سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 287752

تازه به روستای سیتاردشتیاری رسیده‌ایم. «سعید طویل» از تویوتا پیاده می‌شود، پاچه شلوارهایش را بالا می‌زند و دل به آبی می‌زند که جاده روستای دلگان به سیتار را پوشانده است.

فریادهای سیستان به گوش کسی نمی‌رسد؟

سلامت نیوز: تازه به روستای سیتاردشتیاری رسیده‌ایم. «سعید طویل» از تویوتا پیاده می‌شود، پاچه شلوارهایش را بالا می‌زند و دل به آبی می‌زند که جاده روستای دلگان به سیتار را پوشانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،از ماشین به او نگاه می‌کنم که انگار در میانه دریایی بی‌کران ایستاده است؛ مثل همه همشهری‌هایش در بخش دشتیاری که آب زندگی و زمین‌های کشاورزی و دام‌هایشان را با خود برده است. آبگرفتگی اطراف جاده نوبندیان به سمت دلگان نشان از سیل خانمان براندازی دارد که این روزها به جان مردم این روستاهای محروم افتاده است. فرماندار بخش دشتیاری از گرفتار شدن بیش از ۱۰۰ روستا در سیل می‌گوید و ۷۰ هزار نفری که درگیر سیل شده‌اند.

او با امیدواری از اینکه این سیل ذخیره آب خوبی در اختیار این بخش همیشه خشک قرار داده، می‌گوید: از میان بیش از ۱۰۰ روستا تا امروز با کمک مردم توانستیم فقط به ۳۰ روستا کمک‌های غذایی برسانیم.

جمشید سارانی بخشدار دشتیاری از خسارت شدید به زیرساخت‌های دشتیاری می‌گوید و کمک مردمی که خودشان به داد یکدیگر رسیده‌اند: ما و تمام مسئولین استان شبانه‌روز مشغول تلاش و کمک‌رسانی به مردم هستیم.اما گفت‌و‌گوی ما با بخشدار با این آرامش نبود و مردم با عصبانیت از کمبود کمک‌ها گفتند. پسر جوانی از پدرش گفت که در روستایی در دلگان گیر افتاده و هنوز هیچ امداد‌رسانی به او نشده است.مرد دیگری از کودک یکی از اقوامش در روستای سیتار گفت که گرسنه مانده.

اینجا همه دردمند هستند و این احساس را تجربه می‌کنند که فریادهای آنان به گوش کسی نمی‌رسد.در جاده دلگان به سیتار چند پسر بچه از بسته شدن مدرسه‌ها می‌گفتند: مدرسه چادری ما حالا ۳ روز است که تعطیل است و نتوانستیم به مدرسه برویم. آنها از ترسی که سیلاب به جان آنها انداخته گفتند. یکی دیگر از اهالی روستا می‌گوید:در روستای سیتار مردم هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند و فقط با آردی که در خانه دارند نان می‌پزند تا شکم کودکان را سیر کنند.

مردم اینجا آب آشامیدنی ندارند و تنها دوساعت است که برق آنها وصل شده است. مردم عصبانی هستند و دائم تکرار می‌کنند چرا همه آنها را فراموش کرده‌اند؟در روستای سیتار محمود اوضاع بدتر است. دسترسی به این روستای ۱۵۰ خانواری تنها از طریق قایق موتوری است و مردم جلوی خانه‌ها چشم به آب دوخته‌اند تا شاید کمکی به آنها برسد. آب از دیروز کمتر شده است.

کودکان و مردان دل به آب می‌زنند تا به تنها مغازه‌ای که باز مانده بروند و غذا تهیه کنند.آب در نقاطی از روستای سیتار محمود شدت بالایی دارد و در گوشه‌ها شدت کمتر و همین مسأله باعث شده مردم از راه‌های آب گرفته تردد کنند. اینجا روی هر تل و کنار خانه‌هایی که بالاتر از آب ایستاده‌اند منتظر کمک‌های اولیه و رسیدن غذا هستند. جوان‌ها کنار هم در خشکی و روی بام خانه نشسته‌‌اند و بچه‌ها در سکوت به تلخی آبی که انگار تمامی ندارد خیره مانده‌اند. زنان غمگین و رو کشیده در رفت و آمدند.


 عکس کم کیفیت و بدون منبعی که دیروز در شبکه‌های اجتماعی به سرعت باز نشر شد و گفته می‌شود مربوط به وضعیت ساکنان یکی از روستاهای محاصره شده در سیل دشتیاری چابهار است، بهترین روایتگر اوضاع بحرانی و نابسامان مردم سیلزده سیستان و بلوچستان است.

درنگاه اول در این عکس حدود 15 نفر از مردم محلی را می‌توان شمرد که نگران و هراسان از تنه یک نخل بالا رفته‌اند و در وضعیتی بسیار دشوار، سعی کرده‌اند جان خود را از سیلاب نجات دهند. این عکس البته به ما نمی‌گوید که این مردم نگران و هراسان که فقط فرصت داشته‌اند جان خود را نجات دهند، تا چه مدت روی تنه درخت درهم گره خورده‌اند.

ما با این عکس نمی‌توانیم حدس بزنیم که چند نفر دیگر از روستانشینان دشتیاری، دلگان، سرباز، کنارک و قصر قند تنها پناهگاه‌شان همین درختان نخل و موز یا تپه‌های مرتفع بوده است؛ تا عصر روز دوشنبه که این خبر تنظیم می‌شد، عباسعلی ارجمندی مدیرکل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان با  یک خبر تلخ داد: «به دلیل تخریب شدید و گسترده راه‌های محلی و فرعی، به 500 روستا هنوز نتوانسته‌ایم دسترسی پیدا کنیم.

انتظار می‌رود و احتمال می‌دهیم در این روستاها تخریب‌های گسترده‌ای بویژه در زمین‌های کشاورزی دلگان و کنارک بوسیله سیلاب رخ داده باشد و احشام روستاییان از بین رفته باشد زیرا عمق آبگرفتگی در برخی روستاها به 4 تا 8 متر می‌رسد. به محض اسکان اضطراری مردم به وضعیت آنها رسیدگی خواهد شد.»

با گذشت سه روز از سیلاب گسترده در جنوب سیستان و بلوچستان، بخاطر در دسترس نبودن مناطق سیلزده، نمی‌توان حجم خسارت‌ها را برآورد کرد. مدیرکل مدیریت بحران این استان می‌گوید: «به جز خسارت‌های فراوانی که به کشاورزی این استان وارد شده، بیش از 330 میلیارد تومان به زیرساخت‌های شهری و راه‌های سیستان و بلوچستان خسارت وارد شده است.به گفته ارجمندی به دلیل وسعت و دربرگیرندگی گسترده سیلاب، هم‌اکنون 6 فروند بالگرد کار امداد‌رسانی هوایی را دنبال می‌کنند.

اما همچنان 20 راه فرعی سیستان و بلوچستان زیر آب قرار دارد که این مسأله امداد‌رسانی زمینی را با مشکل مواجه کرده است. هرچند در 24 ساعته ظهر یکشنبه تا دوشنبه 11 راه فرعی استان بازگشایی شد، اما مناطق غیر قابل دسترس وسعت زیادی دارد و متأسفانه حجم تخریب جاده‌ها هم بالاست.

قطع آب وبرق صدها روستا از مشکلات بزرگ دیگری است که این استان سیلزده با آن مواجه است. مدیر کل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در این خصوص می‌گوید: «با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته از 179 روستایی که با قطع برق مواجه بودند تنها برق 45 روستا وصل شده و شبکه آب 231 روستا کماکان خارج از مدار است.

به گفته ارجمندی نخستین محموله هلال احمر برای رفع نیاز‌های اولیه مردم سیلزده سیستان و بلوچستان صبح دیروز (دوشنبه) از طریق هواپیما وارد استان شد و دومین محموله از استان‌های کرمان، خراسان شمالی و تهران دیشب به دستمان رسید.به گفته وی هم‌اکنون 65 گروه جهادی سپاه شامل 3500 نفر به کمک امدادرسانان استان سیستان و بلو چستان شتافته‌اند و 10 تیم تخصصی پزشکی و دامپزشکی وارد استان شده‌اند.وی کمبود مردم سیلزده استان را آب معدنی، پتو و سبد غذایی عنوان کرد و گفت:

مردم در صورت تمایل می‌توانند این اقلام را به هلال احمر استان‌های خود تحویل دهند تا به دست مردم برسد ضمن اینکه شماره حساب 5263636353 بانک ملت برای کمک‌های نقدی مردم در نظر گرفته شده است.اختلال در امداد‌رسانیدرهمین حال «نوید برهان زهی» فعال اجتماعی رسانه‌ای در سیستان و بلوچستان  می‌گوید: «با گذشت 4 روز از وقوع بارش‌های سیل آسا در جنوب سیستان و بلوچستان هنوز امدادرسانی در این منطقه به قدرکافی نیست.

آنطور که مسئولان گفتند، 6 فروند بالگرد در منطقه مشغول امدادرسانی هستند، اما فرماندار چابهار گفت که با توجه بشدت سیلاب تنها برای یک منطقه 5 فروند بالگرد نیاز است و وجود 6 فروند بالگرد برای کل مناطق سیلزده ناکافی است.

زرآباد و دشتیاری هم نیازشان بیشتر از این تعداد بالگرد است.به گفته یکی از اعضای شورای شهر بنت، با این که از هلال احمر تقاضای بالگرد شده، اما با گذشت 3 روز هنوز کاری صورت نگرفته است.

هم‌اکنون نزدیک به 60 روستا با 500 نفر جمعیت در منطقه بنت به هیچ چیزی دسترسی ندارند. همه راه‌های ارتباطی قطع شده و زیرساخت‌ها و محصولات کشاورزی روستای بنت نیز به‌طور کامل از بین رفته است. در منطقه دشتیاری هم اوضاع بهتر از این نیست و مردم با قایق‌های شخصی خود از چابهار آمده و امدادرسانی می‌کنند.

از طرفی، 250 روستای نیک شهر راه ارتباطی ندارد و برق 130 روستای این منطقه نیز همچنان قطع است.پیرزنی از اهالی روستای «عورکی» منطقه دشتیاری که در کنار بچه معلولش آواره و خانه‌اش پراز آب شده و تمام وسایل منزلش از بین رفته، گفت که همه دام ما ازبین رفته و خودمان هم نیاز شدید به کمک داریم.

وضعیت اکثر مردم زرآباد هم همین طور است؛ خانه‌ها و مزارع موز کشاورزان از بین رفته است.این ایام در مناطق کوهستانی سیلزده بنت، نیک شهر و قصرقند شب‌ها خیلی سرد است و به دلیل وقوع سیل، برق خیلی از روستاهای منطقه قطع شده و برخی از مردم روستاهای بنت به دلیل ضعف امداد‌رسانی حتی نان برای خوردن ندارند.

درست است که بعضی از راه‌ها باز شده، اما راه ارتباطی 250 روستای نیک شهر همچنان قطع است و مردم نیاز به پتو، دارو و غذای گرم دارند.این فعال اجتماعی می گوید: مردم دشتیاری می پرسند اگر مسئولان پیش‌بینی این بارش را داشتند چرا آب پشت سد زیردان در چابهار را زیرسازی نکردند. زیرا این آبی که جاری شده تنها آب باران نیست بلکه آب پشت سد است که سرریز کرده و فاجعه به بار آورده است.

این سد برای مردم به معضلی تبدیل شده که نه موقع بی‌آبی به دردشان خورده و نه در چنین شرایطی؛ مسئولان گفته‌اند که این سد با هدف مهار سیلاب ساخته شده، اما خودش درحال حاضرمعضل بزرگی را در منطقه دشتیاری به وجود آورده است.

بحران اسکان سیلزدگانحسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید که مناطق سیلزده هنوز تخلیه نشده‌اند و مردم سیستان و بلوچستان به اسکان، وسایل گرمایشی و مواد غذایی احتیاج دارند. همچنین بیماران و سیلزدگانی وجود دارند که باید از طریق بالگرد جابه‌جا شوند.این نماینده مجلس در می‌افزاید: جنوب استان سیستان و بلوچستان خصوصاً اطراف ایرانشهر و چابهار، مشکلات جدی دارد. تعداد زیادی از مردم مجبور شدند خانه‌هایشان را ترک کنند.

راه‌های مواصلاتی و سیستم مخابراتی در مناطق سیلزده مشکل پیدا کرده است و مردم با توجه به سرما و هوای بد، خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند.در حاشیه شهر زاهدان نیز، خانه‌ها غالباً خشت و گلی هستند که وقتی باران شدیدی می‌بارد، از سقف خانه‌ها آب چکه می‌کند. همچنین در بلوچستان مردم بالای سقف خانه‌هایشان رفته‌اند، اما چون خانه‌ها خشتی، گلی و کپری هستند، ممکن است ریزش کنند.

وی همچنین اعلام کرد: انواع مشکلات در مناطق سیل‌زده وجود دارد؛ خصوصاً اسکان افراد سیلزده، وسایل گرمایشی، بازکردن راه‌های مواصلاتی، مواد غذایی و سیستم مخابراتی مردم سیلزده باید سریع‌تر اتفاق بیفتد. علاوه بر این بیماران و آسیب‌دیدگانی وجود دارند که برای رسیدگی به آنها هلال احمر از ارگان‌های مختلف و بالگردهای سپاه کمک خواسته تا نیروهای این سازمان حداقل بتوانند بیماران مناطق سیلزده، را جابه‌جا کنند. باید بسیج مردمی شکل بگیرد تا ارتباطات برقرار شود و نیرو و امکانات زیادی برای برقراری راه‌های ارتباطی صرف شود.
برش
 سیل تمساح پوزه کوتاه سیستان و بلوچستان را هم آواره کردخطر وجود گاندو در مناطق خارج از زیستگاه اصلی
شیما جهان بخش/ باران که در لطافت طبعش خلاف نیست این بار بر خلاف عادت همیشگی‌اش چهره دیگری از خود را به مردم سیستان و بلوچستان نشان داده است.

سال گذشته در چنین ایامی همه‌ سدهای این  استان بی‌آب بودند و در ۲۰۰ روستا آبرسانی سیار انجام ‌می‌شد اما حالا حجم بالای بارش‌ها به حدی بوده که «سد پیشین» واقع در شهرستان سرباز بعد از سال‌ها خشکسالی این بار سر ریز کرده است.سر ریز این سد به جز خسارت زیادی که به پوشش گیاهی و جانوری وارد کرده، سبب شده تمساح‌های پوزه کوتاه معروف به «گاندو» از محل اصلی زندگی خود که در حاشیه رودخانه باهوکلات قرار دارد، جابه جا شوند و به روستاها نزدیک و خطراتی را برای ساکنان حاشیه این رودخانه ایجاد کنند.وحید‌ پورمردان، مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه امکان حضور گاندو در مناطق حاشیه‌ای رودخانه‌ها وجود دارد؛ می‌گوید:

محدوده پراکنش و زیستگاه این گونه جانوری در حاشیه رودخانه باهوکلات، سرچشمه «سد پیشین» قرار دارد. در چند روز گذشته بارش‌های کم‌سابقه سبب طغیان این رودخانه و در نهایت سر ریز شدن این سد شده است. در چنین شرایطی احتمال دارد تمساح پوزه کوتاه از محل زندگی خود جا به جا شده و به مناطقی دیگری منتقل شده باشد.

البته تاکنون موردی مشاهده نشده اما کارشناسان بر این باورند این اتفاق رخ داده است.  وی با اشاره به خطرات احتمالی حضور گاندو می‌افزاید: در محدوده 50 کیلومتری رودخانه باهوکلات، روستاهای زیادی قرار دارند که احتمال حضور گاندو در مناطق نزدیک به آنها وجود دارد لذا خواهشمند است افراد نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده با احتیاط بیشتری برخورد و حتی‌الامکان از تردد در این مناطق خودداری کنند.

پورمردان می‌افزاید: مردم منطقه با این گونه جانوری آشنایی کامل دارند از این‌رو نگرانی ما در خصوص افراد نا آشنا به منطقه است که برای امداد‌رسانی آمده‌اند. از این‌رو یگان اداره کل حفاظت محیط زیست در آماده‌باش کامل قرار دارد. مردم باید بدانند در چنین شرایطی حتی گونه منزوی گاندو نیز به علت تنش و شوک وارده ناشی از جابه جایی در حالت تهاجمی قرار دارد.

البته این موضوع در خصوص دیگر گونه‌های جانوری نیز صدق می‌کند.در حقیقت حیوانات با جابه جایی زیستگاه و همچنین سرد شدن یکباره هوا در منطقه دچار استرس شده و در حالت تهاجمی قرار گرفته‌اند لذا افراد باید در این زمینه به هشدارها توجه کنند؛  خواهشمند است مردم به جهت پیشگیری از وقوع حوادث تلخ وحملات احتمالی حیات وحش در زمان مشاهده هر گونه جانوران وحشی گرفتار در مناطق انسانی، مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست اعلام کنند و از هر گونه اقدام خودسرانه بپرهیزند.مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان می‌گوید:

گرچه سیلاب اخیر خسارت‌های زیادی به بار آورده اما همین بارش‌ها سبب آبگیری بیشتر تالاب‌های استان شده که در کنترل گرد و غبار حایز اهمیت است. ‌21.7 میلیون متر مکعب آب به عمق 70 سانت وارد تالاب جازموریان شده است. 

وی با اشاره به اینکه نباید خسارت پوشش گیاهی منطقه را نادیده گرفت، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان از نظر پوشش گیاهی ضعیف بوده و تنوع گونه‌های گیاهی در این استان کم است، برای ما حفظ این گونه‌ها اهمیت زیادی دارد. در سیل اخیر به جز جا به جایی گونه‌های جانوری متأسفانه بسیاری از گونه‌های گیاهی منطقه ریشه‌کن شده و از بین رفته‌اند. این موضوع سبب خسارت زیادی به محیط زیست منطقه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha