افزایش آلودگی‌ هوا در شهرهای بزرگ جهان به یكی از مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی تبدیل شده و حتی در سال‌های اخیر به عنوان یكی از شایع‌ترین دلایل مرگ‌ومیر كودكان نیز شناخته می‌شود.

راهکارهای پکن و دهلی نو برای کاهش آلودگی هوا

سلامت نیوز:افزایش آلودگی‌ هوا در شهرهای بزرگ جهان به یكی از مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی تبدیل شده و حتی در سال‌های اخیر به عنوان یكی از شایع‌ترین دلایل مرگ‌ومیر كودكان نیز شناخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا، به عنوان پنجمین عامل پیشرو مرگ‌ومیر مردم جهان، سالانه جان بالغ بر هفت میلیون نفر را در سراسر دنیا می‌گیرد. با توجه به نتایج بررسی‌های صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود تا سال 1429/2050 در صورتی كه اقدامی جدی در سطح جهانی صورت نگیرد، آلودگی هوا به مهم‌ترین عامل زیست‌محیطی مرگ‌ومیر كودكان و شمار زیادی از گروه‌های حساس تبدیل شود.

تاكنون اقدامات متعددی در شهرهای مختلف جهان برای كاهش آلودگی هوا و آسیب‌های ناشی از آن اتخاذ شده است. مردم ساكن در مكزیكوسیتی، پكن و دهلی‌نو نیز به‌عنوان سه شهر آلوده بزرگ جهان به سبك زندگی خاصی در مقابله با آلودگی هوا دست یافته‌اند. به این ترتیب که الگوی زندگی مردم تغییر كرده و اقداماتی برای كاهش اثرات سوء آلودگی به‌صورت پیوسته انجام می‌دهند.در ادامه نگاهی به اوضاع نبرد با آلودگی هوا در مكزیكوسیتی، پكن و دهلی‌نو به‌عنوان سه پایتخت بسیار آلوده جهان خواهیم داشت.

دهلی‌نو

بیشتر شهرهای هندوستان در فهرست آلوده‌ترین شهرها قرار دارند. دهلی‌نو پایتخت هندوستان، از آلوده‌ترین شهرهای این كشور است كه با بحرانی‌شدن شرایط هوا، برخی تدابیر را به منظور كاهش آلودگی هوا اتخاذ كرده است و مردم نیز سبك زندگی خود را متناسب با این سیاست‌ها تغییر داده‌اند.

گرچه آلودگی در فصول سرد بیشتر می‌شود، اما هوای دهلی در روزهای گرم نیز پاك نیست؛ به همین دلیل بسیاری از شهروندان این شهر به شهرهای ساحلی و پاك‌تر مهاجرت می‌كنند. این روزها زندگی در دهلی آرزوی شهروندان این كشور نیست. بخشی از بودجه دولت صرف افزایش آگاهی جامعه و حتی مسؤولان می‌شود، اما هنوز با توجه به بحران آلودگی هوای این شهر نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری برای افزایش همكاری شهروندان احساس می‌شود.

تلاش‌ها برای اطلاع بیشتر مردم از مضرات آلودگی هوا در دهلی‌نو ادامه دارد. طی روزهایی كه آلودگی هوای این شهر تشدید می‌شود، كارخانه‌هایی كه با سوخت زغال‌سنگ فعالیت می‌كنند تعطیل می‌شوند. با احداث جاده‌های كمربندی تلاش شده تردد وسایل‌نقلیه سنگین و باربری تا حد امكان به خارج از شهر منتقل شود. در روزهای اوج آلودگی، مدارس در بازه‌های چند‌روزه تعطیل می‌شوند تا حد امكان، تردد كودكان در هوای آلوده كم شود. در آبان امسال نیز مدارس دهلی به مدت پنج روز تعطیل بودند.

دانش‌آموزان و خانواده‌های دهلی‌نو توجیه شده‌اند كه تعطیلی مدارس به نفع سلامت آنها و فرزندانشان است. استفاده از ماسك‌های تنفسی، یكی از واجبات این روزهای زندگی در شهرهای آلوده است و برای افزایش آگاهی جامعه و فرهنگ‌سازی در ارتباط با مصرف ماسك، ماسك‌های تنفسی فیلتردار N95 در مدارس دهلی به صورت رایگان توزیع می‌شود.

دانش‌آموزان عادت دارند با ماسك در هوای آلوده به مدرسه بروند و در حفاظت از سلامت خود با زدن ماسك كوتاهی نمی‌كنند. پزشكان به شهروندان ساكن دهلی‌نو توصیه كرده‌اند در روزهای سرد و آلوده از انجام تمرین‌های ورزشی بپرهیزند. همچنین ساعت ورزش مدارس نیز در چنین روزهایی تعطیل خواهد بود. 

از دیگر اقدامات شهروندان برای كمك به كاهش آلودگی هوا، حفظ دمای منازل در كمترین میزان ممكن و استفاده از پوشش‌های گرم‌تر به منظور كاهش مصرف سوخت است. این شیوه تقریبا به جزئی از سبك زندگی آنها در هوای آلوده تبدیل شده است. در آبان سال 97 كه شاخص آلودگی هوای دهلی به 427 رسید، پویش ده‌روزه‌ای به صورت موقتی برگزار شد و اقدامات زیر در جریان آن صورت گرفت: تعطیلی مدارس، متوقف كردن مولدهای برق دیزلی   ، ممنوعیت سوزاندن زباله‌ها، افزایش تعداد اتوبوس‌ها در مركز شهر.


پکن

پس از این كه در سال 1392/ 2013 شاخص آلودگی این شهر به 700 رسید، دولت چین برنامه پنج‌ساله‌ای را برای كنترل آلودگی هوا اعلام كرد. براساس بررسی‌ها در پایان سال 2017 كیفیت هوا در پكن 54درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل بهبود یافته بود، ولی همچنان اقدامات برای كنترل آلودگی در این شهر ادامه دارد.محدود كردن تردد وسایل نقلیه شخصی به ویژه خودروهای بنزینی از اولین اقدامات صورت گرفته بود. عادت استفاده از خودروی شخصی پس از اصلاحات سیاسی در این كشور در اواخر قرن بیستم رواج یافت.

اما حالا اهالی پكن نه به دلیل ارزش‌های كمونیستی بلكه به‌خاطر حفظ سلامت خود كمتر از خودروی شخصی بنزینی استفاده می‌كنند. با افزایش دانش و آگاهی عموم جامعه نسبت به مضرات آلودگی هوا، مردم در روزهای زمستان هر روز شاخص آلودگی هوا را بررسی و در صورت بالا بودن شاخص از ماسك‌های تنفسی استفاده می‌كنند. استفاده از ماسك در هوای آلوده به جزئی از فرهنگ عمومی و سبك زندگی مردم تبدیل شده است.

 استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی از دیگر اقداماتی است كه به كاهش اثرات منفی آلودگی هوا در سال‌های اخیر كمك كرده است. در فرهنگ چینی‌ها، از سال‌های دور استفاده از دوچرخه رایج بود و در حال حاضر نیز چین بزرگ‌ترین بازار مصرف دوچرخه و موتور برقی در جهان است. آنها 99درصد این بازار را اكنون در اختیار دارند. در پی اقدامات پنج ساله، دولت اتوبوس‌ها و تاكسی‌های فرسوده حمل‌ونقل شهری را كه بالغ بر یك سوم وسایل‌نقلیه این ناوگان بودند، از خطوط خارج كرد. 

در پی افزایش آگاهی جامعه و مسؤولان از آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا، سالانه 150هزار دستگاه خودروی فرسوده با خودروهای جدید جایگزین می‌شود كه سهم بزرگی از آنها را خودروهای برقی تشكیل می‌دهد. در اقدام دیگر، كارخانه‌های آلاینده در فصول سرد باید میزان تولیدشان را محدود كنند. هم كارگران و هم مدیران كارخانه‌ها با این وضعیت كنار آمده‌اند. برای همراهی با صنایع، تسهیلاتی برای ارتقای تجهیزات كارخانه‌ها و همچنین جایگزینی سوخت‌های كارخانه‌ها با سامانه‌های پاكسوز فراهم شد.

مردم نیز به دلیل آگاهی از مضرات آلودگی هوا در بهره‌گیری از این تسهیلات همراهی لازم را انجام دادند. برای ثبت شركت‌های جدید و دریافت مجوزهای لازم برای ورود به بازار، الزام ارائه الگوی كاهش مصرف انرژی و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی لحاظ شد و اخذ این مجوز به جزئی از فرآیند بروكراتیك و فرهنگ عمومی تبدیل شده است. در ادامه این فعالیت‌ها قرار است تا پایان سال 2020 میزان مصرف زغال‌سنگ در صنایع این شهر آلوده 50درصد كاهش یابد. پكن از پیشروترین كشورهای جهان در الكتریكی‌سازی صنایع خود است و مردم در این زمینه همراهی می‌كنند.

مكزیكوسیتی

این شهر با جمعیت 20 میلیونی و بالغ بر پنج میلیون خودرو به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش در دره‌ای نزدیك آتشفشان پوپوكاتپتل، از آلوده‌ترین شهرهای جهان است. مكزیكوسیتی سال 1370 لقب آلوده‌ترین شهر جهان را گرفت. به همین دلیل با به كارگیری اقداماتی در سال‌های بعدی از حجم آلودگی كاسته شد، اگرچه هنوز هم معضل آلودگی هوا گریبانگیر این شهر است.

 از مهم‌ترین اقدامات برای تشویق جامعه به كاهش تولید آلاینده‌ها، افزایش آگاهی در خصوص خطرات و آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا بوده است. در این شهر، در بیشتر روزهای زمستان، محدودیت تردد در روزهای زوج و فرد اعمال می‌شود. شهروندان مكزیكوسیتی علاوه بر محدودیت زوج و فرد باید یك روز كاری دیگر در هفته از خودروی شخصی‌شان استفاده نكنند.

با این حال این روزها كماكان بسیاری از خانوارهای این شهر با خرید دو دستگاه خودرو سعی می‌كنند هر روز از خودروی شخصی استفاده كنند! تمام وسایل نقلیه این شهر باید به صورت اجباری هر شش ماه یك‌بار برای دریافت گواهی پایش میزان گازهای خروجی و آلاینده (معاینه فنی آلاینده‌ها) اقدام كنند. در دو دهه اخیر، خطوط اتوبوسرانی گسترده‌تر شده و تعداد اتوبوس‌های پاك نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

شهروندان نیز در پی آموزش‌ها از طریق رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها نسبت به استفاده از وسایل نقلیه عمومی استقبال بیشتری نشان می‌دهند و در مقایسه با 30 سال پیش، اصرار كمتری به استفاده از خودروی شخصی دارند.

 از دیگر اقدامات جدید صورت گرفته، تولید و نصب درخت‌های رباتیك از طرف یكی از شركت‌های نوپا در این شهر بوده است. این سازه فلزی با 2/4متر ارتفاع و سه متر عرض با استفاده از جلبك‌های میكروسكوپی معادل 368 درخت عمل تصفیه هوا را انجام می‌دهد. گفتنی است این شركت نمونه‌ای از این درخت رباتیك را به كلمبیا، پاناما و دو دستگاه هم به تركیه به قیمت 50هزار دلار برای هر دستگاه فروخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha