دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 287735

بارش بیش از 100 میلی‌متر باران که بر اساس اعلام هواشناسی، معادل میانگین بلندمدت یک سال زراعی بوده، اهالی سیستان ‌و بلوچستان را با مشکل زیادی روبه‌رو کرده است؛ مسدود شدن 24 راه ارتباطی، محاصره 125 روستا در منطقه تفتان و میرجاوه، 40 روستا در شهرستان قصرقند و تخلیه 6 روستا در منطقه کنارک بخشی از مصائب باران در این استان است.

خانه و زندگی اهالی سیستان زیر آب

سلامت نیوز:بارش بیش از 100 میلی‌متر باران که بر اساس اعلام هواشناسی، معادل میانگین بلندمدت یک سال زراعی بوده، اهالی سیستان ‌و بلوچستان را با مشکل زیادی روبه‌رو کرده است؛ مسدود شدن 24 راه ارتباطی، محاصره 125 روستا در منطقه تفتان و میرجاوه، 40 روستا در شهرستان قصرقند و تخلیه 6 روستا در منطقه کنارک بخشی از مصائب باران در این استان است.

امدادرسانی با هلی‌کوپتر و قایق

به گزارش سلامت ینوز به نقل از روزنامه همشهری ،سعید بخشی از اهالی کنارک، یکی از شهرستان‌های جنوبی استان سیستان ‌و بلوچستان، با بیان این‌که خانه و زندگی اهالی زیر آب است، می‌گوید: بعد از 2 روز بارندگی شدید، همه روستاهای بخش زرآباد و همچنین بسیاری از روستاهای بخش مرکزی در شهرستان کنارک زیر آب رفته است.

مسیر ارتباطی روستاها به دلیل سیلاب مسدود شده و نیروهای امدادی با قایق و هلی‌کوپتر در حال امدادرسانی به مردم هستند.او همچنین به زمین‌های کشاورزی شهرستان اشاره می‌کند که خسارت سنگینی دیده است.

روستاهای بخش کنارک شرایط خوبی ندارند. سیلاب در این شهرستان به اندازه‌ای است که 6 روستا به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی تخلیه شده.مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان‌ و بلوچستان با بیان این‌که این روستاها ۲۴۵ نفر جمعیت دارند، به امدادرسانی در بخش‌های دیگر نیز اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید:

18 مورد امدادرسانی به دلیل تخریب منازل هم در شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه، دلگان، سراوان، هیرمند، سیب و سوران صورت گرفت که شامل ایمن‌سازی منزل، نصب چادر امدادی و توزیع اقلام امدادی و ضروری مورد نیاز به خانواده آسیب‌دیده بود.

رسول راشکی با بیان این‌که به صورت کلی در 2 روز گذشته به ۱۱۷۳نفر آسیب‌دیده از بارندگی امدادرسانی شده است، می‌افزاید: در این بارش از ۲۰ تا ۲۱ دی ۱۳ شهرستان و ۲۷ روستا درگیر سیلاب شدند که حدود ۸۰ خانوار از این مناطق با جمعیت ۳۳۵ نفر در چادرهای امدادی و مناطق امن اسکان داده شدند.


دشتیاری منتظر فروکش سیلاب

بخش دشتیاری در شهرستان چابهار هم وضع بهتری ندارد. بیشتر روستاهای این بخش در محاصره سیلاب هستند. نیروهای امدادی به دلیل مسدود بودن روستاها به این مناطق دسترسی ندارند و به همین سبب در انتظار فروکش کردن سیلاب هستند. در این میان برخی از اهالی از احتمال تخلیه چند روستا در دشتیاری خبر می‌دهند که، به گفته مسئولان امداد و نجات استان، هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده و با توجه به قطع بارندگی احتمال آن کم است.رئیسی، یکی از اهالی قصرقند، با بیان این‌که ورودی اصلی شهرستان تخریب شده است، می‌گوید:

متاسفانه به دلیل تخریب پل ورودی امکان امدادرسانی به روستاها وجود ندارد. حتی فیبرنوری منطقه قطع شده بود و یک روز امکان تماس تلفنی با اهالی امکان‌پذیر نبود.او با بیان این‌که کل دشتیاری زیر آب قرار گرفته، به زمین‌های کشاورزی هم اشاره می‌کند که مانند زمین‌های کشاورزی کنارک خسارت زیادی دیده است. محصول اصلی کشاورزی دشتیاری هندوانه است که بخشی از آن آماده برداشت بود و حالا از محصول چیزی نمانده.

با وجود محاصره روستاهای دشتیاری در سیلاب، حسن مصفا، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان ‌و بلوچستان، به همشهری می‌گوید: خوشبختانه اطلاع‌رسانی خوبی از طریق‌ دهیاری‌ها و مساجد روستاها چند روز قبل از بارندگی صورت گرفت و اهالی روستاها مشکلی برای تامین نیازهای ضروری ندارند.

با وجود این، اقلام امدادی آماده است و به محض فروکش کردن سیلاب به دست اهالی می‌رسد.او از گشت‌زنی یک هلی‌کوپتر امدادی هم در منطقه خبر می‌دهد که به شناسایی مناطق بحرانی برای امدادرسانی اقدام می‌کند، اما به گفته این مسئول در جمعیت هلال احمر، تاکنون مشکل حادی در منطقه گزارش نشده است.


گلایه اهالی خاش

در خاش علاوه بر روستاها، در خود شهر هم سیلاب مشکل زیادی برای مردم ایجاد کرده است. خانه‌های این شهر به‌ویژه در حاشیه خشت و گلی و با سیلاب پیش آمده نشست کرده یا آسیب دیده است.به گفته مسلم عبدی، یکی از اهالی که در روزهای گذشته به کمک نیروهای امدادی رفته بود، اهالی این منطقه بیشتر از همه نگران دام‌هایشان هستند.

بسیاری از دام‌های اهالی تلف شده‌اند یا خسارت دیده‌اند و از آن‌جایی که مردم منطقه بیشتر از قشر محروم هستند، توانایی جبران را ندارند.    بسیاری از خانه‌های خشت و گلی در حاشیه خاش از سطح خیابان پایین‌تر بوده و به همین دلیل برخی از خانه‌ها حتی تا زانو آب گرفته است و مردم ناچار در چادرهای امدادی ساکن شده‌اند.

برخی از اهالی هم که زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند و خانه‌های فرسود‌ه‌شان آسیب دیده است، نگران جبران خسارت‌ها هستند. هرچند کمیته امداد امام‌خمینی(ره) اعلام کرده است این خانه‌ها بیمه هستند، اما اهالی می‌گویند در بارندگی‌های قبلی که برای دریافت خسارت به بیمه مراجعه کرده‌اند، خسارت‌شان جبران نشده است.


وضع عادی در شمال و مرکز استان

با این وجود مدیرکل مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان وضع خاش را نسبت به شهرستان‌های کنارک، چابهار و دلگان بهتر می‌داند و به می‌گوید: در خاش و سراوان شرایط عادی شده و با وجود تعطیلی مدارس به دلیل بارش برف در ارتفاعات تفتان اما شرایط عادی است.عباسعلی ارجمندی با بیان اینکه سامانه بارشی و فوق سنگین از روز جمعه شروع شد و همه استان را تحت تاثیر قرار داد، می‌افزاید:‌

فعالیت این سامانه بیشتر در مناطق مرکزی و جنوبی بود که بیش از 200میلی‌متر بارش اتفاق افتاد و حجم باران کم‌سابقه بود.وی با بیان اینکه درمجموع 1000نفر از مردم گرفتار در سیلاب ازسوی نیروهای امدادی و مردمی و مجموعه بسیج نجات پیدا کردند، اظهار می‌کند: 3اردوگاه اسکان اضطراری در کنارک، فنوج و قصرفند برپا شده است. در مناطقی مثل کنارک و چابهار که امکان امدادرسانی زمینی ممکن نیست از صبح یکشنبه امداد هوایی در دستورکار قرار گرفته است.

ارجمندی آب‌گرفتگی در بخش دلگان را هم شدید اعلام می‌کند و می‌گوید: علاوه بر دلگان با وجود فروکش کردن آب در مناطق مختلف، چون این آب به سمت دریای عمان حرکت می‌کند، کنارک و چابهار همچنان درمعرض آسیب هستند. هرچند در حال حاضر هم در این مناطق گاهی از 4 تا 8 متر آب وجود دارد.

مدیرکل بحران سیستان‌وبلوچستان وضع خاش با اشاره به قطع راه ارتباطی 500 روستا در جنوب و مرکز استان از بسته بودن 26محور ارتباطی، قطع برق 130روستا، آب آشامیدنی 100روستا، قطع ارتباط تلفنی نیک‌شهر، فنوج، دلگان،‌ سرباز و قصرقند و آسیب شدید به کشاورزی دلگان، کنارک و چابهار خبر می‌دهد.  او همچنین با بیان اینکه 20هزار واحد مسکونی در اثر سیل آسیب دیده است، اظهار می‌کند: این خانه‌ها از 20درصد تا 100درصد آسیب دیده‌اند و تیم‌های ارزیاب برای بررسی میزان خسارت در مناطق حضور دارند.


نجات 5نفر مفقودی

بنابر اعلام مدیریت بحران سیستان‌وبلوچستان، در روزهای گذشته 5نفر از اهالی روستای رادو از توابع بخش پلان دشتیاری شهرستان چابهار مفقود شدند که نجات یافتند. همچنین خبرها حاکی از فوت یک نفر در سیلاب دارد که هنوز از سوی مسئولان منطقه تایید نشده است. طی دو روز گذشته در شهرستان سرباز ۵نفر، کنارک ۳نفر، دلگان ۶نفر و چابهار ۷نفر در رودخانه گرفتار شدند یا در محاصره آب قرار گرفتند که با تلاش نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر نجات یافتند.


خسارت زمین‌های کشاورزی در بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سیلاب‌ ناشی از بارش‌های شدید در جنوب موجب خسارت زیادی شده است،می‌گوید:‌ سیلاب از دو مسیر به دریای عمان سرریز می‌شود.

بخشی از بارش‌ها اول به دشت می‌رود و بعد به دریا می‌رسد و بخش دوم مستقیم از رودخانه‌ها.غلام حیدر زورقی با بیان اینکه کشاورزی جنوب سیستان‌وبلوچستان بیشتر در اطراف رودخانه‌ها شکل گرفته است، می‌افزاید:

سیلاب جاری شده به‌ویژه در کنارک، زرآباد و دشتیاری پخش شده و به همین دلیل اراضی کشاورزی و روستاهای اطراف زیر آب رفته است. وی با بیان اینکه شیب اراضی در این مناطق خیلی کم است، اظهار می‌کند:

ماندگاری آب در آنجا شبیه به اتفاقی است که نوروز امسال در خوزستان رخ داد. در منطقه زرآباد 4هزارهکتار باغ موز و حدود 500هکتار محصول جالیزی درحال کشت و 500هکتار محلول جالیزی آماده برداشت وجود داشت که همه زیر آب رفته است.زورقی با بیان اینکه آمار خسارت بخش کشاورزی بعد از فروکش کردن سیلاب نهایی می‌شود، ادامه می‌دهد:

متاسفانه بسیاری از زمین‌های کشاورزی خسارت دیده بیمه نداشتند، اما بعد از برآورد خسارت‌ها باید ببینیم دولت برای جبران خسارت این کشاورزان به ما کمک می‌کند یا خیر.براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، سیلاب در سیستان‌وبلوچستان درحال فروکش کردن است و با پایین رفتن آب امدادرسانی‌ها سرعت بیشتری خواهد گرفت.

راه ارتباطی 500 روستا در جنوب و مرکز استان قطع است و بسته بودن 26 محور ارتباطی، قطع برق 130 روستا، آب آشامیدنی 100 روستا، قطع ارتباط تلفنی نیک‌شهر، فنوج، دلگان،‌ سرباز و قصرقند از دیگر پیامدهای سیلاب است3 اردوگاه اسکان اضطراری در کنارک، فنوج و قصرفند برپا شده و در مناطقی مثل کنارک و چابهار که امکان امدادرسانی زمینی ممکن نیست از صبح یکشنبه امداد هوایی در دستور کار قرار گرفته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha