سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 28782
سلامت نیوز : فقر آهن در كودكان بدون ابتلا به كم خونی باعث نقصان در كاركرد مغز و افت تحصیلی آنها می شود.
 دكتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه گفت: از علایم نخستین فقر آهن، احساس خستگی، كاهش قوای كار، تمركز و كاهش قوای مغز است كه در كودكان مدرسه رو كه به تمركز و قدرت یادگیری بالا نیاز دارند اهمیت بالایی دارد.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: با ادامه روند كاهش آهن فرد دچار كم خونی می شود كه با رنگ پریدگی، ضعف، تند شدن ضربان قلب، كم شدن دامنه تنفس و بی حالی همراه است.
نیستانی در گفتگو با دوهفته نامه عصر پزشكی تصریح كرد: بر اساس آمار جهانی، مرگ و میر 800 هزار نفر از نوزادان و مادران باردار مربوط به عوارض ناشی از فقر آهن است كه می تواند زنگ خطری برای سلامت جهان باشد.
وی خاطر نشان كرد: فیبر موجود در مواد غذایی برای سلامت و كاهش وزن مفید است ولی رژیم پرفیبر به نفع جذب آهن و مس نیست و فرد با فقر این عناصر مواجه می شود.
نیستانی ادامه داد: بعضی تركیبات گیاهی آنتی اكسیدان های موجود در سیب، گلابی، كشمش، آلبالو و چای با آهن پیوند و تركیب غیر قابل جذب تشكیل و جذب آهن را كاهش می دهند.
وی اضافه كرد: جذب آهن معدنی موجود در منابع حیوانی با مصرف این مواد تداخل ندارد و سریع جذب می شود ولی آهن گیاهی كند و باید با ویتامین C همراه باشد.
نیستانی گفت: در بسیاری از موارد فقر آهن با روی توام است و رشد كودكان از لحاظ جسمی و ذهنی را دچار اختلال می كند به همین دلیل تشخیص زود هنگام فقر این دو عنصر در كودكان بسیار مهم است.
وی افزود: بر همین اساس ذائقه سازی در سنین كودكی بسیار حائز اهمیت است تا افراد در بزرگسالی دچار فقر آهن و روی نشوند.
این متخصص تغذیه خاطر نشان كرد: گوشت قرمز، حبوبات به خصوص عدس و سویا غنی از آهن است و مادران باید این مواد را در وعده های غذایی خانواده قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha