چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 287875

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان درباره چگونگی طول درمان بیماری کم کاری تیروئید توضیح داد.

کم کاری «تیروئید» را چگونه درمان کنیم؟

سلامت نیوز: فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان درباره چگونگی طول درمان بیماری کم کاری تیروئید توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز، فهیمه سهیلی‌پور، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان در گفت‌وگو با فارس، درباره «مصرف دارو برای کنترل تیروئید،( قرص لووتیروکسین)  و اینکه تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟»، گفت: طول مدت درمان بستگی به علت کم کاری تیروئید دارد. شایع ترین علت کم کاری اکتسابی تیروئید در بزرگسالان و همچنین در کودکان و نوجوانان "خود ایمنی " است که در این حالت به خصوص اگر پدیده خود ایمنی فعال باشد، مصرف قرص لووتیروکسین لازم است سال‌ها و گاهی برای همیشه ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد:  اشتباهی که بسیاری از مبتلایان به کم کاری تیروئید انجام می‌دهند آن است که تصور می‌کنند وقتی با مصرف قرص تیروئید آزمایشات تیروئید آنها نرمال شده است، می‌توانند دارو را قطع کنند. این باور به یک تصور کاملاً غلط و قطع دارو یک اقدام نادرست است.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان اضافه کرد: یادمان نرود که آزمایشات تیروئید با مصرف دارو به حالت نرمال در آمده و این نرمال بودن جواب آزمایشات به معنی آن است که دوز یا مقدار داروی مصرفی در شرایط فعلی به اندازه کافی است و لازم است دارو با همین مقدار ادامه پیدا کند.

سهیلی‌پور افزود: در چنین شرایطی اگر واقعا قرص تیروئید به جا و به درستی شروع شده باشد، قطع دارو  به افزایش مجدد TSH و اختلال هورمونی در بدن منجر می‌شود. عدم مصرف طولانی مدت قرص تیروئید بر حسب اینکه کم کاری تیروئید در چه گروه سنی و با چه شدتی به وجود آمده باشد، می‌تواند عوارض متعددی را در سلامت مبتلایان داشته باشد.

وی متذکر شد:  تنظیم مقدار مصرف قرص تیروئید بر اساس آزمایشات دوره‌ای انجام شده در بیمار و با دستور پزشک صورت می‌گیرد و طبعاً هر زمان ممکن باشد، دوز دارو به تدریج کاسته خواهد شد و قطع کامل دارو هم به صورت تدریجی در مواردى ممکن خواهد بود.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان خاطر نشان کرد:بعضی از علل کم کاری تیروئید اصولاً گذرا هستند و احتمال قطع دارو در آن موارد بیشتر است؛ از جمله این موارد می‌توان به تیروئیدیت‌ها و کم کاری تیروئید پس از زایمان اشاره کرد.

سهیلی پور تصریح کرد: گاهی هم کمبود ید یا در معرض ید اضافی قرار گرفتن علت کم کاری تیروئید است. در مورد مصرف کنندگان داروهایی مثل لیتیوم، آمیودارون، اینترفرون آلفا، بعضی از داروهای ضد ایدز و حتی اکسپکتورانت‌ها باید عملکرد غده تیروئید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha