سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هشدار داد: كودكان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند و با توجه به این كه كودكان از لحاظ رشد شناختی كاملا تكامل نیافته‌اند، نمی‌توانند اخبار را درست تحلیل و تفسیر كنند.

نگذارید كودكان اخبار تلخ را بشنوند

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هشدار داد: كودكان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند و با رزیتا داوری آشتیانی، فوق‌تخصص روانپزشكی كودكان و نوجوانان افزود: در بسیاری از مواقع فكر كودكان در مواجهه با اخبار زلزله، سیل، جنگ و مسائلی از این قبیل تا مدت‌ها مشغول می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،ضروری است خانواده‌ها در حفظ سلامت روانی كودكان در زمان بحران‌های اجتماعی و طبیعی دقت كنند.وی با اشاره به این كه اختلالات اضطرابی از پیامدهای مواجهه كودكان با اخبار ناگوار است، عنوان كرد: كودكانی كه زمینه مشكلات اضطرابی دارند، در مواجهه با این اخبار بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

این متخصص با اشاره به لزوم پرهیز كودكان از انجام بازی‌های خشن و دیدن تصاویر و فیلم‌های خشن، تاكید كرد: والدین باید مراقب باشند كودكان در معرض اخباری كه محتوای خشن دارد قرار نگیرند و در همین راستا بر فعالیت كودكان‌شان در اینترنت نظارت داشته باشند.

كودكان در سنین كم قادر به تجزیه و تحلیل اخبار نیستند و شنیدن اخبار ناگوار و اضطراب آور، مسائلی همچون اضطراب جدایی و افت تحصیلی را برای كودكان به دنبال دارد.عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با تاكید بر این كه كودكانی كه زمینه‌های مشكلات اضطرابی دارند، بیش از سایر كودكان در معرض آسیب‌های روانی قرار دارند، ادامه داد:

البته آسیب روانی كودكان به واكنش‌های والدین نیز بسیار وابسته است، والدینی كه خود دچار اضطراب اند و دائم اخبار را پیگیری کرده و درباره آن بحث و ابراز نگرانی می‌كنند، فرزندشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی با بیان این که دیدن صحنه‌های خشن می‌تواند در كودكان اختلال استرس پس از سانحه ایجاد كند، گفت: پس از دیدن یك صحنه خشونت‌آمیز به‌رغم این كه كودك در این صحنه حضور نداشته است، دائم در ذهن كودك تكرار می‌شود و این تكرار وی را دچار استرس، ترس، تپش قلب و لرزش اندام‌ها می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha