رئیس اداره امور داروخانه‌های سازمان غذا و دارو گفت: الگوی تاسیس و توزیع داروخانه‌‌ها و مراکز خدمات درمانی، نباید به گونه‌ای باشد که ایجاد رقابت تجاری و نیازهای القائی کند، توزیع داروخانه باید به گونه‌ای باشد که تمام آحاد مردم به راحتی به خدمات داروئی و داروخانه‌ای، در تمام کشور دسترسی داشته باشند. نباید مناطق محروم از وجود داروخانه خالی بمانند.

داروخانه‌‌ باید برمبنای نیاز مردم تاسیس شود نه رقابت تجاری

سلامت نیوز:رئیس اداره امور داروخانه‌های سازمان غذا و دارو گفت: الگوی تاسیس و توزیع داروخانه‌‌ها و مراکز خدمات درمانی، نباید به گونه‌ای باشد که ایجاد رقابت تجاری و نیازهای القائی کند، توزیع داروخانه باید به گونه‌ای باشد که تمام آحاد مردم به راحتی به خدمات داروئی و داروخانه‌ای، در تمام کشور دسترسی داشته باشند. نباید مناطق محروم از وجود داروخانه خالی بمانند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سعید برومند درباره مصوبه هیات مقررات‌زدایی مبنی بر اصلاح مجوز تاسیس داروخانه‌ها و همچنین رای دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال بعضی از مواد آئین‌نامه داروخانه‌‌ها از جمله حذف جمعیت برای تاسیس و همچنین فاصله داروخانه‌ها، گفت: رای دیوان عدالت اداری مبنی بر این است که متقاضیان تاسیس داروخانه‌ها، بدون در نظرگرفتن آمار جمعیتی اقدام به احداث داروخانه کنند. بنابر این رای دیوان عدالت اداری، متقاضیان تاسیس داروخانه می‌توانند در هر مکانی که مایل هستند، داروخانه تاسیس کنند. 


رئیس اداره امور داروخانه‌های سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگر این رای دیوانِ عدالت اداری اجرایی شود، سیاست‌های وزارت بهداشت در خصوص سطح‌بندی خدمات و توزیع عادلانه و مناسب خدمات داروخانه‌ای با مشکل مواجه می‌شود، وزیر بهداشت بر این اعتقاد است که توجه به آمار جمعیتی بسیار مهم است. تاسیس داروخانه‌‌ها بایستی بر مبنای نیاز مردم تعیین شود. توزیع داروخانه باید به گونه‌ای باشد که تمام آحاد مردم به راحتی به خدمات داروئی و داروخانه‌ای، در تمام کشور دسترسی داشته باشند. نباید مناطق محروم از وجود داروخانه خالی بمانند. 


وی افزود: چنانچه رای دیوان عدالت اداری اجرائی شود، بیشتر داروسازانی که متقاضی تاسیس داروخانه هستند، داروخانه‌هایشان را در مناطق برخوردارتر تاسیس می‌کنند. همچنین داروخانه‌داران داروخانه‌های خود را به این مناطق منتقل خواهند کرد. بنابراین مردمی که در مناطق کم‌برخوردارتر زندگی می‌کنند از خدمات داروئی مناسب محروم خواهند ماند، اخیرا شورای رقابت به موضوع ورود کرده است. نظر این شورا مبنی بر آن است که داروخانه‌‌ها نیز مانند دیگر صنوف در کشور، باید به رقابت‌های اقتصادی و تجاری روی آورند. 


برومند در پایان گفت: سیاست‌های کلی نظام در بخش سلامت این است که بنگاه‌ها و سازمان‌های خدمات درمانی و بهداشتی کشور، به گونه‌ای تاسیس شوند یا شکل بگیرند که که از ایجاد نیازهای درمانی القائی جلوگیری شود. بنابراین، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، مجاز نمی‌داند که الگوی تاسیس و توزیع داروخانه‌‌ها و مراکز خدمات درمانی، به گونه‌ای باشد که ایجاد رقابت تجاری و نیازهای القائی کند، اجرای تصمیم دیوان عدالت اداری در خصوص داروخانه‌ها، ممکن است منجر به تخلفات داروخانه‌ها شود. تخلفاتی که در نهایت به ضرر مردم است. بی‌شک آحاد جامعه از الگوی رقابت تجاری و اقتصادی داروخانه‌ها متضرر خواهند بود. 

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha