اسفناج یک منبع غنی از ویتامین‌ها است که به کاهش وزن و سلامت استخوان‌ها کمک کرده و خاصیت ضد سرطانی دارد.

۱۰ خاصیت اثبات شده اسفناج برای سلامتی

سلامت نیوز: اسفناج یک منبع غنی از ویتامین‌ها است که به کاهش وزن و سلامت استخوان‌ها کمک کرده و خاصیت ضد سرطانی دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اسفناج یکی از سبزی‌های بومی ایران است که کاشت آن در کشورهای آسیایی و خاورمیانه به دو هزار سال قبل باز می‌گردد. کاشت این سبزی در اروپا از قرن ۱۱ میلادی شروع شد و امروزه هلند و آمریکا بزرگترین تولیدکنندگان تجاری آن هستند.


اسفناج منبع فوق‌العاده‌ای از کاروتن، ویتامین C و K و اسید فولیک است و از منیزیم، آهن، منگنز و ویتامین B۲ سرشار است. این سبزی همچنین منبع بسیار خوبی برای ویتامین‌هایی چون  E، B۱ و B۶  به شمار می‌رود.
مصرف اسفناج علاوه بر مواد مغذی فراوانی که به بدن می‌رساند، خواص متعدد دیگری نیز برای سلامتی دارد که از لحاظ علمی اثبات شده‌اند. در ادامه این خواص را بر خواهیم شمرد.


اسفناج برای بیماران دیابتی
به گفته محققان، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج حاوی بالاترین غلظت آلفا لیپوئیک اسید هستند، آنتی‌اکسیدانی که نقش آن در کاهش قند خون به اثبات رسیده است. آلفا لیپوئیک اسید رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و با این کار به بیماران دیابتی مبتلا به نوروپاتی محیطی کمک می‌کند.


اسفناج و کاهش وزن
یافته‌های یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که اسفناج می‌تواند میل به غذا را تا نزدیک به ۹۵ درصد مهار کرده و و از این راه به کاهش وزن در افراد کمک کند.
دانشمندان کشف کرده‌اند که ساختارهای غشا مانند موجود در اسفناج که به تیلاکوئیدها معروف هستند، میل به غذا را تا ۹۵ درصد کاهش می‌دهند. تیلاکوئیدها با تحریک ترشح هورمون‌های سیری، کنترل بهتر اشتها و تسریع فرآیند کاهش وزن را برای فرد به ارمغان می‌آورند.


اسفناج برای چشم‌ها
اسفناج یکی از بهترین منابع غذایی حاوی لوتئین است، که آن را به یک ماده خوراکی بسیار مهم برای تقویت بینایی و جلوگیری از بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا تبدیل می‌کند.
نتایج یک تحقیق انجام شده بر روی ۳۵۶ فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولا نشان می‌دهد که مصرف مقادیر بالای اسفناج خطر ابتلا به این بیماری را تا حد قابل توجهی در فرد کاهش می‌دهد.
نتایج یک تحقیق دیگر نیز نشان می‌دهد که اسفناج به دلیل برخورداری از ویتامین E و لوتئین خطر ابتلا به آب مروارید را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.


خاصیت ضدسرطانی اسفناج
به استناد نتایج مطالعات انجام شده، گنجاندن مقادیر زیادی از سبزیجات برگ سبز تیره چون اسفناج در رژیم غذایی، با کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان در ارتباط است. محققان در یک تحقیق اثبات کردند که مصرف اسفناج احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان داده است که یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در اسفناج باعث کاهش سرعت پیشرفت سرطان پروستات در حیوانات و انسان می‌شود.
مطالعات علمی دستکم ۱۳ ترکیب فلاونوئید مختلف موسوم به متیلن دی اکسی فلاونول گلوکورونید را در اسفناج شناسایی کرده‌اند که بعنوان عامل ضد سرطان عمل می‌کنند.


اسفناج برای کاهش فشار خون
منیزیم موجود در اسفناج به کاهش فشار خون کمک می‌کند. خاصیت منیزیم در کاهش فشار خون در آزمایشات بالینی متعددی اثبات شده است. این ماده همچنین افراد را از مصرف داروهای ضد فشار که به کمبود منیزیم منجر می‌شوند، بی نیاز می‌کند.


اسفناج برای سلامت استخوان‌ها
کمبود ویتامین K خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. اسفناج یک منبع غنی از ویتامین K است که نقش مهمی در متابولیسم استخوان و بهبود سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند.


اسفناج و جلوگیری زوال عقل
طبق تحقیقات انجام شده، افزودن اسفناج یا سایر سبزیجات سبز برگ به رژیم غذایی می‌تواند به کند شدن روند افت شناختی که با بروز زوال عقل و آلزایمر ارتباط دارد، کمک کند. محققان ویتامین K موجود در اسفناج را با کاهش سرعت افت شناختی ارتباط داده‌اند. افزایش مصرف اسفناج به طور بالقوه می‌تواند از مغز در برابر زوال عقل و آلزایمر محافظت کند.


اسفناج و پیشگیری از آسم
اسفناج یک منبع فوق‌العاده از بتاکاروتن است، آنتی اکسیدانی که می‌تواند به جلوگیری از بروز آسم ناشی از ورزش (آسم ورزشی) کمک کند.

اسفناج و کاهش کلسترول
ترکیب تیلاکوئید اسفناج کلسترول LDL را کاهش می‌دهد. آنتی اکسیدان لوتئین موجود در این سبزی دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی در بافت آئورت است که می‌تواند به کاهش کلسترول LDL کمک کند.


اسفناج و سلامت مو
ویتامین A موجود در اسفناج که به عنوان رتینول شناخته می‌شود، به تولید به اندازه چربی سر کمک می‌کند؛ این چربی از پوست کف سر ترشح می‌شود و موها را مرطوب نگه می‌دارد. همچنین با مصرف مقادیر مناسب از موادغذایی غنی از آهن مانند اسفناج می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد.
اسفناج جز آن دسته از سبزیجاتی است که هزار و یک خاصیت مختلف برای بدن دارد و باید به سبد خانوار اضافه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احسان ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    0 0
    اسفناج برای افراد فاویسمی ضضر ندارد با توجه به این که ویتامی k دارد ؟