چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 287488

کیسه صفرا حاوی مایع گوارشی موسوم به صفراست که به روده کوچک ریخته می‌شود. امکان تشکیل سنگ‌های کیسه صفرا در اندازه های مختلف وجود دارد که در بدن برخی افراد یک عدد و در افرادی دیگر همزمان چندین سنگ شکل می‌گیرد.

عوامل خطرزا در بروز سنگ کیسه صفرا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا می‌شوند اغلب تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، اما زمانی که این سنگ‌ها با علایمی همراه نباشد نیازی به درمان نیست. سنگ کیسه صفرا علایم و نشانه‌ای به همراه ندارد؛ اما درصورتی که انسداد ایجاد کند با علایمی همچون درد ناگهانی و زیاد در سمت راست شکم، درد در ناحیه کمر، شانه راست و حالت تهوع یا استفراغ خود را نشان می‌دهد.

درد ناشی از سنگ کیسه صفرا ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت ادامه یابد. به گفته متخصصان در صورتی که بیمار با علایمی از قبیل درد بسیار شدید در قسمت شکم مواجه شود به گونه‌ای که قادر به نشستن نباشد یا پوست و سفیدی چشم به رنگ زرد دیده یا دچار تب همراه با لرز شود، لازم است به پزشک مراجعه کند. پزشکان بر این باورند که وجود کلسترول و بیلی‌روبین بالا در صفرا و تخلیه کامل کیسه صفرا می‌تواند از عوامل موثر در تشکیل آن باشد.

 زنان و افراد بالای 40 سال، بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند از طرفی داشتن اضافه وزن، بی‌تحرکی، داشتن رژیم‌های غذایی پرچرب، مصرف غذاهای سرشار از کلسترول، سابقه خانوادگی ابتلا به سنگ کیسه صفرا، ابتلا به دیابت، ابتلا به برخی اختلالات خونی از قبیل لوسمی، مصرف برخی از انواع داروهای حاوی استروژن و ابتلا به بیماری‌های کبدی از عوامل خطرزا در بروز این عارضه به حساب می‌آید. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha