عضو کمیته مزد شورای عالی کار درباره جلسات کمیته مزد گفت: در این جلسات در تلاشیم اقلامی که در سبد معیشت خانوارهای کارگری تاثیر ندارد را در محاسبه در نظر نگیریم.

تعیین مزد دستمزد کارگران بر چه اساس است؟

سلامت نیوز: عضو کمیته مزد شورای عالی کار درباره جلسات کمیته مزد گفت: در این جلسات در تلاشیم اقلامی که در سبد معیشت خانوارهای کارگری تاثیر ندارد را در محاسبه در نظر نگیریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، محمدرضا تاجیک، نماینده مجمع کارگران در شورای عالی کار در خصوص وظایف کمیته مزد در تعیین نرخ دستمزد کارگران اظهار کرد: اولین و مهم‌ترین وظیفه کمیته مزد مشخص کردن سبد معیشت خانوارهای کارگری طبق تبصره ۲ ماده ۴۱ است.

وی افزود: اعضایی که در جلسات کمیته دستمزد حضور دارند در ابتدا در تلاشند تا درآمدها و هزینه‌های خانوار کارگری را در سال جاری بررسی کنند و در ادامه نسبت به تعیین نرخ دستمزد کارگران برای سال آینده اقدام کنند.

عضو کمیته مزد شورای عالی کار بیان کرد: تعداد نفرات خانوارهای کارگری جهت محاسبات مزدی  طبق آخرین بررسی‌های سازمان ملی آمار ۳.۳ نفر است و اعضا شورای عالی کار باید درآمد ماهانه کارگران را نسبت به مخارج آنها بررسی کنند.

تاجیک ادامه داد: در بررسی هزینه‌های یک خانوار کارگری، حداقل هزینه‌ها را در نظر گرفته ایم یعنی فقط هزینه‌هایی که مورد نیاز افراد است تا بتواند زنده بمانند، نه زندگی کنند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال از سوی دستگاه‌های مربوط به غذا و دارو، یک سبد غذایی برای کمیته دستمزد تعیین شده که هر فرد در طول ماه  به چه میزان غذا و خوراک نیاز دارد ، این کمیته نیز بر اساس این معیارها نسبت به بررسی سبد معیشتی اقدام می‌کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ابراز کرد: در جلسات اخیر کمیته مزد، نمایندگانی از وزارت صنعت، اقتصاد، رفاه و مرکز ملی آمار  حضور داشتند و به اتفاق یکدیگر مولفه های  تعیین سبد معیشت کارگران بررسی شد.

وی گفت:گروه کارفرمایان، آمارهای خوبی درخصوص سهم دستمزد در تولید ارائه نمودند اما مورد انتقاد اعضای کمیته دستمزد قرار گرفت به این دلیل که وزن کارخانجات و تولیدی ها جهت احتساب  میانگین رعایت نشده بود.

وی اظهار کرد: بر اساس معیارهایی که در سال گذشته در دست داشتیم، هزینه هر خانوار کارگری طی یک ماه ۳میلیون و ۷۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد، امسال نیز تاکنون معیارها را بررسی کرده و در جلسات آینده، اعداد نهایی را اعلام خواهیم کرد.

عضو کمیته مزد شورای عالی کار ادامه داد: پس از تعیین هزینه‌های سبد کارگری آن را با هزینه‌های سال گذشته مقایسه می‌کنیم، که با این مقایسه نرخ تورمی که طی یک سال در هزینه‌های خانوار کارگری به وجود آمده، به دست آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha