دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 287731

سوگ عزیزان به ویژه در شرایطی که این اتفاق ناگهانی افتاده باشد اثر عمیقی بر زندگی افراد مخصوصاً در کودکان می‌گذارد. چگونه این شرایط را تاب آوریم و خود را بازیابی کنیم؟‌

با مرگ عزیزان چه کنیم؟

سلامت نیوز:سوگ عزیزان به ویژه در شرایطی که این اتفاق ناگهانی افتاده باشد اثر عمیقی بر زندگی افراد مخصوصاً در کودکان می‌گذارد. چگونه این شرایط را تاب آوریم و خود را بازیابی کنیم؟‌


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مرگ عزیزان به سادگی از زندگی انسان فراموش نخواهد شد و تا ابد بر زندگی افراد اثر خواهد گذاشت. روانشناسان معتقدند افراد با کارهایی می‌توانند اندکی از فشار روانی خود را کم کنند، قدری تسلی پیدا کنند و از مسائل حاد روانی تا حدی جلوگیری کنند. سوگواری برای از دست دادن نزدیکان، دوستان و خویشاوندان به زمان نیاز دارد و در این شرایط راهکارهای زیر به بزرگسالان کمک می‌کند:


۱. در مورد مرگ عزیزان خود با دوستان و همکارانتان صحبت کنید. انکار مرگ شما را منزوی می‌کند و موجب غافل شدن سیستم پشتیبانی و حمایتی شما می‌شود. به اشتراک گذاشتن داستان‌های کسی که او را از دست داده‌ایم، می‌تواند به ما کمک کند.


۲. احساسات خود را بپذیرید و طردشان نکنید. افراد انواع احساسات را پس از مرگ نزدیکان تجربه می‌کنند: غم و اندوه، عصبانیت، ناامیدی و حتی فرسودگی.


۳. از خود مراقبت کنید: استراحت کنید و غذای مناسب بخورید.


۴. عزیزتان را با انجام کارهای خیر در دل نگاه دارید. همچنین با روانشناسان صحبت کنید تا بتوانید در طول مدت زمان به زندگی بازگردید.


کودکان؛ آسیب‌پذیری بیشتر
کودکان همیشه در مواجهه با مسائل آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند. توضیح مرگ برای آن‌ها دشوارتر است و باید با دقت بیشتری صورت گیرد. در ادامه به نکات پراهمیت در رابطه با توضیح مرگ برای کودکان و ساده‌تر کردن شرایط کودکان در مرگ عزیزان را توضیح می‌دهیم:


۱. به کودکان جملات غیرواقعی نگویید و اضطرابشان را تشدید نکنید؛ به عنوان مثال: خدا او را از ما گرفته است، مرگ عزیزان نوعی تنبیه الهی برای ما است، مردن مثل خوابیدن است، کسی که مرده همیشه در کنار ما حضور دارد و شاهد اعمال ما است،‌ کسی که مرده به سفر رفته و باز می‌گردد.


۲. برای آن‌ها با کلماتی که برایشان قابل درک است صحبت کنید زیرا کودکان در سنین زیر ۹ سال درکی از مفاهیم انتزاعی مانند خدا، جهانی دیگر، روح و بهشت ندارند؛ به عنوان مثال: همانطور که حیوانات و گل‌ها یک روز می‌میرند، انسان‌ها هم یک روز می‌میرند، مادرت را از دست داده‌ایم و او از پیش ما رفته است.


۳. با کودکان مدام صحبت کنید تا احساس تنهایی نکنند. دلشان را آرام کنید که شما همیشه کنارشان هستید و مراقب آن‌ها خواهید بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha