سلامت نیوز : یک متخصص زنان گفت: سرطان دهانه رحم در مناطق آسیایی شیوع بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان دارد.

شهناز آرام در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به این که سرطان دهانه رحم از شایع‌ترین سرطانهای دستگاه تناسلی زنان است، اظهار کرد: این سرطان در نتیجه تغییرات سلولی دهانه رحم ایجاد می‌شود.

وی خونریزی پس از مقاربت، خونریزی غیرطبیعی قاعدگی، لكه بینی بین قاعدگی‌ها، خونریزی پس از یائسگی را از علایم شایع در این نوع سرطان عنوان کرد و افزود: پایین بودن سن در زمان اولین مقاربت (كمتر از 16 سالگی)، داشتن شرکای جنسی متعدد، داشتن شریك جنسی كه خود شركای جنسی متعددی داشته باشد، پایین بودن سن در هنگام اولین بارداری، تعدد زایمان، استعمال دخانیات، ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی و استفاده از قرص‌های ضد بارداری برای مدت بیش از پنج سال مهمترین عوامل موثر در ایجاد سرطان دهانه رحم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، شایعترین سن ابتلا به سرطان دهانه رحم را دهه چهارم تا پنجم زندگی زنان دانست و بیان کرد: سرطان دهانه رحم پس از 50 سالگی شیوع بیشتری دارد، اما در کسانی که عفونت رحم و سابقه فامیلی سرطان دهانه رحم در آنها دیده می‌شود ممکن است سن ابتلا به بیماری کمتر باشد.

وی با اشاره به تست غربالگری به نام "پاپ اسمیر" برای تشخیص سرطان دهانه رحم گفت: این آزمایش هرسال پس از ازدواج باید انجام شود.

آرام ادامه داد: در صورتی که در سه سال متوالی نتیجه تست پاپ اسمیر طبیعی باشد، توالی زمانی انجام پاپ اسمیر به هر سه سال یکبار تغییر می‌یابد.

وی با اشاره به این که سرطان دهانه رحم در حال حاضر ششمین علت مرگ زنان به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: سرطان پستان، ریه، روده بزرگ، رحم، تخمدان از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha