سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 287770

با وجود گذشت 4 روز از وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان هنوز 16 محور اصلی و بیش از 300 روستا- و به روایتی بیش از 500 روستا- در محاصره سیل قرار دارند و راه‌های ارتباطی‌شان به كلی قطع شده است.

سیلِ سیستان زیرساخت‌ها را برد

سلامت نیوز:با وجود گذشت 4 روز از وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان هنوز 16 محور اصلی و بیش از 300 روستا- و به روایتی بیش از 500 روستا- در محاصره سیل قرار دارند و راه‌های ارتباطی‌شان به كلی قطع شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، روضعیت حال حاضر این استان به گونه‌ای است كه محمد باسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در تذكری شفاهی در جلسه علنی مجلس خطاب به وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و راه گفت: عدم توجه به استان سیستان و بلوچستان به خصوص در مواقعی كه مشكلاتی ایجاد می‌شود به چه دلیل است؟ ۵۰۰ روستا و شهر و شهرستان به هیچ راهی دسترسی ندارند و خیلی از روستاهای سیستان و بلوچستان زیر آب رفتند و امكانات محلی پاسخگوی این مشكلات نیست. دولت باید موضوع را پیگیری كند و به مشكل مردم در ایام سیل و خسارت توجه شود.


او در ادامه با اشاره به مشكلات حوزه راه سیستان و بلوچستان از وزارت راه خواست تا مشكلات جاده‌ای این استان را برطرف كند و خطاب به وزیر نفت گفت: در برخی از شهرستان‌های استان درجه هوا به زیر صفر هم آمده متاسفانه نفت سفید، گازوییل و بنزین به موقع به دست شهروندان نمی‌رسد. لازم است وزیر نفت به این مهم توجه كند.

اما اخبار رسیده حكایت از آن دارد كه مردم مناطق سیل‌زده استان در زمینه اسكان و تامین مواد اولیه زندگی با مشكلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند. باسعلی ارجمندی، مدیركل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده گفته است: در حال حاضر اسكان و تهیه مایحتاج اولیه زندگی از مهم‌ترین نیازهای مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان است.او همچنین با اعلام اینكه راه‌های ارتباطی تعداد 500 و برق 45 روستا همچنان قطع است، گفت: سیلاب در بیشتر مناطق فروكش كرده و تلاش برای بازگشایی محورهای مواصلاتی ادامه دارد.
 
از بین‌ رفتن طبیعی زیرساخت‌ها
یكی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازهای لازم برای امدادرسانی و كمك به حادثه‌دیدگان در حوادث طبیعی؛ وجود زیرساخت‌هایی مانند تلفن، آب و برق و... است. اخبار و گزارش‌های منتشر شده به همراه گزارش‌های مردم در فضای مجازی حكایت از آن دارد كه هنوز بسیاری از روستاها و مراكز جمعیتی كوچك و بزرگ استان با مشكلات عدیده‌ای در تامین زیرساخت‌ها مواجهند.


دیروز میثم جعفرزاده، مدیركل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در گفت‌وگو با ایسنا از آب‌رسانی سیار تیم‌های عملیاتی به مناطق آسیب‌دیده از سیل در استان‌های سیستان و بلوچستان، كرمان و هرمزگان تا زمان عادی شدن شرایط خبر داده و گفت: تیم‌های عملیاتی وزارت نیرو در مناطق حضور یافته و در تلاشیم تا در كمترین زمان ممكن مشكل را برطرف كنیم.


او با تاكید به این مساله كه در استان سیستان و بلوچستان حدود ۲۰۰ روستا بر اثر وقوع سیل دچار قطعی آب شده كه برخی از آنها دارای مشكل كدورت منابع آبی و برخی شكستگی خطوط انتقال و خروج از مدار است، تصریح كرد: به‌ دلیل شدت سیلاب، برخی از روستاها دچار قطعی ارتباط مواصلاتی و تلفنی شده و به همین دلیل احتمال گسترش قطعی آب در این مناطق وجود دارد.


اما به نظر می‌رسد، وضعیت سیستم برق‌رسانی در این استان حادتر از وضعیت آب‌رسانی است به گونه‌ای كه به گفته مدیركل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو در حال حاضر شبكه توزیع برق ۱۱۰ روستا در این استان نیز دچار قطعی شده همچنین ارتباط مخابراتی به‌ دلیل قطع فیبر نوری و راه‌های مواصلاتی شهرستان‌های نیك‌شهر و قصرقند، نگور، پلان، دلگان و كنارك در محدوده زرآباد نیز مسدود هستند.به گفته جعفرزاده در شهرها مشكلی در شبكه آب و برق وجود ندارد و عمده مشكل مربوط به روستاها می‌شود كه برای حل مشكلات تدابیری را در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم كه در سریع‌ترین زمان مشكل این مناطق برطرف شود.
 
كمك‌های مردمی و ستادی
تكرار حوادث طبیعی در اقصی نقاط كشور ما باعث شده تا نه تنها سازمان‌های متولی كه حتی خود مردم هم همواره آماده امدادرسانی و ارسال كمك‌های مورد نیاز به این مناطق باشند. در روزهای اخیر نیز علاوه بر آمادگی سازمان‌های مختلف برای ارسال كمك به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای كشور نیز غرفه‌های جمع‌آوری كمك‌های مردمی برپا شده است.

در این میان بی‌شك اولین سازمان و نهادی كه باید وارد عمل شود و به مردم مناطق آسیب‌دیده كمك كند، هلال احمر است. براساس اخبار منتشر شده تاكنون هلال احمر شهرها و استان‌های مازندران، قزوین، كرمانشاه، خراسان شمالی؛ استان مركزی، كردستان، سمنان، گلستان، خوزستان و... یا كمك‌های خود را به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان اعزام یا آمادگی خود را برای كمك اعلام كرده‌اند.


اما نكته جالب در این میان آن است كه به نظر می‌رسد به دلیل بركناری رییس هلال احمر؛ هنوز فراخوان یا دستوری برای هلال احمر استان‌های مختلف صادر نشده كه آنها را ملزم به كمك‌رسانی كند و اگر هم اقدامی صورت گرفته به صورت خودجوش بوده است! این مساله و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف هلال احمر در این حادثه به گونه‌ای بود كه برخی از نمایندگان مجلس را نیز وادار به واكنش كرد.

علیرضا سلیمی، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یكی از همین نمایندگان بود كه در صحن مجلس و با طعنه و كنایه خطاب به رییس‌جمهور گفت: آقای رییس‌جمهور! سیستان و بلوچستان را آب گرفته است و مردم دچار مشكل شده‌اند؛ هلال احمر به داد مردم برسد؛ آیا به شما گفتند كه هلال احمر رییس ندارد؟ یك نفر فریاد زد كه هلال احمر رییس ندارد؟
 
پیشنهاد تنخواه 5 میلیاردی
اما شاید جالب‌ترین اظهارنظر در مورد سیل اخیر به صحبت‌های رییس سازمان مدیریت بحران كشور برگردد. اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا با اذعان به اینكه مدیریت بحران آمادگی برای این سیل نداشته است، گفت: به محض پیش‌بینی وقوع سیلاب و از چندین روز قبل هشدارهای ملی و محلی در این زمینه صادر شد.او در تشریح آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر بارندگی‌ها قطع شده و سیلاب در حال فروكش كردن است.

همچنین كارهای امدادی نیز سرعت بیشتری گرفته و با توجه به اینكه به دلیل وضعیت جوی امكان پرواز بالگردها وجود نداشت از امروز 3 فروند بالگرد در سیستان و بلوچستان به پرواز درآمده‌اند و امور مربوط به امدادرسانی را با سرعت بیشتری انجام خواهند داد.نجار آماری هم در مورد قطع آب و برق این مناطق داده و گفته است: طبق آخرین گزارش‌ها برق در۱۳۰ روستا و جریان آب در ۱۰۰ روستای استان سیستان و بلوچستان قطع است. او افزود: حدود 2هزار نفر نیز در سیلاب گرفتار بودند كه عملیات رهاسازی آنان انجام شده است.

او همچنین از پیشنهاد تنخواه5 میلیارد تومانی دولت برای انجام كارهای امدادرسانی در سیل خبر داده و تصریح كرد: این تنها برای انجام اقدامات اضطراری و امدادرسانی است. علاوه بر آن همچون روال قبل فرآیند تخصیص اعتبار و پرداخت وام برای بازسازی خانه‌ها و واحدهای آسیب دیده نیز انجام خواهد شد.نجار با بیان اینكه ارزیابی برای بررسی میزان خسارات همچنان ادامه داد، گفت: خسارات بخش كشاورزی بالا بوده است اما تا پایان ارزیابی‌ها نمی‌توان تعداد دقیق خانه‌ها و واحدهای آسیب دیده را اعلام كرد.
 
نعمت یا ...؟
مردم سیستان و بلوچستان بعد از 3 دهه خشكسالی تقریبا مداوم و از بین رفتن صنعت كشاورزی و دامپروری این استان و خشك شدن هامون و... حالا با تغییر اقلیم دوباره با مصیبت جدیدی روبه‌رو شده‌اند؛ مصیبتی كه به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد! چراكه به گفته رییس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان به زودی دوباره سامانه بارشی كم‌ دامنه جدیدی از اواخر وقت سه‌شنبه مناطق جنوبی استان را فرا می‌گیرد.


علی ملاشاهی  با بیان اینكه رگبار باران در این مناطق سبب جاری شدن روان‌آب می‌شود، گفت: با توجه به مواج شدن همزمان دریا توصیه می‌شود از تردد شناورهای كوچك صیادی و تفریحی به دریا خودداری شود و بالگردهای امدادی در مناطق سیل‌زده جوانب احتیاط را رعایت كنند.
او همچنین در بخش دیگری به وزش باد شدید با سرعت 40 تا 70 كیلومتر بر ساعت در شمال، مرز شرقی، برخی نواحی مركزی، نوار غربی و سواحل استان اشاره كرد و گفت: با توجه به شمالی بودن جریانات انتظار می‌رود سرمای هوا در سطح استان و مناطق سیل‌زده افزایش یابد.


اما تمام این گزارش‌ها و اظهارنظرها به‌ طور خلاصه حكایت از یك نكته مشترك قابل تامل دارد. اینكه باز هم مثل همیشه نه تنها مسوولان و سازمان‌های مرتبط غافلگیر شده‌اند كه هنوز و با وجود حوادث متعدد طبیعی سال‌های اخیر؛ آمادگی و هماهنگی لازم بین دستگاهی برای ورود سریع و مدیریت بحران‌ها در كشور وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha