عضو شورای شهر تهران گفت:‌ تأثیر امواج موبایل و وای‌فای در ابتلا به سرطان و سقط جنین ثابت نشده است.

امواج موبایل و وای‌فای در بروز سرطان چقدر نقش دارند؟

سلامت نیوز: عضو شورای شهر تهران گفت:‌ تأثیر امواج موبایل و وای‌فای در ابتلا به سرطان و سقط جنین ثابت نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در نشست خبری که در ارتباط با موضوع دکل‌های مخابراتی پایتخت برگزار شد، اظهار داشت: نمایندگان مردم در شورای شهر هر حوزه‌ای که با سلامت عمومی شهروندان مرتبط باشد را نظارت می‌کند و در صورتی که لوایحی در این راستا از قبل بر جای مانده باشد در مسیر اجرا قرار می‌دهد.

وی افزود: هر زمان که خلاء قانونی مصوبات در زمینه حفظ سلامت شهروندان داشته باشیم در شورای شهر آن را بررسی تا اقدامات لازم صورت گیرد.

این عضو شورای شهر تهران در مورد وضعیت دکل‌ها در پایتخت گفت: شورای شهر وضعیت نصب دکل‌ها را از نظر ساختاری پایش و نظارت می‌کند در گذشته تعداد زیادی دکل بدون مجوز توسط اپراتورهای مختلف در تهران نصب شده بود ولی با تشکیل کارگروه ویژه این مسأله مورد رصد قرار گرفت و برخی از این دکل‌ها برچیده و برخی تحت نظارت بیشتر قرار گرفتند.

خداکرمی بیان داشت: برخی از دکل‌ها نیز توسط کارگروه ویژه تشکیل شد و هیچ اطلاعی افراد مختلف از نصب این دکل‌ها نداشتند

این  عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه گاهی دکل‌های مخابراتی نزدیک منازل مسکونی قرار دارد و آنقدر به شهروندان نزدیک است که با چشم قابل مشاهده است گفت: ما پس از بررسی‌های لازم متوجه می‌شویم که دکل تأثیری در شهروندان آن منطقه ندارد ولی از آنجایی که در روحیه افراد تأثیرگذار می‌گذارد واین دغدغه برای شهروندان ایجاد شود که سلامت‌شان در خطر است اقدامات لازم را جهت حفظ آن دکل انجام می‌دهیم.البته باید توجه داشت که در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که تکنولوژی بسیار زیاد بوده و اگر گوشی‌های موبایل را از تک تک ما انسان‌ها دور کنند دچار استرس می‌شویم و به نوعی همه به تکنولوژی وابسته‌ایم.

وی اعلام کرد: بر اساس آمارهای جهانی ۴ هزار میلیارد دکل مخابراتی در دنیا نصب شده که در حال حاضر تعداد شکایت از دکل‌ها نشان می‌دهد که مردم متوجه هستند که وجود این دکل‌ها در جهان امروز ضرورت دارد. البته رعایت استانداردهای لازم هنگام نصب دکل حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر مقاله‌ای که قاطع از طریق آن اعلام شود آنتن‌ها و امواج می‌تواند بر سیستم DNA سلولی اثر گذارد و باعث ابتلا به سرطان شود منتشر نشده سازمان جهانی بهداشت نیز همین موضوع را اعلام کرده است. اما مقالات ایرانی داریم که نشان می‌دهد افرادی که با امواج مغناطیسی بیشتر سر و کار دارند میزان سرطان ابتلا به سرطان بیضه در آنها بیشتر است ولی باید توجه با یک مقاله نمی‌توان استناد کرد عوامل ابتلا به سرطان پیچیده است و هر عامل بیرونی که تغییر شکل سلولی ایجاد کند می‌تواند باعث سرطان شود.

وی گفت:‌همچنین در جهان مقاله‌ مقتنی نداریم که نشان دهد که امواج موبایل و وای‌فای در بدن تغییر ایجاد کرد و سبب بروز سرطان می‌شود بنابر نمی‌توانیم بگوییم استفاده از گوشی موبایل و بهره‌مندی از وای‌فای سبب ابتلا به سرطان می‌شود باید تحقیق‌ها را درست و دقیق انجام داد.

وی بیان داشت:‌اپراتورها باید کسب مجوز کنند و هر چه سریع‌تر برای دریافت مجوز اقدامات لازم را انجام دهند شرکت ارتباطات شهرداری باید دقیق شیوه نصب و محل مکان دکل را بررسی کند و آن را اعلام و شهرداری آن را پایش کند و شکی نیست که آگاهی‌رسانی و کاهش استرس به مردم ضرورت رسانه‌ای محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: همه باید کمک کنیم و اطلاع‌رسانی درست انجام دهیم اگر موبایل نداشته باشیم تک تک مردم معترض می‌شوند بنابر این با احساس نمی‌توان رفتار کرد و به اسناد غیر موثق اکتفا داشت.

خداکرمی گفت:‌مطالعه بر روی زنان باردار ایرانی انجام گرفته ولی اطلاعات متقن که نشان دهد  آیا امواج موبایل و وای‌فای می‌تواند دقیقا سبب مرگ داخل رحمی جنین و سقط آن شده نداریم ولی در همه جای دنیا اعلام کرده‌اند که از هر هزار بارداری یکی منجر به مرگ داخل رحمی جنین می‌شود که در ایران با توجه به نرخ بالای موالید این میزان بسیار اندک است..

وی اعلام کرد:‌همچنین در کشور ما ابتلا به سرطان شیوع کمتری نسبت به بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و اروپا دارد و تنها سرطان معده آن هم تنها در دو استان اردبیل و مازندران بالا است. دلایلی مانند مصرف چای داغ، استفاده از ناس و ماهی دودی از دلایل این موضوع عنوان شده است.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شوای شهر تهران  بیان داشت:‌وضعیت‌مان در حوزه ابتلا به سرطان نه تنها بد نیست حتی شاید بتوان گفت خوب هم است. در آمریکا از هر ۱۰ زن یکی مبتلا به سرطان می‌شود ولی در ایران آمارها کمتر است. البته نباید نسبت به این موضوع غافل شد که کشور ما رو به سالمندی است و میانگین سنی در حال افزایش است و ما نگرانیم در ۱۰ سال آینده سرطان‌ها و مرگ‌و میر ناشی از بیماری‌های قلبی بیشتر شود.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه ۱۰ سال دیگر ۲۵ درصد جمعیت کشور سن بالای ۶۰ سال خواهند داشت گفت:‌البته این مسأله به معنای این نیست که عوامل محیطی در بروز سرطان نقش ندارند ولی سن از عوامل مهم ابتلا به این بیماری است بنابر این باید همه موارد را جامع دید و تحلیل‌های علمی انجام داد.

وی با بیان اینکه به گفته محققان امن‌ترین جا نزدیک آنتن‌های مخابراتی زیر آنتن است گفت: از آنجایی که امواج به صورت منحنی ساطع می‌شوند می‌توان گفت زیر آنتن که گاهی منازل مسکونی است نسبت به نواحی دورتر ایمن‌تر است.

خداکرمی اظهار داشت:‌شورای شهر در کنار مسائل شهری به همه مسائل فردی مرتبط با سلامت مردم توجه دارد که این موضوع شامل آزمایش میوه و سبزی در جنوب تهران و یا حتی میوه‌های وارداتی در میادین تره‌بار هم می‌شود. چرا که می‌خواهیم تهران را به شهری مناسب تبدیل کنیم و سلامت مردم در آن بسیار حائز اهمیت است.

در این مراسم علاوه بر ناهید  خداکرمی عضو شورای شهر تهران نمایندگانی از وزارت بهداشت،‌سازمان انرژی اتمی و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی حضور دارند و همه دغدغه و مشکلات در حوزه دکل‌های مخابراتی در این نشست مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha