سلامت نیوز : دبیرعلمی ششمین همایش بیماری‌های شایع گوارش و كبد كودكان با بیان اینكه سوء تغذیه به صورت تدریجی به وجود می‌آید، گفت: سوء تغذیه باعث كاهش قد، وزن و ابتلا به اسهال و عفونت‌های تنفسی در كودكان می‌شود و مبتلایان به آن 8 برابر بیش از سایر كودكان در معرض خطر مرگ قرار دارند.

به گزارش  ایسنا، دكتر علی ‌اكبر سیاری در نشستی اظهار كرد: با استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری قد، وزن، دور سر و منحنی استاندارد می‌توان برای پیشگیری از سوء تغذیه استفاده كرد.

وی با اشاره به این كه موضوع اسهال به عنوان یكی از محورهای ششمین همایش بیماری‌های گوارش و كبد كودكان است، افزود: با فرا رسیدن فصل تابستان، كودكان به این بیماری مبتلا می‌شوند به گونه‌ای كه كودكان ایران و جهان سالانه 2/3 بار به اسهال مبتلا می‌شوند البته برخی از آنان 9 بار در طول یكسال به این بیماری دچار می‌شوند.

وی با بیان اینكه ابتلا به اسهال، سه خطر را برای كودك به همراه دارد، گفت: كاهش آب، ابتلا به عفونت و سوء تغذیه از عوارض دچار شدن به اسهال است بگونه‌ای كه سالانه 2/2 كودك زیر پنج سال در دنیا به علت ابتلا به اسهال حاد فوت می‌كنند چرا كه آب بدن آنان به شدت كاهش پیدا می‌كند. البته دچار شدن به عفونت‌ها از شایع‌ترین علل ابتلا به اسهال هستند.

سیاری افزود: با دادن آموزش‌های ساده‌ای می‌توان از عوارض ابتلا به اسهال كاست. به عنوان نمونه لازم است مادران به كودكان مبتلا به این بیماری آب زیاد و محلولORS بخورانند چرا كه در بیشتر موارد اسهال حاد نیاز به درمان دارویی ندارد.

دبیرعلمی ششمین همایش بیماری‌های شایع گوارش و كبد كودكان افزود: 10 درصد كودكان مبتلا به اسهال دچار اسهال مقاوم می‌شوند كه این نوع اسهال آنان را در معرض خطر مرگ قرار می‌دهد.


وی درباره شایعترین علل ابتلا به اسهال گفت: ابتلا به روتا ویروس، میكروبهای شیگلا - كه باعث اسهال خونی می‌شود- سالمونلا، ایكولا و وبا از شایعترین دلایل ابتلا به اسهال است.

سیاری با بیان اینكه این میكروبها از راه مصرف آب و غذای آلوده به بدن منتقل می‌شوند، اظهار كرد: استفاده از آب و غذای سالم، شستن دست‌ها پیش از مصرف غذا باعث كاهش ابتلا به اسهال می‌شود.


وی با بیان اینكه رشد كودك 4 حالت دارد، اظهار كرد: گاهی اوقات رشد كودك كند می‌شود، در این حالت وضعیت او نیاز به بررسی دارد البته كندی رشد بسیار شایع است اما گاهی اوقات رشد كودك به مدت دو سال متوقف می‌شود، برخی كودكان هم دچار كاهش وزن می‌شوند. وضعیت این دسته از بیماران خطرناك است البته مشكل این كودكان در 98 درصد موارد از طریق گفت‌وگو با مادر و بررسی شرح حال بیمار رفع می‌شود.

سیاری با اشاره به بیماری CF گفت: CF یك بیماری ارثی است كه باعث بیمار شدن ریه و پانكراس كودك می‌شود. این بیماران با اختلالاتی در زمینه جذب آب و غلیظ شدن ترشحات بدن مواجه و به عفونتهای مكرر ریوی دچار می‌شود.

دبیرعلمی ششمین همایش بیماری‌های شایع گوارش و كبد كودكان افزود: در حالت عادی آنزیم لیپاز در پانكراس باعث جذب چربی مورد نیاز بدن می‌شود اما پانكراس مبتلایان به CF، لیپاز ترشح نمی‌كند. در نتیجه آنان چربی دفع می‌كنند، در این شرایط علاوه بر كالری مورد نیاز، ویتامینهای A,D,E,K كه محلول در چربی هستند را دفع می‌كنند در نتیجه دچار عفونت‌های مكرر تنفسی و سوء تغذیه می‌شوند.

وی افزود: بیماری CF در ایران از راه اندازه‌گیری میزان عرق و بررسی ژنتیك تشخیص داده می‌شود. ریه این بیماران باید به طور مرتب فیزیوتراپی و خلط آنها رقیق شوند. آنان باید آنتی‌بیوتیك مصرف كنند و وضعیت تغذیه خود را ارتقاء دهند. این بیماران لیپاز را به صورت كپسول مصرف می‌كند علاوه بر آن لازم است روی، سلنیوم و آهن اضافی نیز مصرف كند.

سیاری تاكید كرد: مبتلایان به CF قبلا پیش از سن10 سالگی فوت می‌كردند ولی الان سن 40 سالگی را پشت سر گذاشته‌اند. البته برای افزایش طول عمر آنان همكاری متخصصان بالینی، تغذیه، فیزیوتراپی، میكروبیولوژی و مددكاری اجتماعی به صورت تیمی لازم است كه این اقدامات در بیمارستان مفید و مركز طبی كودكان انجام می‌شود.

وی درباره علایم ابتلا به CF گفت: انسداد روده بزرگ، سرفه و خس‌خس سینه در ماههای اول تولد، افزوده نشدن به وزن كودك و ابتلا به كم‌خونی از علایم دچار شدن به CF هستند.

سیاری درباره شیوع اسهال در ایران گفت: پیش از این، این بیماری در ایران بسیار شایع بود به گونه‌ای كه درسال 64، 34 هزار كودك زیر چهارسال فوت كردند ولی در حال حاضر به علت بهبود تغذیه كودك با شیر مادر، افزایش بهداشت محیط، باسواد شدن مادران، بهبود دسترسی به خدمات پزشكی و افزایش دسترسی به رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما، میزان شیوع اسهال بسیار كم شده است، بگونه‌ای كه در آخرین آماری كه در این زمینه گرفته شده بود میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری به دو هزارمورد در سال كاهش یافته بود.

سیاری درباره علل دل ‌درد كودكان اظهار كرد: دل‌درد كودكان به دو دسته حاد و مزمن تشكیل می‌شود. كودك در دل درد حاد به صورت ناگهانی احساس درد در ناحیه شكم می‌كند و كودك و مادر زمان شروع دل ‌درد را به یاد می‌آورند این نوع دل ‌دردها حداكثر دو هفته به طول می‌انجامد.

وی افزود: برخی از دل‌ دردها منجر به عمل جراحی می‌شود كه آپاندیسیت از شایع‌ترین آنهاست. تو هم رفتن روده در دوران شیرخوارگی باعث دل‌ درد حاد می‌شود. این كودكان با جیغ از خواب می‌پرند سپس شروع به استفراغ می‌كنند و ممكن است در مدفوع آنان خون دیده شود.

سیاری با بیان اینكه ابتلا به فتق در ناحیه كشاله ران نیز باعث دل دردهای حاد می‌شود، اظهار كرد: در این وضعیت بخشی از روده كودك از جدار شكم بیرون می‌آید و هنگام سرفه و گریه برجسته می‌شود. از سوی دیگر پسرانی كه بیضه آنها پیچ می‌خورد نیز نیاز به عمل جراحی دارند.

دبیر علمی ششمین همایش بیماری‌های شایع گوارش و كبد كودكان، انسداد روده را یكی از علل ابتلا به دل‌دردهای حاد كودكان دانست و گفت: كودك به علت ابتلا به بیماری‌های مادرزادی یا بیماری‌های حاد دیگر دچار انسداد روده می‌شوند. از علائم ابتلا به این بیماری می‌توان به بزرگ‌شدن شكم، استفراغ صفراوی، دفع نشدن گاز و مدفوع اشاره كرد.

وی با بیان اینكه برخی دیگر از دل‌دردها علت طبی دارند و بیمار به عمل جراحی نیاز پیدا نمی‌كند،‌ اظهار كرد: استفراغ معمولی در این دسته از بیمار‌ی‌ها می‌گنجد و در 90 درصد موارد این بیماران بدون نیاز به جراحی بهبود پیدا می‌كنند.

دبیرعلمی همایش بیماران گوارش و كبد كودكان با اشاره به دل‌ دردهای مزمن اظهار كرد: این دل‌ دردها ممكن است بیش از دو ماه طول بكشد و از نظر علت به دو دسته تقسیم می‌شود. در برخی موارد ابتلا به این دل‌درد علت عضوی دارد به گونه‌ای كه یكی از اندامهای بدن ممكن است كه عفونت كرده باشد و ممكن است دل‌دردها غیرعضوی باشند. علت این گونه دردها شناخته شده نیست و به چهار دسته تقسیم می‌شود.

سیاری در ادامه اظهار كرد: گاهی اوقات كودك دچار دل‌ درد در ناحیه بالای ناف می‌شود. او در وضعیت‌های مختلفی مانند هنگام غذا خوردن و پیش از صرف صبحانه دچار این نوع دل‌ درد می‌شود كه به آن سوءهاضمه می‌گویند اما گاهی اوقات كودك همزمان با سردرد دچار دل ‌درد در ناحیه اطراف ناف می‌شود كه به این نوع دل ‌دردها، دل‌درد میگرنی می‌گویند.

وی افزود: گاهی اوقات كودكان از ناحیه زیرناف دچار دل ‌درد می‌شوند، در این شرایط برخی مواقع دچار اسهال و در برخی از مواقع دیگر دچار یبوست و نفخ می‌شوند كه به این بیماری روده تحریك‌پذیر می‌گویند و بیشتر نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند. گاهی اوقات نیز كودك در اطراف ناف احساس دل ‌درد می‌كند، این گونه كودكان به طور طبیعی رشد می‌كنند و دل‌ درد آنها همراه با اسهال و استفراغ نیست و خود به خود بهبود پیدا می‌كنند. البته ممكن است یك كودك دچار حالت‌های مختلف دل‌ درد به طور همزمان باشد.

وی در پایان گفت: حدود چهار تا پنج درصد از مراجعان به متخصصان اطفال و 30 درصد از مراجعان به فوق تخصص‌های گوارش را مبتلایان به دل‌ درد تشكیل می‌دهند.

در ادامه این نشست، دكتر غلامرضا خاتمی - رییس ششمین همایش گوارش و كبد كودكان- اظهار كرد: در این همایش سه روزه درباره بیماری‌های شایعی مانند سوء تغذیه، اسهال، دل ‌درد، یبوست واخلاق پزشكی بحث می‌شود.

وی در ادامه گفت: سخنرانی‌ها در قالب 12 پنل ارایه می‌شود و در هر پنل 3 تا 4 سخنران درباره موضوع واحدی صحبت می‌كنند.

رییس همایش بیماران گوارش و كبد كودكان گفت: در این همایش حدود 60 پزشك فوق تخصص گوارش اطفال سخنرانی می‌كنند و استادانی كه رشته آنها مرتبط به گوارش اطفال است مانند متخصصان آلرژی و ایمونولوژی، بیماریهای خونی، جراحی كودكان در این همایش شركت می‌كنند.


خاتمی در پایان با اشاره به دل درد به عنوان یكی از بیمار‌ی‌های شایع كودكان گفت: یك چهارم بیماران مراجعه كننده به مطب پزشكان را مبتلایان به این عارضه تشكیل می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha