تا چند ماه پیش گرفتار بی‌آبی و نبود امکانات بودند؛ ‌امروز نعمت آسمانی بلای جان‌شان شده است. مردم سیستان‌وبلوچستان این روزها گرفتار سیل هستند.

سیل بلوچستان را دریا کرده است

سلامت نیوز:تا چند ماه پیش گرفتار بی‌آبی و نبود امکانات بودند؛ ‌امروز نعمت آسمانی بلای جان‌شان شده است. مردم سیستان‌وبلوچستان این روزها گرفتار سیل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،باران الهی قرار بود خشکسالی را از زندگی‌شان پاک کند اما باران مداوم و کم‌سابقه این روزها، خانه‌ها و  معدود دام‌هایی که برایشان مانده بود و شاید حتی همه امیدشان را دارد با خود می‌برد. چند سالی است که این استان به‌خصوص روستاهایش با خشکسالی بی‌سابقه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند، بلایی که کار و زندگی مردمی که بیشترشان کشاورز و دامدار بودند را از بین برده و مناطقی که امکاناتی نداشتند را هم محروم از همه چیز کرده است.

اما درد تنها خشکسالی نبود، این روزها باران برایشان بلا شده و باید مردمی که گرفتار سیل هستند را دریابیم. بارش‌های بی‌امان از جمعه شروع شده است و مردمی که وسط بحران هستند می‌گویند آب کپرها و سیاه چادرهای بسیاری از روستاییان را با خود برده است؛ اکثر مسیر‌های مواصلاتی جنوب بلوچستان بسته شده، مدارس تعطیل شده و بسیاری  از روستانشینان به دلیل اینکه راه‌های زمینی برای امدادرسانی مسدود است، در ارتفاعات مزارع و باغ‌ها رفته یا به بالای درختان پناه برده‌اند.

سیستان شب‌های سردی دارد و در این میان زن و کودک هم کم نیستند. جمعیت هلال‌احمر استان از همان جمعه شب که شدت بارندگی‌ها خبر از طغیان رودخانه‌ها و سرریز شدن سدها می‌داد، در آماده باش کامل بود.

بارندگی‌های بی‌امان که به سرازیر شدن سیل منجر شده است، در هفته‌های اخیر تنها در سیستان نبوده است؛ ٢٦ استان کشور درحال حاضر درگیر سیل هستند که بیشترین تأثیرپذیری به استان‌های سیستان و هرمزگان برمی‌گردد و تمرکز اصلی نیروهای امدادی  هلال‌احمر هم در این دو استان است.

با این حال جمعیت هلال‌احمر همه استان‌ها برای پاسخگویی به بحران آماده‌اند و مثل بحران‌های پیشین با تمام توان به مردم گرفتار از سیل کمک می‌کنند؛ همان‌طور که مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر به صراحت بیان می‌کند جمعیت هلال‌احمر هیچ کمبودی در امدادرسانی ندارد؛ منابع مالی تکمیل است و منابع و اقلام کمکی به اندازه کافی برای پاسخگویی به بحران وجود دارد.

مناطق پهناوری از سیستان‌وبلوچستان این روزها شاهد بارانی است که تابستان منتظرش بودند؛ بارانی که شدت بسیار زیادی دارد و سیلاب‌هایش روستاها و شهرستان‌های زیادی را مثل دریا کرده است.

هلال احمری‌ها اما همان‌طور که در تابستان داغ و روزهای حسرت باران با طرح‌هایی مثل نذر آب در کنار مردم نجیب سیستان بودند، این روزها هم تنهایشان نمی‌گذارند. تا زمانی که وضع استان به‌ویژه ١٣شهرستان و  روستاهایی که بیشترین آسیب را از سیل دیده‌اند  به حالت عادی برنگردد، امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر در کنار مردم سیستان خواهند ماند.


از جمعه غروب بارندگی در کل استان شروع شده؛ روستاهای زاهدان به سمت جنوب وضع وخیم‌تری دارد. ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، فنوج، چابهار و کنارک در این دو روز بارندگی بسیار سنگینی داشتند که موجب تخریب مسیرهای ارتباطی و خانه‌های بافت روستایی شده است.

این توضیحات را راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان به «شهروند» می‌دهد. او درحالی‌که خودش از همان روز، مستقیما در تسریع روند امدادرسانی به‌ویژه به روستاهایی که راه‌های ارتباطی‌شان قطع شده، وارد شده و فعالیت مداوم دارد،  توضیح می‌دهد: «رحمت خداست ولی در برخی روستاها تخریب‌های زیادی داشته است. بسیاری از روستاها متاسفانه مسیرهای ارتباطی‌شان مسدود شده است و همین موضوع، امدادرسانی را کند کرده است.»


راه‌اندازی ٣ کمپ اسکان اضطراری و به‌کارگیری یک فروند بالگرد کنارک و زرآباد بارندگی‌های بسیار شدیدی داشته است، براساس آماری که تا شنبه شب اعلام شده، ٧روستا در کنارک و ٦روستا در زر آباد مسیرهای ارتباطی‌شان مسدود شده است.

راشکی در مسیر چابهار است و از اینکه صدایش در شرایط جوی بد قطع و وصل می‌شود عذرخواهی می‌کند. شرایط روستاها و بخش‌هایی از استان به معنای واقعی کلمه بحرانی است. با این حال امدادگران هلال‌احمر و دیگر نهادهای امدادی پای کار هستند تا مردم را زودتر به مناطق امن برسانند.

او توضیح می‌دهد: «چهار روستا درکنارک به صورت کامل تخلیه و مردم سیل‌زده به مناطق امن منتقل شده‌اند.» به گفته این مسئول، هلال‌احمر اقدام به برپایی سه کمپ اسکان اضطراری در شهرستان‌های کنارک، فنوج و قصرقند کرده تا در صورت بروز حادثه مکانی امن برای اسکان آسیب دیدگان آماده باشد. به علاوه  ۱۰دستگاه چادر امدادی در شهرستان کنارک و ۱۷ دستگاه چادر امدادی در شهرستان قصرقند را نجاتگران جمعیت هلال‌احمر برپا کرده‌اند.

همچنین اسکان اضطراری در یکی از مدارس شهرستان فنوج در نظر گرفته شده تا در صورت نیاز، آسیب‌دیدگان به مکان امن انتقال پیدا کنند. در چابهار برخی مناطق مثل اورکی، نگور، باهوکلات با حجم ورود آب بسیار سنگین مواجه بودند.

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر سیستان  انسداد مسیرهای مواصلاتی را تاکنون شاهد هستیم و به همین دلیل امدادرسانی با بالگرد جمعیت هلال‌احمر را از یکشنبه آغاز کرده‌ایم و یک فروند بالگرد به‌طور مداوم در مسیر روستاهای گرفتار در آب پرواز می‌کند و امدادونجات مردم با جدیت ادامه دارد. به علاوه نیروهای انتظامی و ارتش هم برای تسریع امدادرسانی، بالگردهایی به کار گرفته‌اند که بتوانیم به سرعت به مردم روستاهای گرفتار در میان حجم انبوه آب رسیدگی کنیم.


نجات ٦٦ نفر از بستر رودخانه و انتقال ٥ زن باردار به مراکز درمانی راشکی می‌گوید هلال احمری‌ها در آماده باش کامل‌اند و هرلحظه به دنبال راهی برای رسیدن به روستاهایی هستند که راه‌های ارتباطی‌شان قطع شده است. نیکشهر و فنوج، هنوز همین وضعیت را دارند و مسیرها بسته است؛ از زاهدان، میرجاوه، سراوان، هیرمند و سیب و سوران و کنارک.

  به‌طورکلی آمارهایی که از امدادرسانی و انتقال رسیده نشان می‌دهد تخریب‌های زیرساختی و خانه‌ها وجود داشته است؛ تقریبا ٦٦ نفر را از بستر رودخانه نجات داده‌ایم.

این افراد با خودروهایشان در مسیر طغیان رودخانه گرفتار شده بودند که نجاتگران جمعیت  آنها را نجات دادند. پنج خانم باردار در روستاهای مسدود شده در سیلاب گرفتار شده بودند که با ورود امدادگران آنها  را به مراکز درمانی انتقال دادیم. این بانوان باردار در روستای وشنام شهرستان کنارک، روستای غمداد شهرستان میرجاوه، روستای مخت شهرستان نیکشهر و روستای دومک از شهرستان زاهدان در سیلاب گرفتار شده بودند که چهار تیم عملیاتی امدادونجات به همراه آمبولانس آنها را به مراکز درمانی انتقال دادند.


مسیرهای ایرانشهر باز شده ، تلاش برای بازگشایی دیگر مسیرهامدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان از فعالیت ۱۰۴ تیم عملیاتی برای امدادرسانی به متأثران از سیل و آبگرفتگی در این استان خبر می‌دهد؛ در ۷۲ساعت گذشته به یک‌هزار و ۲۴۸ نفر امدادرسانی شده است.

دو روز از شروع بارندگی‌ها و شدت گرفتن وضع بخش‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان می‌گذرد؛ با وجود امدادرسانی با قایق و به‌کارگیری بالگردهای هلال‌احمر و نیروهای ارتش، هنوز روستاهایی هستند که مسیرهایشان مسدود است، تکلیف‌شان چیست؟ تا چه زمانی باید منتظر امداد بمانند.

راشکی با تأکید بر تلاش بی وقفه امدادگران برای دسترسی به روستاهایی که تقریبا زیر آب رفته‌اند و ساکنانش به مناطق مرتفع پناه برده‌اند، می‌گوید:   از سمت ایرانشهر فضاهایی باز شده است و تیم‌های عملیاتی ما درحال ورود به مناطق گرفتار در سیلاب هستند. در بخش چابهار از شنبه شب با قایق مردم منتقل شدند و امدادرسانی ادامه دارد.

مسیر روستاها اما بعضا همچنان مسدود است و تلاش ما برای ادامه امدادرسانی از طریق بالگرد و قایق ادامه دارد. متاسفانه یک فوتی بر اثر سیل در سیستان‌وبلوچستان داشتیم؛ مردی که  در رودخانه سرباز افتاد و جسدش  را روز گذشته امدادگران پیدا کردند. متاسفانه بر اثر وقوع سیل یک نفر نیز در راسک مفقود شده است که تلاش برای یافتن این فرد ادامه دارد.

به‌طورکلی ساکنان ۱۳شهرستان ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوران، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند در سه روز گذشته بر اثر سیل و آبگرفتگی با مشکلات و چالش‌هایی مواجه بودند. به‌طوری که به گفته شاهدان عینی بخش‌های زیادی از بلوچستان، مثل دریا شده است و شدت آبگرفتگی به‌حدی است که فقط با قایق می‌توان در مسیرها تردد داشت. 

امدادگران جمعیت هلال احمر  که شامل ۵۲۱ امدادگر و نجاتگر در قالب ۱۰۴ تیم عملیاتی  هستند شبانه‌روز در خدمت مردم این مناطق هستند و با وجود شرایط سخت دسترسی به روستاهای آب گرفته، لحظه‌ای در امدادرسانی آنها وقفه ایجاد نشده است.

به گفته راشکی  در ۷۲ ساعت گذشته به ساکنان ۴۰شهر و روستا امدادرسانی شده و ۳۲۷ نفر اسکان اضطراری داده شدند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان سیستان‌وبلوچستان درباره توزیع اقلام امدادی و غذایی میان متأثران از سیل و آبگرفتگی در این استان نیز می‌گوید: ۸۰دستگاه چادر، ۲۵۳ تخته پتو، ۱۴۲ تخته موکت، یک‌هزار و ۶۹۷ کیلوگرم نایلون و ۴۶۴ قوطی کنسرو میان متأثران توزیع شده است.

شرایط سیستان‌وبلوچستان همچنان بحرانی است، اما امدادرسانی بی‌وقفه ادامه دارد و بدون‌شک از امروز به بعد با فروکش کردن سطح آب دسترسی کامل به مناطق سیل‌زده امکان پذیر خواهد شد. راشکی از شهروندان استانش خواست تا این روزهایی که سیل همه جای استان را تهدید می‌کند، به گزارش‌های رادیو و تلویزیون و اعلام بلندگوهای عمومی توجه کرده و ضمن ذخیره آب آشامیدنی، در صورت بروز حادثه با شماره ۱۱۲ جمعیت هلال‌احمر تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha