان مربوطه قرار گرفته است.

سیستان و بلوچستان در صدر جدول آمار تصادفات و تلفات کشور است که ۳۰ درصد از علت این تصادفات تخطی از سرعت مطمئنه است که متأسفانه استان ما در این شاخص نیز در کشور اول است. همچنین در آذر سال جاری هم سومین نشست کارگروه پیشگیری از تصادفات و سوانح رانندگی استان سیستان‌و‌بلوچستان برگزار شد که محمدعلی حمیدیان، یکی از سخنرانان این نشست، گفت: فوت ۶۵۷ نفر در تصادفات در استان سیستان‌و‌بلوچستان آن هم در هفت ماه رقم تقریبا بالایی است که باید بر روی آن تمرکز کرده و تلاش کنیم تا کاهش پیدا کند.

شهرستان‌های ایرانشهر، زاهدان و سراوان به‌ترتیب جزء حوزه‌های پر‌تکرار تصادفات هستند که لازم است مسئولان درباره این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. همچنین در بحث تصادفات روستایی هم متأسفانه رشد داشته‌ایم و بر‌اساس برآورد انجام‌شده ۵۵ درصد تصادفات روستایی گزارش شده است که آموزش دهیاران و روستاییان در کاهش این رقم مؤثر خواهد بود.
نماینده ایرانشهر که از وضعیت جاده‌های سیستان‌و‌بلوچستان انتقاد می‌کرد، در یک حادثه رانندگی از دنیا رفت

سیستان و بلوچستان در صدر جدول آمار تصادفات و تلفات کشوردو ماه و سه روز پس از آنکه محمدنعیم امینی‌فرد در تذکری شفاهی در مجلس شورای اسلامی وزیر راه و شهرسازی را مخاطب قرار داده بود و از وضعیت اسف‌بار جاده‌ها در سیستان و بلوچستان و حجم بالای تصادفات گفته بود، خودش قربانی یکی از همین تصادف‌های جاده‌ای شد و در جاده خاش-زاهدان جان باخت.

به این ترتیب، یک از بزرگ‌ترین منتقدان وضعیت جاده‌های این استان پهناور جنوب شرق ایران از میان ما رفت چراکه اگر لابه‌لای اخبار جست‌وجو کنید، می‌بینید بیشترین حجم انتقاد از مسئولان درباره وضعیت جاده‌های استان سیستان و بلوچستان در دو سه سال اخیر مربوط به محمدنعیم امینی‌فرد و سخنرانی‌هایش است؛ انتقاداتی که البته راه به جایی نبرد و سرانجام جان او را هم در کنار سایر شهروندانی که سالانه در این جاده‌ها جان می‌بازند، گرفت؛ جاده‌هایی که بنابر آمار بالاترین رتبه مرگ‌ومیر در میان جاده‌های کشور را در اختیار خود دارند و بنا بر گفته مرحوم امینی‌فرد، سالانه بخش زیادی از نخبگان استان را هم به کام مرگ می‌کشانند.


نطق معروف؛ دو ماه پیش از حادثه

حوالی ساعت سه بامداد روز 16 شهریور امسال اتوبوسی در کیلومتر 9 جاده ایرانشهر- بمپور در بزرگراه «شهید فتح مرادی» توقف کرد تا 9 نفر از مسافرانش را پیاده کند. آنها همه اعضای یک خانواده بودند.

کمی بعد از پیاده‌شدن از اتوبوس یک پژو 405 که با سرعت بالا در حرکت بود، با این گروه از عابران پیاده ایستاده در حاشیه جاده برخورد کرد و هشت نفر از اعضای این خانواده جان باختند.

این یکی از چندین و چند تصادف دردناکی است که در سال‌های اخیر در جاده‌های سیستان و بلوچستان رخ داده است. این تصادف در کنار آمار بالا و وحشتناک مرگ‌ومیر در جاده‌های استان سیستان و بلوچستان موجب شد 12 آبان‌ماه امسال مرحوم محمدنعیم امینی‌فرد در تذکری شفاهی به وزیر راه از وضعیت این جاده‌ها انتقاد کند؛ ویدئویی که این روزها و بعد از مرگ او در همان جاده‌ها در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده است.

او در تذکر شفاهی خود خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفته بود: وضعیت اسفناک راه‌ها در استان سیستان و بلوچستان و به‌خصوص در محور چابهار که به عنوان یک محور ترانزیتی از آن استفاده می‌شود، باعث خسارات جانی و مالی زیادی به مردم منطقه شده است. به دلیل وضع نامناسب راه‌های مواصلاتی استان، ۳۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند که هشت نفر آنها از اعضای یک خانواده بودند.

وی پیش‌تر هم نسبت به آمار بالای مرگ‌ومیر در جاده‌های سیستان و بلوچستان واکنش نشان داده بود. در تیرماه سال گذشته او در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود: تلفات جاده‌ای در کل کشور سالانه رقمی معادل 16 هزار نفر است و این در حالی است که در استان سیستان و بلوچستان با وجود جمعیت پایین سه‌ میلیون‌نفری استان، تلفات جاده‌ای هزار نفر در سال است که آمار بالایی است. متأسفانه یکی از نکات غم‌انگیز در تلفات جاده‌ای استان، ازدست‌دادن قشر تحصیل‌کرده در این تصادفات است که شاید به دلیل نبود اشتغال چنین فاجعه‌ای رخ می‌دهد.
قاچاق سوخت تشدیدکننده وضعیت

حجم بالای قاچاق سوخت در استان سیستان‌و‌بلوچستان علاوه‌بر همه آسیب‌ها و آفاتی که دارد، در میزان تصادفات جاده‌ای در این استان از یک سو و همچنین میزان مرگ‌و‌میر ناشی از این تصادفات هم بسیار مؤثر است.

تیر سال جاری بود که یک خودروی سواری پژو پارس حامل سوخت قاچاق در مسیر ایرانشهر – بزمان با یک اتوبوس تصادف کرد که منجر به در آتش سوختن شش نفر شد. در همان زمان که این تصادف رخ داده بود، مرحوم محمدنعیم امینی‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به این تصادف عنوان کرده بود: قطعا این تصادف اولین و آخرین حادثه‌ای نخواهد بود که در یک طرف ماجرا یک خودروی قاچاق سوخت وجود دارد و برای حل ریشه‌ای این مسئله نیاز است که یک برنامه‌ریزی جامع و زیربنایی داشت.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظارت مقطعی بر جاده‌ها در کوتاه‌مدت می‌تواند اثرات مقطعی داشته باشد، افزود: موضوع قاچاق سوخت را باید از چند جنبه بررسی کرد که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای آن بی‌کاری جوانان است.

از عجایب روزگار البته این بود که امینی‌فرد خودش در تصادف با یک خودروی پراید حامل سوخت قاچاق جان باخت. با‌این‌حال همچنان جریان قاچاق سوخت در جاده‌های این استان خودروهای سواری کوچک را به بمب‌های متحرکی تبدیل کرده است که یک تصادف ساده را می‌تواند به یک انفجار دلخراش تبدیل کند.

در جریان سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در آبان 1398 یکی از دلایل این افزایش قیمت را تلاش برای کاهش میزان قاچاق سوخت در ایران عنوان کردند؛ اما به گفته دبیر کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان‌و‌بلوچستان، وضعیت قاچاق سوخت در این استان هنوز در مقایسه با قبل تغییری نکرده است.

مجید محبی، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان‌و‌بلوچستان در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت قاچاق سوخت در استان سیستان‌و‌بلوچستان گفت: وضعیت قاچاق سوخت در سیستان‌و‌بلوچستان در مقایسه با قبل تغییری نداشته و حجم قاچاق همان حجم زمان گذشته است.

همچنین بنا بر آماری که مدیر كل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان‌و‌بلوچستان در پایان سال 1397 منتشر کرده بود، تصادفات قاچاق سوخت و اتباع بیگانه در جاده‌های سیستان‌و‌بلوچستان در مقایسه با سال قبل 14 درصد رشد داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha