اجرای ماده ۱۶ در کشور بسیار پر هزینه است. اگر در مدت زمان نگهداری فرد معتاد در این مراکز (بین ۶ ماه تا یکسال) مجموعه ای از خدمات درمانی ارائه نشود، هرگز اقدامات ما اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

مراکز ماده ۱۶ معتادان جایگزینی برای زندان نیستند

سلامت نیوز:اجرای ماده ۱۶ در کشور بسیار پر هزینه است. اگر در مدت زمان نگهداری فرد معتاد در این مراکز (بین ۶ ماه تا یکسال) مجموعه ای از خدمات درمانی ارائه نشود، هرگز اقدامات ما اثربخشی لازم را نخواهد داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: مراکز ماده ۱۶ (معرفی اجباری معتادان برای درمان) هرگز جایگزینی برای زندان نیستند و این برداشت غلط در جامعه باید اصلاح شود.


 حمید جمعه پور در پنجمین نشست اجرای آزمایشی طرح درمان دادگاه مدار استان قزوین افزود: مراکز ماده ۱۶ مکانی درمانی هستند که با ضمانت قضایی فرد بیمار (معتاد) را با فرآیند درمان آشنا می‌کنند.


وی با توجه به اینکه اجرای ماده ۱۶ در کشور بسیار پر هزینه است، اظهار داشت: اگر در مدت زمان نگهداری فرد معتاد در این مراکز (بین ۶ ماه تا یکسال) مجموعه ای از خدمات درمانی ارائه نشود، هرگز اقدامات ما اثربخشی لازم را نخواهد داشت.
جمعه پور تاکید کرد: خدمات روانشناختی، مددکاری و پزشکی لازم در مراکز ماده ۱۶ باید به درستی و به طور جامع اجرایی شود و این مهم نیازمند اعتبارات مستقل و ویژه است.


این مسؤول در ادامه صحبت‌های خود به طرح دادگاه درمان مدار اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از طرح‌های موفق در جهان است که در کشور ما به صورت پایلوت اجرا شده و لازم است که برنامه‌های آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


جمعه پور تصریح کرد: تاکنون اعتبارات این طرح از محل درآمد آسیب‌های وزارت کشور تامین می‌شد، درحالی که این طرح نیازمند اعتبارات مستقل است و باید اقدامات لازم برای تامین مالی مناسب لحاظ شود.


این مسؤول در ادامه به تعریف معتادان متجاهر اشاره کرد و یادآور شد: معتادانی که تصمیمی برای درمان اختیاری ندارند و یا به نوعی بیماری آنها باعث سلب آسایش خانواده و جامعه می شود، متجاهر شناخته شده و باید به مراکز نگهداری و اقامتی معرفی شوند.


اجرای طرح دادگاه درمان مدار در برخی استان ها از جمله قزوین از سال ۹۶ با همکاری بهزیستی، قوه قضاییه و دستگاه‌های همسو  به صورت پایلوت آغاز شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha