سلامت نیوز : رئیس انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه باید رادیولوژی را از تشخیص خارج و به سمت درمان ببریم گفت: استفاده از فرکانسهای رادیویی برای از بین بردن تومورهای داخل کبد از جمله پیشرفتهایی بوده که دراین حوزه اتفاق افتاده است.

دکتر عبدالرسول صداقت در گفت وگو با ایسنا، درباره رادیولوژی و نقش آن در امر درمان و بالین اظهار کرد: در گذشته رادیولوژی تنها به وسایل تشخیصی نظیر سونوگرافی، آنژیوگرافی و رادیولوژی محدود می‌شد و قدرت مانور زیادی برای درمان بیماری‌ها وجود نداشت؛ اما در حال حاضر با تعدد و تنوع دستگاههای موجود قادر هستیم در درمان بیماری‌ها نیز سهیم باشیم.

وی در ادامه به ذکر نمونه‌هایی در درمان بیماری‌ها به کمک رادیولوژی مداخله‌ای پرداخت و توضیح داد: با استفاده از روشی به نام آمبولیزاسیون، عروق تومور را در بیمارانی که تومورهای پر عروق دارند می بندیم که نتیجه آن به حداقل رساندن امکان خونریزی تومور در حین عمل است. با این عمل توده مانند اسفنجی که آبش را گرفته باشند کوچک می‌شود و جراح راحت‌تر می تواند آن را برداشته و از بدن خارج کند.

صداقت اضافه کرد: تخلیه کیست‌ها و آپسه‌ها در بیمارانی که دچار شکستگی شدید مهره شده‌اند توسط یک رادیولوژیست قابل انجام است. این شکستگی شدید مهره‌ها منجر به خوابیدن مهره‌ها روی یکدیگر می‌شود. همکاران ما با انجام عملی به نام ورتبروپلاستیک بدون اینکه نیازی به انجام جراحی باز باشد ارتفاع مهره را افزایش داده و این اشکال را برطرف می‌کنند.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران، از تخلیه صفراوی در بیمارانی که دچار انسداد مجاری صفراوی شده‌اند با کمک گذاشتن قطعات و لوله‌های کوچکی به نام استنت که نیاز به عمل جراحی باز را مرتفع می‌کند نام برد و افزود:همچنین با استفاده از فرکانسهای رادیویی می‌توانیم تومورهای داخل کبد و بعضی احشای دیگر شکم را از بین ببریم. اینها و نمونه‌های بسیار دیگر از جمله پیشرفتهایی بوده که در رادیولوژی اتقاق افتاده و این علم را به یک رشته فعال بالینی در دنیا تبدیل کرده است.

وی درباره هزینه انجام این عملها به کمک رادیولوژی در مقایسه با عملهای جراحی اظهار کرد: به عنوان مثال هزینه جراحی یک مهره شکسته بیش از 10 میلیون تومان است که با ورتبراپلاستیک می‌توان این عمل را با 25 درصد این هزینه انجام داد و بیمار هم دو ساعت بعد بدون نیاز به بستری، مرخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha