احساس خستگی مداوم بر سلامت روان شما تاثیرات جدی می‌گذارد ضمن این که می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت جدی پزشکی باشد که ممکن است از آن آگاه نباشید.

۷ هشدار برای کسانی که مدام احساس خستگی می‌کنند!

سلامت نیوز: احساس خستگی مداوم بر سلامت روان شما تاثیرات جدی می‌گذارد ضمن این که می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت جدی پزشکی باشد که ممکن است از آن آگاه نباشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اگر به طور مرتب احساس کمبود انرژی دارید و خستگی شما حتی با استراحت طولانی مدت از بین نمی‌رود، حتما باید برای بررسی علل احتمالی آن، با پزشک تان قرار ملاقات بگذارید:

افسردگی: فقدان انرژی و خستگی مداوم می‌تواند علامت افسردگی باشد. بسیاری از عوامل می‌توانند بر شروع افسردگی تاثیر بگذارند؛ از حوادث استرس‌زای زندگی گرفته تا ژنتیک و سایر شرایط پزشکی. با کمک آزمون غربالگری افسردگی می‌توان این بیماری را تشخیص داد. این آزمون اساسا یک پرسشنامه است که احساسات فعلی شما، الگوهای خواب، اشتها، سطوح انرژی و سایر زمینه های کلیدی را بررسی می‌کند.

ابتلا به عفونت: بیماری‌های مختلف عفونی از قبیل ویروس اپشتین بار، ویروس هرپس سیمپلکس و ... می‌تواند باعث خستگی شما شود. بیماری‌های عفونی را می‌توان با آزمایش‌های مختلف تشخیص داد.

مشکلات تیروئید: غده تیروئید شما در گردن قرار دارد و هورمون‌های مختلفی تولید می‌کند که بر متابولیسم، رشد و دمای بدن تاثیر می‌گذارند. هیپوتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید شما هورمون‌های کافی تولید نمی‌کند. خستگی مداوم یکی از نشانه‌های کم کاری تیروئید است.

آلرژی غذایی و عدم تحمل مواد غذایی: واکنش‌های آلرژیک به مواد غذایی می‌تواند شدید و تهدید کننده حیات باشد؛ اما یک علامت رایج آن احساس خستگی مداوم است. عدم تحمل غذایی یا حساسیت غذایی تا حدودی متفاوت از آلرژی است و اغلب نشانه‌های کمتری دارد. عدم تحمل غذا می‌تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد که باعث کاهش هضم می‌شود؛ مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری‌های خود ایمنی و یا دیابت. صرف نظر از علت، عدم تحمل غذایی باعث کاهش انرژی می‌شود. زیرا بدن شما در تلاش برای پردازش غذاهای مشکل است.

کاهش کیفیت خواب: شما به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب نیاز دارید و اگر بعد از این مدت و در هنگام صبح باز هم احساس خستگی می‌کنید، ممکن است مشکلات دیگری حین خواب باعث این احساس شود. آپنه خواب یک اختلال است که در آن تنفس به طور مکرر در طول شب متوقف می‌شود. این اختلال می‌تواند باعث کاهش سطح اکسیژن خون و خستگی در طول روز شود. آپنه خواب بیش از ۱۸ میلیون بزرگسال و ۲ تا ۳ درصد از کودکان آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کم‌خونی ناشی از فقر آهن: کم‌خونی یک بیماری است که در آن شما به اندازه کافی گلبول‌های قرمز برای حمل اکسیژن به بافت‌های بدن ندارید. این اختلال باعث احساس خستگی و ضعف در شما می‌شود. کم خونی فقر آهن از شایع‌ترین انواع کم‌خونی است. بدن شما به آهن برای تولید گلبول‌های قرمز نیاز دارد. بدن در عین حال نمی‌تواند به سادگی آهن تولید کند و شما نیاز به مصرف غذاهای سرشار از این ماده معدنی یا درمان دارویی دارید. یک آزمایش خون ساده سطح آهن شما را بررسی می‌کند.

دیابت: خستگی در واقع شایع ترین علامت دیابت است. پانکراس یا همان لوزالمعده انسولین تولید می کند و آنهم برای کمک به سلول ها جهت جذب گلوکز مواد غذایی. دیابت زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی به تولید یا جذب انسولین بدن شما آسیب برساند. پزشک شما می‌تواند انواع مختلفی از آزمایش‌های خون را برای تشخیص دیابت تجویز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha