یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱

بارش‌های سیل‌آسای باران از جمعه در برخی استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور آغاز و شنبه بر شدت آن افزوده و موجب سیلاب و در ادامه اختلال در زندگی مردم و خسارت به زیرساخت راه‌ها و برخی منازل مسکونی شد.

جدال جنوب با سیل

سلامت نیوز:بارش‌های سیل‌آسای باران از جمعه در برخی استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور آغاز و   شنبه بر شدت آن افزوده و موجب سیلاب و در ادامه اختلال در زندگی مردم و خسارت به زیرساخت راه‌ها و برخی منازل مسکونی شد.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه همشهری ،بارندگی شدید در 3 استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان سبب شد همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی مانند جمعیت هلال احمر، بسیج، سپاه، راهداری و مدیریت بحران از روز جمعه در حالت آماده باش قرار گیرند تا از پیامدهای احتمالی سیل جلوگیری کنند، اما شدت بارش‌ها در دو روز گذشته بسیاری از راه‌های روستایی و محورهای مواصلاتی را مسدود کرد و خسارات زیادی به‌ویژه در استان هرمزگان به بار آورد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، نیز در گفت‌وگوی تلفنی با فریدون همتی، استاندار هرمزگان، به بررسی وضعیت این استان پرداختند و برای هرگونه کمک و استفاده از ظرفیت دیگر استان‌ها در کنترل سیلاب، اعلام آمادگی کردند.


خسارات سیل در هرمزگان

حجم زیاد بارندگی در شهرستان‌های هرمزگان، محورهای ارتباطی بخشی از شهرها را به علت طغیان رودخانه‌ها مسدود و خسارت‌هایی را به تاسیسات شهری و روستایی از جمله راه‌ها، پل‌ها، آب‌نماها و  واحدهای مسکونی وارد کرد.استاندار هرمزگان در نخستین ساعات صبح دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با فرمانداران آخرین وضعیت شهرستان‌ها را پس از سیل و بارندگی شدید روز جمعه در همه ابعاد زیرساختی و خدمات‌رسانی پیگیر شد.همتی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرد که باید تا فروکش کردن آب‌ها پس از بارندگی منتظر ماند و پس از آن طی بازدیدهایی خسارت‌ها را برآورد و اعلام کرد.


اقدامات ستاد بحران

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان به همشهری می‌گوید: ‌اکنون ۱۰ مسیر ارتباطی در استان به علت طغیان رودخانه و آب‌گرفتگی‌ها مسدود است که با اقدامات انجام شده به‌زودی باز می‌شوند.احمد غیبی می‌افزاید: این مسیرها شامل جاسک به میناب، میناب به هشت‌بندی، سردشت (بشاگرد) به گافر و پارامون، دهبارز (رودان) به زیارتعلی، میناب به کرگان، بستک به لار، بندرلنگه به پارسیان، اَرمک به پارسیان، رویدر به کهورستان و جاسک به بشاگرد است.

وی همچنین درباره قطع برق در برخی از روستاهای این استان می‌گوید: برق ۵۱ روستای بخش سندرک و ۵ روستای قشم و شهرک صنعتی گچین به علت بارندگی قطع شد که در حال رفع این مشکل هستیم. معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در پی اعلام فرماندار بندرخمیر مبنی بر قطع آب آشامیدنی بندرو روستاهای اطراف آن می‌گوید: خط لوله ۷۰۰ میلی‌متری انتقال آب شرب بندرخمیر که دچار آب‌بردگی شده به‌زودی ترمیم خواهد شد و تا آن زمان از تانکر برای تامین آب آشامیدنی استفاده می‌شود. 3 گروه برای ترمیم این شکستگی‌ها مشغول کارند و امید می‌رود این خط لوله در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترمیم شود.


تلفات جانی نداشتیم

دبیر ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی بحران هرمزگان نیز درباره خسارت‌های بارندگی در این استان به همشهری می‌گوید: با توجه به آماده‌باش استان و هشدارهایی که از چند روز گذشته داده شده بود، خوشبختانه تا این لحظه هیچ‌ تلفات جانی گزارش نشده است و مردم همکاری خیلی خوبی داشتند، اما خسارت زیادی به زیرساخت‌ها وارد شد که پس از پایان بارندگی و کاهش آب‌های روان، برآورد خسارت‌ها انجام و گزارش می‌شود.رضا مدرس اضافه می‌کند: هنوز بارندگی در بسیاری از نقاط استان ادامه دارد و از مردم تقاضا داریم با رعایت نکات ایمنی از جان و مال خود محافظت کنند.


تخریب بخشی از منازل مسکونی پاکوه میناب

 بعد از بارندگی‌های اخیر تعدادی از دیوارهای منازل مسکونی در محله پاکوه میناب فرو ریخت. بنا به گفته اهالی این محله، هر ساله بعد از بارندگی این مشکل در این محله از شهر میناب تکرار می‌شود، اما تاکنون هیچ اقدامی برای حل آن صورت نگرفته است. با توجه به کوهپایه‌ای بودن این محله و ریزش دیوارهای منازل، خسارت‌های مالی به این اهالی وارد می‌شود.همچنین روز گذشته درپی بارندگی‌های شدید در شهرستان بستک 2 سد در مناطق جناح، کوخرد و هرنگ سرریز کرد و موجب شد اهالی منازل مسکونی حریم رودخانه را تخلیه کنند.


انجام 70 عملیات امدادرسانی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان نیز می‌گوید: از اواخر روز پنج‌شنبه(۱۹ دی) تا روز شنبه، نجاتگران جمعیت هلال احمر هرمزگان، ۷۰ مورد عملیات امدادرسانی مربوط به سیلاب و آب‌گرفتگی را در منازل مسکونی و معابر شهری انجام داده‌اند.مختار سلحشور اضافه می‌کند: بیش از ۱۵۰ نفر از امدادگران و نجاتگران هلال احمر هرمزگان در شهرستان‌های بندرعباس، قشم، بندرلنگه، میناب، سیریک و رودان نسبت به امدادرسانی و رفع آب‌گرفتگی منازل اقدام کرده‌اند.


رفع آب‌گرفتگی‌ها در بندرعباس

به دلیل فراهم نشدن زیر ساخت‌های شهری شهر بندرعباس، بارندگی در 2 روز گذشته همانند ماه‌های قبل موجب آب‌گرفتگی معابر، کوچه و خیابان‌ها شده و مشکلاتی را برای مردم ساکن در پایین‌دست و کنار مسیر سیلاب از جمله محله‌های کمربندی، دوراهی ایسینی، چاهستانی‌ها، دو هزار و ۲۲ بهمن به وجود آورده است.

جعفر بهاری میمندی، قائم‌مقام شهردار بندرعباس از رفع اغلب آب‌گرفتگی‌های ناشی از بارندگی‌های 2 روز گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق آمار روز گذشته ۱۶۴/۹ میلی‌متر باران در بندرعباس باریده که این میزان در مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت بسیار قابل توجه است و با توجه به تداوم ناپایداری جوی مجموعه نیروها و ماشین‌آلات تا 24 ساعت آینده در حالت آماده‌باش هستند.


سیل در قشم

بارندگی شدید در قشم باعث جاری شدن سیل و همچنین آب‌گرفتگی شدید در خیابان‌ها و معابر عمومی این منطقه به‌ویژه در محله چابهار و محور دوراهی حمیری تا پارک زیتون شد.اگرچه سازمان منطقه آزاد قشم و شهرداری طرح‌های مختلفی اجرا کرده‌ و در دست اجرا دارند، اما مشکل جمع‌آوری آب‌های سطحی همچنان به عنوان مشکلی مهم در دل هر بارندگی، خودنمایی می‌کند. معاون فرماندار قشم در این باره می‌گوید:

بارندگی بیش از ۱۴۰ میلی‌متر باعث ایجاد برخی آب‌گرفتگی‌ها شد.عباس ماژین می‌افزاید: به جز بخش خروجی آب در محله چابهار، مشکل حاد دیگری در قشم وجود ندارد. بندرهای مسافری و گردشگری قشم نیز به دلیل وزش باد شدید، بارش باران و دریای مواج روز شنبه تعطیل شد.


خسارات بارندگی در سیستان و بلوچستان

بارندگی‌های سیل‌آسا طی روزهای جمعه و شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های فصلی، بسته شدن برخی راه‌های ارتباطی و قطع ارتباط تعدادی از روستاها و نقاط شهری شده است.  مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان از انسداد ۱۳ محور ارتباطی در به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی و سیلاب خبر داده و می‌گوید:

مسیرهای دلگان - زهکلوت، دلگان - ایرانشهر، فنوج - اسپکه، فنوج - کتیج - رمشک، یک محور فرعی در مسیر زاهدان - میرجاوه، بزمان - دلگان، ایرانشهر - دلگان، جلگه به چاه اسحاق، دلگان به جلگه، ایرانشهر - جلگه، نیکشهر - بنت، کنارک - زرآباد و میل نادر به مک سوخته سرخ بسته شده است و تلاش راهداران برای بازگشایی مسیرها با قوت ادامه دارد.عباسعلی ارجمندی بیان می‌کند:

بارش‌ها در شهرستان‌های ایرانشهر، بزمان، دلگان، چابهار، نیکشهر، قصرقند، سرباز و کنارک نیز شدید بوده و موجب خساراتی به زیرساخت‌ها شده است. میزان این خسارات هنوز برآورد نشده است.

ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به جاری شدن سیلاب در برخی مناطق استان به همشهری می‌گوید: با وجود بارش‌های مستمر و جاری شدن سیلاب در بسیاری از نقاط، همه محورهای ارتباطی نیمه شمالی این استان باز است و فقط محورهای فرعی تقاطع ملندی - میرجاوه و محور میل نادر – سفیدآبه در محدوده چاه خرما بسته است و نیروهای راهداری برای ساماندهی تردد و بازگشایی این مسیرها در محل حضور دارند.


۲۰۰ روستای نیکشهر در محاصره سیل

بارندگی‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب راه ارتباطی بیش از ۲۰۰ روستای بخش‌های مرکزی و بنت به مرکز شهرستان نیکشهر را قطع کرد. دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران و معاون عمرانی فرماندار نیکشهر در این باره می‌گوید: بارندگی‌ها ضمن قطع راه‌های ارتباطی برخی روستاها به واحدهای مسکونی، اراضی کشاورزی و تاسیسات عمومی نیز خسارت وارد کرده است.

رحیم‌بخش بلیده‌ای اضافه می‌کند: به دلیل بالا آمدن آب در رودخانه تنگ سرحه در محدوده روستاهای بلپیر و کوشک پل آهنی محور نیکشهر به بنت بسته و تردد در آن ممنوع شده است.

همچنین قطعی فیبرنوری سبب شده تا ارتباط تلفنی روستاهای بخش بنت نیز قطع شود و تا این لحظه هیچ اطلاعی از میزان خسارت‌های احتمالی نداریم.وی ادامه می‌دهد: برخی محلات شهر بنت نظیر کشکور نیز آسیب دیده‌اند و آب به برخی از واحدهای مسکونی نفوذ کرده است. تمامی نیروهای امداد و نجات و اعضای مدیریت بحران در آماده‌باش و دستگاه‌های سنگین راه‌سازی به مناطق مختلف برای خدمات‌رسانی اعزام شده‌اند.


نجات ۱۰ نفر گرفتار در سیلاب

۱۰ نفر از سرنشینان ۲ خودرو گرفتار در سیلاب شهرستان سرباز توسط نیروهای امدادی هلال احمر نجات یافتند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این باره به همشهری می‌گوید: همزمان با بروز 2 مورد گرفتار شدن خودرو در رودخانه‌های محلی سرباز که یکی دارای ۲ سرنشین و دیگری حامل 8 سرنشین بود تیم جست‌وجو و نجات این جمعیت همراه با تجهیزات مورد نیاز به منطقه اعزام شدند و توانستند این افراد را به‌موقع از خطرات احتمالی نجات دهند.

رسول راشکی می‌افزاید: با اعلام بارندگی‌های شدید در سیستان و بلوچستان ۱۲۶ تیم متشکل از ۶۱۴ نجاتگر جمعیت هلال احمر در سیستان و بلوچستان در آماده‌باش کامل قرار گرفتند. بیشترین سطح عملیات نیروهای امدادی این جمعیت از روز گذشته تاکنون در زاهدان، کنارک، فنوج و سرباز گزارش شده است.راشکی نجات جان 3 زن باردار در کنارک، میرجاوه و نیکشهر را از دیگر اقدامات امدادگران این جمعیت از شب گذشته تاکنون در سیستان و بلوچستان عنوان می‌کند.


بازگشایی مسیر ارتباطی 25 روستای اطراف تفتان

ایوب کرد، مدیرکل راهداری اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان از انسداد راه ارتباطی 25 روستای منطقه کوهستانی تفتان خاش به دلیل بارش سنگین برف خبر می‌دهدو می‌گوید: راه ارتباطی این تعداد روستا روز گذشته به صورت مقطعی و به دلیل بارش برف شدید مسدود شد و راهداران با بسیج تمامی امکانات و ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین در حال تلاش برای بازگشایی راه دسترسی این روستاها و کمک به ساکنان آنها هستند.


3 محور ارتباطی اصلی کرمان مسدود شد

بارندگی‌های شدید استان کرمان را هم بی‌نصیب نگذاشت و علاوه بر باران، بارش برف نیز در این استان باعث مسدود شدن راه‌های ارتباطی شد.معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای استان کرمان در این باره به همشهری می‌گوید: کولاک شدید و بارش برف سنگین موجب مسدود شدن محورهای ارتباطی اصلی از جمله رابر - بافت، بردسیر - کرمان و بافت - کرمان شده است.احسان عراقی‌زاده با اشاره به وضعیت هواشناسی استان کرمان می‌افزاید:

بر اساس گزارش مرکز مدیریت راه‌ها، کولاک شدید روز گذشته در این محورها ادامه دارد. همچنین بارش برف در شهرستان‌های بافت و رابر، گردنه اسکر، محورهای ماهان - بم (سینه جوانان)، رابر (هنزا)، بردسیر (سنگ صیاد)، بردسیر (قنات سیر)، بردسیر (کوه پنج و خانه کوه)، محور کرمان - سیرجان(خانه سرخ)، کرمان - شهداد (تونلسیرچ) و بم - دهبکری (تونل دهبکری) گزارش شده است.

همچنین مسعود جمیلی مدیر کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان می‌گوید: بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب ۲ جاده اصلی و یک محور فرعی در این منطقه را مسدود کرد که در این زمینه تمام نیروهای راهداری و حتی کادر اداری از ستاد اداره کل هم به محورهای ارتباطی و شهرستان‌های در معرض خطر سیلاب اعزام شده‌اند.مدیر کل ستاد مدیریت بحران کرمان نیز درباره بارندگی‌های شدید در جنوب این استان  می‌گوید:

پس از بارش برف، راه روستایی 40 روستا در شهرستان بافق و 10 روستا در شهرستان رابر هنوز باز نشده است. در مناطق جنوبی نیز بارش باران موجب طغیان رودخانه‌ها شده و راه ارتباطی بسیاری از روستاها قطع شده است و در حال پیگیری برای برای بازگشایی این محورها هستیم، اما باید تا فروکش کردن بارندگی‌ها صبر کنیم.مجید سعیدی اضافه می‌کند: راه ارتباطی 40 روستا در قلعه گنج و 61 روستا در رودبار قطع است و مشکل قطعی برق در 20 روستای رودبار را داریم. خط لوله انتقال آب شهری از بخش چاه‌دادخدا به مرکز شهر در منطقه روستایی چاه‌میرزا نیز دچار شکستگی شده است که با کاهش بارندگی‌ها این مشکلات رفع خواهد شد.

۴۴ روستای قلعه‌گنج در محاصره سیلاب

به گفته سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج، بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب در این شهرستان ۴۴ روستا به طور کامل دچار آب‌گرفتگی شده است.مهدی شهسواری می‌گوید: تعداد ۳۲ روستا در محاصره سیلاب قرار گرفته و ۱۲ روستا هم به طور کامل دچار آب‌گرفتگی شده و همچنین راه‌های ارتباطی قلعه‌گنج به بخش چاه‌دادخدا و دهستان رمشک و قلعه‌گنج به دهستان مارز و جاسک و محور فرعی قلعه‌گنج به رودبار جنوب به علت طغیان رودخانه‌ها و سیلاب تا اطلاع بعدی مسدود است.

راه‌های ارتباطی 7 روستا در بخش مرکزی و بیش از ۲۰ روستا در بخش چاه‌دادخدا به علت طغیان رودخانه‌ها قطع شده است. اهالی ۲ روستای چراغ‌آباد و جنگل‌آباد که در مسیر سیلاب و کناره رودخانه واقع هستند هم به علت آب‌گرفتگی کامل با کمک نیروهای امدادی و نیروهای ناحیه مقاومت بسیج از منازل‌شان تخلیه و در محل‌های امن و مساجد بالادست روستا اسکان داده شدند.


130 روستای ریگان درگیر سیل

بر اثر بارش باران و طغیان رودخانه‌ها ضمن قطعی راه ارتباطی تعداد ۵۰ روستا، ۸۰ روستای دیگر این شهرستان در محاصره سیلاب قرار گرفتند. امین باقری، فرماندار ریگان، در این باره می‌گوید: بارش باران که از روز گذشته در این شهرستان آغاز شده همچنان با شدت ادامه دارد و موجب طغیان رودخانه‌های فصلی منطقه شده است. باقری از اعزام اکیپ‌های امدادی برای امداد‌رسانی به روستاهای محاصره در سیلاب خبر داده و بیان می‌کند: نیروهای راهداری و هلال احمر برای امداد‌رسانی به روستاهای شهرستان نیز اعزام شده‌اند.


۲۳ روستای فاریاب؛ گرفتار سیل

علی نیک‌نفس، رئیس ستاد بحران فاریاب از مسدود شدن محور کوهستانی این شهرستان خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب، راه ارتباطی ۲۳ روستا در بخش حور فاریاب قطع شده است.


امداد‌رسانی به بیش از ۳۲۰ نفر گرفتار در برف

رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از امدادرسانی به بیش از ۳۲۰ نفر حادثه‌دیده در اثر برف و کولاک و سیل در استان توسط نیروهای امدادی این جمعیت خبر می‌دهد و می‌گوید: امدادگران همچنین به بیش از ۱۷۰ نفر که در روستای بیدوئیه، و محورهای کرمان – سیرچ و جیرفت – ساردوئیه و ۱۵۰ نفر در شهرستان‌های منوجان، کهنوج، ساردوئیه و رودبار جنوب که دچار حادثه شده بودند، امدادرسانی کردند.


 خروج قطار زاهدان- تهران از ریل

بارش‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان موجب خروج قطار زاهدان به تهران از ریل شد. مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در این باره  می‌گوید: خروج دیزل قطار زاهدان- تهران در محدوده تونل‌های رودماهی شهرستان زاهدان بر اثر سیل خسارت جانی به همراه نداشته است. عباس علی ارجمندی اضافه می‌کند: در این حادثه که به علت ریزش سنگ و ورود سیلاب رخ داد واگن‌های مسافربری دچار مشکل نشدند و فقط دیزل قطار از ریل خارج شد.

در این زمینه روابط عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: مسافران قطار در سلامت کامل به سر می‌برند و قطار تهران- زاهدان با رفع نقص فنی به مسیر خود ادامه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha