پاسخ به اینکه چگونه دولت‌هایی که اکثرا دچار محدودیت بودجه‌ای هستند، می‌توانند «اثربخش»ترین و «کم‌فساد»ترین حمایت را از خانواده‌های فقیر انجام دهند؟ در داشتن یک پایگاه داده غنی از اطلااعات افراد کشور برمیگردد. اگر دولت بتواند بر اساس اطلاعات طبقه بندی و به روز کمک خود را به دست نیازمندان واقعی برساند قطعا در زمینه کاهش فقر گام بزرگی برداشته ایم.

راهکار عملی برای مقابله با پدیده شوم فقر

سلامت نیوز: با وجود اوضاع اقتصادی که اخیرا برای کشور رخ داده آمارها نشان میدهد که گروهی از مردم روز به روز به خط فقر نزدیک میشوند و رسانه ها نسبت به دامنه دار شدن این پدیده ی شوم هشدار میدهند.

به گزارش سلامت نیوز توضیح معنی کلمه فقر کمی دشوار است و آن به این دلیل است که معنی آن بستگی به مکان زندگی، فرهنگ کشور، مردم و عوامل دیگر دارد. برای مثال مردمی که در خانه‌های کوچک در حومه شهرهای بزرگ جهان مانند نیویورک زندگی می‌کنند ممکن است در مقایسه با همسایگان خود فقیر باشند، اما در مقایسه با مردم بی بضاعت در محله‌های فقیرنشین کشورهای در حال توسعه، ممکن است وضعیت مالی آن‌ها زیاد هم بد نباشد.

فقر میتواند تمام جوانب زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد بخصوص در حوزه سلامت ،آموزش و ..... و سرمایه‌گذاری ویژه بر ارتقای «آموزش» و «سلامت» و «تغذیه» به خصوص در میان کودکان میتواند به روند کاهشی شدن آمار فقر در کشور کمک شایانی کند.

چرا باید نسبت به فقر حساس باشیم؟ 

فقر، پدیده‌ای دردناک و وضعیتی ناعادلانه است که بشریت همواره با آن روبرو بوده است.

 مسئولیت وجدانی و انسانی در برابر سرنوشت هموطنان، ما را موظف می‌کند در حدّ توان برای کاهش و التیام دردهای فقرا تلاش کنیم.

حوزه توانمندسازی و کاهش فقر یکی از حوزه‌های بسیار تأثیرگذار و مهم اجتماعی است که پس از مطرح‌شدن مباحث توسعه و کاهش فقر، بیش از پیش مرکز توجه قرار گرفته است.

 رکود اقتصادی جهانی سبب افزایش تقاضا برای برنامه‌های رفاهی شده‌است که این امر سبب تغییرات اساسی در برنامه‌های اقتصادی کشورها شده است.

در سال‌های اخیر نابرابری‌های اقتصادی به یک نگرانی بزرگ در سطح جهان بدل شده‌است و مجمع اقتصادی جهانی افزایش شکاف و نابرابری در سطح درآمد را پس از تروریسم بزرگترین خطر جهانی می‌داند.

برنامه دیگر کشورها در کاهش فقر

در برخی مناطق ‌ارائه کوپن غذایی و ایجاد برنامه کمک هزینه تغذیه تکمیلی در دستور کار قرار گرفته و اما در برخی مناطق دیگر این برنامه با انجام تغییراتی به بهره وری بهتری رسیده است.

مثلا  ارائه کوپن برای تامین هزینه‌ تغذیه شهروندان در کشورها توسعه‌یافته به صورت الکترونیکی درآمده‌است و با ارائه کارت‌هایی مشابه کارت‌بانکی و شارژ ماهانه آن بر اساس وضعیت کاربر(تعداد افراد تحت تکفل، درآمد کل فرد، هزینه‌های خانواده و غیره) انجام می‌شود و هنگام خرید مانند عابربانک‌ها عمل می‌کند و هزینه تغذیه افراد از آن کاسته می‌شود.همه این اطلاعات را دولتها در پایگاه داده خود به صورت جامع به ثبت رسانده اند تا بتوانند به درستی این موضوع را مدیریت کنند.

برای کنترل فقر در ایران چه میتوان کرد ؟ 

در کشور ما اینکه کمکها با چه برنامه ای و به دست چه کسانی برسد بسیار بسیار مهم است تا بتواند تاثیر گذاری قابل توجهی داشته باشد و از طرفی با هدر رفت منابع و نیرو هم مواجه نشود.

پاسخ به اینکه چگونه دولت‌هایی که اکثرا دچار محدودیت بودجه‌ای هستند، می‌توانند «اثربخش»ترین و «کم‌فساد»ترین حمایت را از خانواده‌های فقیر انجام دهند؟ در داشتن یک پایگاه داده غنی از اطلااعات افراد کشور برمیگردد. اگر دولت بتواند بر اساس اطلاعات طبقه بندی و به روز کمک خود را به دست نیازمندان واقعی برساند قطعا در زمینه کاهش فقر گام بزرگی برداشته ایم.

راه اندازی پایگاه داده رفاه ایرانیان حداقل برای کاهش مقوله فقر را میتوان به فال نیک گرفت و دستاوردهایی که تاکنون بدست آورده را میتوان گام بلندی در جهت کاهش و مدیریت موضوع فقر دانست.

پروژه های در دست اجرا برای کاهش فقر

تاکنون از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در پروژه‌های مختلفی در معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی استفاده شده ‌است. از جمله‌ این پروژه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل
  •     بهبود سازوکار توزیع سبد کالا
  •     رفع همپوشانی بیمه‌ای
  •     راه‌اندازی سامانه جامع دفتر بیمه‌های سلامت شامل انجام الکترونیک امور مربوط به پوشش خدمات دارویی و تجهیزات
  •     طراحی، اصلاح و الکترونیکی کردن فرآیند پوشش بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی
  •     طراحی و اصلاح فرآیند بیمه اجتماعی قالی‌بافان و صنعتگران شاغل در حوزه صنایع دستی
  •     طراحی و اصلاح فرآیند پوشش بیمه‌‌ اجتماعی رانندگان
  •     شناسایی اقشار نیازمند، ارائه بسته حمایتی و افزایش مستمری برای آن‌ها
  •     ایجاد نقشه فقر و پراکندگی آن روی نقشه

 

 همچنین معاونت رفاه اجتماعی با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و با همکاری سایر نهادهای دولتی، پروژه‌های زیر را در حوزه‌ حکم‌رانی داده‌ محور انجام داده ‌است: 

  •      بنیاد نخبگان: ارزیابی وضعیت کنونی رفاهی، حوزه فعالیت تخصصی و موقعیت جغرافیایی ۲۳ هزار شاگرد اول کنکور
  •      سازمان ثبت احوال: اعطای کارت ملی به افراد دارای کد ملی و فاقد کارت شناسایی ملی
  •      وزارت بهداشت و آموزش پزشکی: دهک‌بندی رفاهی ۱۳ میلیون بیمار بستری در مراکز درمانی تحت مدیریت این وزارت
  •      سازمان امور مالیاتی: شناسایی اقشار پردرآمد و جلوگیری از فرار مالیاتی
  •      بررسی سابقه افراد در دریافت تسهیلات خود اشتغالی و تسهیلات خرد از موسسات مالی و تخصیص نمره اعتباری به ایشان
  •      شناسایی نیازمندان واقعی از افراد غیرمستحق دریافت کمک‌های حمایتی در دو نهاد حمایتی (کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی)
  •      نیروهای مسلح: تعیین وضعیت اقتصادی سربازان فراری به جهت اتخاذ سیاست متناسب
  •      نیروهای مسلح: تعیین وضعیت بیمه درمان 80 هزار نفر ایثارگر بهره‌مند از کمک هزینه درمان ایثارگران معسر
  •     وزارت آموزش‌ و پرورش: شناسایی و آسیب‌شناسی دلایل بازماندگی کودکان بازمانده از تحصیل

 

پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان صرفه‌جویی مالی بسیاری در این مدت برای دولت به همراه داشته است که در بخش کارگران ساختمانی 1000 میلیارد تومان، بیماران خاص 800 میلیارد تومان، سبد کالا 300 میلیارد تومان و حذف یارانه 1500 میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته که در مجموع از هدر رفت 3600 میلیارد تومان از منابع ملی جلوگیری نموده است.

لازم است برای بهبود عملکرد این پایگاه در جهت کاهش فقر، فرهنگسازی های مورد نیاز در جهت معرفی این پایگاه به مردم انجام گیرد و با جلب همکاری مردم و دریافت اطلاعات صحیح، خدمات رفاهی ارایه شده از جمله یارانه ها و بسته حمایت معیشتی خانوار به دست نیازمندان واقعی آن برسد و اقدامات لازم در جهت توانمندسازی این گروه ها انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha