مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان درگیر سیل هستند و خطر افزایش عقرب و مارگزیدگی و بیماری‌های تنفسی، پوستی و گوارشی بعد از فروکش سیل وجود دارد.

خطراتی که پس از فروکش سیل در انتظار مردم است

سلامت نیوز: مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیش از ۲۰۰ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان درگیر سیل هستند و خطر افزایش عقرب و مارگزیدگی و بیماری‌های تنفسی، پوستی و گوارشی بعد از فروکش سیل وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمد اسماعیل مطلق افزود: وزارت بهداشت از مدتی قبل با توجه به هشدارهای سیل و آبگرفتگی در استانهای جنوبی برای مراقبت از سیل زدگان آمادگی داشت و علاوه بر شبکه بهداشتی ایرانشهر و زاهدان، نیروهای بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی استانهای همجوار آماده باش بودند. دستورالعمل های بهداشتی ابلاغ شده بود و اکنون ارائه خدمات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری ها به طور گسترده در مناطق سیلزده در حال انجام است اما نگرانی هایی وجود دارد.

وی افزود: مشکل این است که پس از فروکش کردن سیل در هفته های آینده خطر افزایش موارد مار و عقرب گزیدگی در مناطق سیلزده افزایش می یابد واکسن و سرم های مورد نیاز برای مراقبت از افرادی که دچار حیوان گزیدگی می شوند موجود است و آماده شده است.

مطلق ادامه داد: علاوه بر آن با توجه به وضعیت سیل و مشکلات بهداشتی موجود احتمال افزایش بیماری های پوستی در بین سیل زدگان زیاد است و خطر افزایش موارد بیماری های گوارشی و اسهالی نیز بیشتر می شود. ضمن اینکه در فصل سرما افزایش موارد بیماری های تنفسی از جمله آنفلوانزا و سرماخوردگی را نیز خواهیم داشت چنانکه اکنون نیز با افزایش موارد سرماخوردگی و سینه پهلو در بین سیل زدگان مواجه هستیم.

مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت در امور بلایا گفت: تاکنون با مواردی از وبا یا شبه وبا در منطقه سیل زده مواجه نیستیم اما با توجه به خطر بروز و شیوع این بیماری در آینده مراقبت های لازم برای جلوگیری از این مساله شروع شده و به خصوص با توزیع آب معدنی و بطری شده در بین سیل زدگان و افزایش میزان کلر آب شرب با همکاری آبفا و نظارت مستقیم وزارت بهداشت بر کلرزنی آب به خصوص در روستاها که ممکن است آبفا حضور نداشته باشد، برای پیشگیری از بیماری های گوارشی اقدام می کنیم و آموزش های لازم به مردم برای استفاده از محلول های ضد عفونی کننده آب انجام می شود.

وی افزود: واکسن آنفلوانزا نیز به میزان کافی در استان سیستان و بلوچستان آورده شده و با اولویت زنان باردار، سالمندان بالای ۶۵ سال و کودکان به صورت رایگان برای این گروه از افراد در معرض خطر تزریق می شود.

مطلق ادامه داد: اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان تحت تاثیر سیل قرار گرفته و بسیاری از آنان مجبور به ترک خانه شده اند. از این تعداد حداقل ۸۴ هزار نفر به خدمات ویژه بهداشتی نیاز دارند که با همکاری جامعه پزشکی، دانشگاههای علوم پزشکی و سپاه این خدمات به سیلزدگان ارائه می شود. سپاه نیز یک بیمارستان صحرایی تاسیس کرده که با همکاری مراکز درمانی وزارت بهداشت خدمات درمانی را به بیماران ارائه می کند.

مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت در امور بلایا که به همراه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان حضور دارد ، گفت: اکنون خدمات بهداشتی لازم برای پیشگیری از بیماری های واگیر به خصوص بیماری های تنفسی و نیز از بین بردن لاشه حیواناتی که در سیل از بین رفته اند در حال انجام است. نیروهای وزارت بهداشت تا دو هفته بعد از فروکش کردن سیل همچنان در مناطق سیل زده حضور خواهند داشت و با وجودی که بسیاری از خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت در سیل دچار خسارت شده اند خدمات بهداشتی کاهش نمی یابد.

وی افزود: واکسن، دارو و امکانات بهداشتی به میزان لازم در منطقه سیل زده سیستان و بلوچستان وجود دارد اما نگرانی وزارت بهداشت از شیوع بیماریهای تنفسی، اسهالی و تنفسی بعد از فروکش کردن سیل و افزایش موارد مار و عقرب زدگی است که با آموزش مردم و اقدامات پیشگیرانه درصدد کاهش این بیماری ها هستیم.

ورود سامانه بارشی و بارندگی‌های سیل آسا در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی ماه سبب قطع ارتباط ۸۹۰ روستا در سیستان و بلوچستان شده بود که به همین دلیل و شرایط بد جوی در روز نخست امکان امداد رسانی بسیار محدود بود اما پس از آن کار امداد رسانی و ارائه خدمات به سیل زدگان بوسیله قایق، چرخ‌بال و روستاهایی که ارتباط زمینی آنها برقرار شده بوسیله خودروهای سبک و سنگین با سرعت ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha