پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" (Harvard University) اخیرا موفق به توسعه واکسن جامد کرایوژل شده‌ و توسط آن موفق به درمان و جلوگیری از نوعی از سرطان خون در موش‌ها شده‌اند.

درمان سرطان خون با واکسن جامد

سلامت نیوز:پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" (Harvard University) اخیرا موفق به توسعه واکسن جامد کرایوژل شده‌ و توسط آن موفق به درمان و جلوگیری از نوعی از سرطان خون در موش‌ها شده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا ، برای افراد مبتلا به "لوسمی حاد مغز استخوان" (AML) شیمی درمانی شایع ترین درمان است ، اما خطر بازگشت بیماری زیاد است به گونه ای که این بیماری حتی پس از شیمی درمانی تقریباً در نیمی از بیماران بازمی‌گردد.


به گزارش گیزمگ،لوسمی حاد میلوئیدی یکی از انواع سرطان خون است. این نوع لوسمی سلول‌های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روندی حاد دارد. در این بیماری مغز استخوان، میلو بلاست‌ها (نوعی گلبول سفید)، گلبول‌های قرمز یا پلاکت‌های غیرطبیعی می‌سازد.


دانشمندان دانشگاه هاروارد در همین راستا تصمیم گرفتند تا درمانی نوین توسعه دهند. آنها در آخرین مطالعه خود موفق به توسعه واکسنی شده‌اند و آزمایش این واکسن بر روی موش‌ها نیز موفقیت آمیز بوده است. پژوهشگران پس از آزمایش واکسن مذکور دریافتند ترکیبات شیمیایی این واکسن باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از بازگشت آنها در موش‌ها می‌شود.


واکسن درست مانند همه واکسن ها عمل می‌کند به این معنی که به سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهد تا عامل خطر  (سلول‌های سرطانی) را شناسایی کنند. در حالیکه بیشتر واکسنهایی که توسعه داده می‌شوند مایع هستند واکسنی که آنها توسعه داده اند، جامد است و این واکسن برای مقابله با تومورهای مایع ساخته شده است.


"نیسارگ شاه" (Nisarg Shah) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما قبلا واکسن‌های سرطانی علیه تومورهای جامد ایجاد کرده بودیم و کنجکاو بودیم که ببینیم آیا این فناوری در درمان سرطان خون مانند لوسمی حاد میلوئیدی نیز مؤثر است یا خیر؟!


واکسن مذکور با استفاده از مواد بیولوژیکی ساخته شده بر روی داربست به شکل دیسک "کرایوژل" ، با بیومولکول‌ها و آنتی ژن‌های اختصاصی مرتبط با سلول‌های سرطانی لوسمی حاد میلوئیدی پر می‌شود تا در حضور آنها پاسخ ایمنی ایجاد کند.


یافته‌های این مطالعه در مجله" Nature Biomedical Engineering "منتشر شد.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha