سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه گفت: كاشت سبزی كنار جاده‌های پر تردد موجب آلوده شدن آنها به سرب و فلزات سنگین بر اثر دود خودروهای عبوری می‌شود و خوردن این سبزی‌ها موجب اختلال دریادگیری، كاهش بهره هوشی و بیش فعالی كودكان می‌شود.

سید ضیاءالدین مظهری  اظهار داشت: سبزی‌ یكی از مفیدترین و اساسی‌ترین موادغذایی برای بدن است و مصرف آن برای افرادی كه در حال رشد هستند، بسیار مفید است.

وی درباره سبزی‌هایی كه با فاضلاب انسانی آبیاری می‌شود، گفت: در فاضلاب‌ها مواد مفیدی وجود دارد كه موجب رشد بیشتر سبزی‌ها می‌شود كه این موضوع فقط 50 درصد قضیه است و باید این را هم در نظر بگیریم كه این فاضلاب‌ها ممكن است حاوی میكروب‌ها، تخم انگل‌ها و سایر آلودگی‌ها باشد؛‌به همین دلیل باید در مصرف سبزی‌ها احتیاط كرده و با ضدعفونی كننده‌های مناسب آلودگی‌های آن را برطرف كنیم.

این متخصص تغذیه بیان داشت: برخی از فاضلاب‌ها، فاضلاب‌های صنایع فلزكاری است كه وارد رودخانه‌ها شده و آلودگی را به آب‌های سطحی و زیرزمینی انتقال می‌دهد همچنین كاشت سبزی در كنار جاده‌های پر تردد موجب آلوده شدن آن می‌شود. دود‌ حاصل از سوخت بنزین و حتی سرب موجود در هوا جذب سبزی‌ها می‌شود؛ سرب موجود در موادغذایی موجب اختلال در یادگیری، كاهش بهره هوشی و بیش فعالی می‌شود.

مظهری اضافه كرد: اگر زمین‌های كاشت سبزی در كنار جاده‌های پر رفت و آمد باشد با توجه به آلودگی هوا خطر آلوده شدن سبزی‌ها با فلزات سنگین نیز وجود دارد و زمانی كه فلزات سنگین از طریق ریشه سبزی جذب ‌شود، با شست و شوی فراوان از طریق ضدعفونی كننده‌ها و حتی پخت و پز از بین نمی‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha