پس از وقوع سیل در استان‌های جنوب‌شرقی، رسانه‌های مختلف شنیداری، دیداری و مکتوب به بررسی عملکرد نهادهای مختلف پرداختند، اما به آنچه در این میان کمتر توجه می‌شود، راهکاری برای پیشگیری از چنین حوادثی است.

سلامت نیوز:پس از وقوع سیل در استان‌های جنوب‌شرقی، رسانه‌های مختلف شنیداری، دیداری و مکتوب به بررسی عملکرد نهادهای مختلف پرداختند، اما به آنچه در این میان کمتر توجه می‌شود، راهکاری برای پیشگیری از چنین حوادثی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،سوال اساسی که مطرح می‌شود این است که «در مواجهه با سیل چگونه باید عمل کرد؟» طبیعتا حوادث اینچنینی در تهران و دیگر شهرها هم تکرارشدنی است و باید تمهیدات لازم و برنامه‌های آموزش‌محور برای مقابله با این مخاطرات اندیشیده شود. 

محمدامین‌ هاشم‌زهی، معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان به بررسی علل خسارات سنگین سیل اخیر در این استان و دیگر شهرهای کشور پرداخته است. ‌هاشم‌‌زهی با تأکید بر توقف ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها از ضرورت ‌پیشگیری و برنامه‌ریزی‌های آموزشی بلندمدت برای کاهش خسارات و تلفات در صورت تکرار چنین بحران‌هایی می‌گوید. آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت‌وگو است.


در این روزها صحبت‌های متفاوتی درباره سیل اخیر بیان‌می‌شود، اما کمتر به مسأله اهمیت پیشگیری در چنین حوادثی پرداخته شده است. به نظر شما چه برنامه‌ریزی‌هایی باید انجام شود تا در صورت تکرار چنین حوادثی با تلفات و خسارات کمتری روبه‌رو شویم؟نکته‌های آموزشی در این زمینه بسیار است، اما مهم‌ترین مورد در حوزه پیشگیری از سیل، مسأله ساخت‌سازهای غیرمجاز است. این مسأله که انسان باید کجا استقرار داشته باشد، بسیار مهم است که در کشور ما متاسفانه نادیده گرفته شده است، غرب و شرق هم ندارد، این معضلی است که تمام کشور با آن درگیر شده، کنار رودخانه‌ها پر از این ساخت‌وسازهاست.

تجاوزها  به اشکال مختلف صورت گرفته است، زمین، ساختمان، باغ و ... . با وجود این میزان ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها چنین حادثه‌ای قابل پیش‌بینی بود. آب مسیر خود را طی می‌کند، اما پرسش این است که چرا جلوی ساخت‌وسازها گرفته نمی‌شود؟راهکار حل این معضل چیست؟ما به حریم آنها تجاوز کرده‌ایم و این طغیان ساخت‌وسازهاست که امروز گریبان‌مان را گرفته است.

برای حل این معضل باید فکری اساسی شود و تمام دستگاه‌های متولی در این زمینه ورود کنند. در حیطه حاکمیت باید طرح جامعه سرزمینی برای شناسایی مناطق ناامن اجرا و قوانین پیشگیرانه تصویب شود. البته مردم هم باید به این مسأله توجه کنند که چه مکانی را برای استقرار و زندگی انتخاب می‌کنند.

آگاهی عمومی چقدر می‌تواند در کاهش میزان خسارات سیل موثر باشد؟آگاهی عمومی می‌تواند نقش بسزایی در کاهش خسارات و تلفات در حوادث داشته باشد. بهترین اطلاع‌رسانی در زمینه راهکارهای پیشگیری و مقابله با چنین بحران‌هایی است. باید دید رسانه‌ها در زمینه آموزش همگانی چه فعالیت‌هایی داشته‌اند و چه فعالیت‌های می‌توانند داشته باشند. البته پیش از بیان این آموزش‌ها باید اهمیت و دغدغه رفتار صحیح در بحران‌ها را در ذهن‌ مردم ایجاد کرد، مردم باید هشدارها و اطلاع‌رسانی‌ها را در زمینه بحران جدی بگیرند.

«غافلگیر شدیم»؛ تعبیری است که برخی از حادثه‌دیدگان پس از حادثه مطرح می‌کنند. این تعبیر را می‌توان پیامد همین بی‌توجهی‌ها به هشدارها دانست؟بله. البته سیستم کنونی هشداردهنده در بحران هم سیستم پیچیده‌ای است، پیام برای انتقال از سازمان‌های هشدار به مردم  باید از واسطه‌های بسیاری عبوری کند و این مسأله زمان انتقال پیام را بالا می‌برد. باید راهکارهای لازم برای حل این معضل بررسی‌ و درنهایت شیوه بهتری در این زمینه اجرایی شود.

به مردم هم توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات ‌در مورد سیل‌ به ‌اخبار رسانه‌ها توجه کنند. افراد پیش از سفر باید از وضع جوی محل استقرار خود آگاه شوند، باید ‌به وضع ‌جویبارها‌، آبگذرها و دره‌ها توجه شود، زیرا ‌سیل ناگهانی ‌و بدون علایم هشدار قبلی جاری می‌شود. قبل از ترک خانه‌، از امنیت مقصد باید مطمئن شد‌.آموزش همگانی در بحران موضوعی است که چند ‌سال اخیر در کشور نهادهای مختلف دنبال می‌کنند.

شما چه ارزیابی از میزان تأثیرگذاری این آموزش‌ دارید؟فعالیت‌های بسیار مثبتی در این زمینه انجام شده، اما نکته مهم به‌روزبودن آموزش‌هاست؛ آموزش همگانی متولیانی دارد که این آنها هم باید آموزش‌های لازم را به صورت کارگاهی کسب‌کنند. آموزش همگانی را نباید تنها محدود به آموزش شهروندان کرد، به مسئولان و کارکنان نهادهای مربوط با بحران نیز باید در کارگاه‌های تخصصی آموزش‌های لازم ارایه شود.افراد چگونه باید با سیل مواجه شوند؟ به چه نکاتی پس از بروز حادثه باید توجه کرد؟

مهم‌ترین مسأله پس از هر حادثه‌ای بحث انسجام و مشارکت اجتماعی است. کتمان نمی‌کنم که مسئولیت  رسیدگی به بحران با نهادهای متولی است، اما صریح می‌گویم بدون مشارکت مردم حل بحران‌های اینچنینی غیرممکن است. هر دستگاهی در چنین حوادثی نیازمندی‌هایی دارد که با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مردم قابل حل است.رعایت مسائل بهداشتی از موضوعات مهم پس از حادثه سیل است، در این‌باره صحبت می‌کنید؟پس از سیل بسیاری از شبکه‌های آب‌رسانی دچار مشکل می‌شود. 

می‌توان ‌از طریق رسانه‌ها، ‌اطلاعاتی ‌درباره مکان‌های دسترسی به آب سالم و بهداشتی به دست آورد. از نوشیدن آب سیل و آب در حرکت خودداری شود‌؛ این آب قطعا آلوده است. بهتر است از آب‌ بسته‌بندی شده استفاده کنیم و در صورت در دسترس نبودن، آب را حتما بجوشانید. داشتن کیف کمک‌های اولیه هم در خانه نکته دیگری است که بر آن تأکید می‌شود.رعایت نکات ایمنی موضوع دیگری است که  پس از حادثه سیل مطرح می‌شود. در این زمینه نیز توضیح می‌دهید؟باید نکات ایمنی را جدی گرفت. در مناطقی ‌که آب سیل ‌جمع شده است‌، ‌احتمال دارد جاده دچار ‌نشست شود. نباید سیم‌‌های سقوط‌کرده برق را لمس کرد. لوازم برقی را قبل از استفاده کنترل و خشک کنید.

خطر برق‌گرفتگی و آتش‌سوزی پس از حادثه سیل موضوعی جدی است که باید به آن توجه کرد. در صورت نیاز، کنترل اصلی آب و ورودی گاز بسته شود. وسایل ‌برقی از جریان برق کشیده شود. برخی از خانه‌ها در سیل آسیب‌ جدی می‌بینند. ممکن است خانه پس از حادثه دچار ریزش شود.

زمانی ‌باید به خانه بازگردیم ‌که کارشناسان مربوط (بنیاد مسکن) اعلام کنند خانه ایمن است. هنگام برگشتن به خانه، احتیاط کامل رعایت شود. پیش از حادثه نیز می‌توان از سازمان‌های بیمه‌گر بیمه‌نامه سیل تهیه کرد. موضوع تهیه بیمه‌نامه سیل باعث می‌شود از خطر خسارات ناشی از آن در امان باشیم. نکته دیگر این است که حادثه  تئاتر نیست. افراد  از حضور در میدان حادثه و تماشای سیلاب‌  خودداری کنند.

حضور و ازدحام در منطقه حادثه‌دیده‌ می‌تواند زمینه‌ساز بحرانی دیگر شود. نکته دیگر هم که بسیار مهم است این است که تردد خودرو در جاده‌ها باید با احتیاط صورت گیرد. خطر فرونشست در جاده‌ها بسیار است.

در جاده‌هایی که آب در آن جریان دارد نباید ‌حرکت کرد. ۱۵ سانتی‌متر آب در حال حرکت می‌تواند ‌تعادل  افراد را بر هم بزند. در صورت ضرورت به حرکت ‌در آب، ‌باید از جایی حرکت کرد که آب ساکن است‌. برای اطمینان از حرکت در آب و پی بردن به استحکام مسیر بهتر است از چوب‌دستی یا  وسیله‌ای استفاده شود. در صورت امکان‌، وسایل موجود در حیاط خانه را باید ‌به درون ‌خانه برد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha