پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 287884

مطالعه جدید نشان می‌دهد خواب بد و بی‌كیفیت با ابتلا به زوال عقل و آلزایمر مرتبط است.محققان مشاهده كردند افرادی كه دچار بی‌خوابی شبانه هستند در مقایسه با افراد دارای خواب و استراحت كامل، دارای میزان پروتئین تائو در خون‌شان هستند.

افزایش خطر آلزایمر با بی‌خوابی شبانه

سلامت نیوز:مطالعه جدید نشان می‌دهد خواب بد و بی‌كیفیت با ابتلا به زوال عقل و آلزایمر مرتبط است.محققان مشاهده كردند افرادی كه دچار بی‌خوابی شبانه هستند در مقایسه با افراد دارای خواب و استراحت كامل، دارای میزان پروتئین تائو در خون‌شان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این یافته بسیار جالب است، زیرا  انباشت پروتئین تائو در مغز افراد مبتلا به آلزایمر مشاهده می‌شود.تائو پروتئینی است كه به طورمعمول در نورون‌های فعال یافت می‌شود و معمولا به‌سرعت هم از مغز پاك می‌شود.

اما در بیماران آلزایمری، پروتئین‌های تائو به یكدیگر چسبیده و در لایه‌ای از مغز قرار می‌گیرند.بررسی‌ها نشان می‌دهد كه حتی یك شب بی‌خوابی موجب افزایش ۱۷ درصدی میزان تائو در خون می‌شود. محققان نگران هستند كه شب بیداری‌های مكرر به تجمع پلاك‌های مغزی منجر می‌شود و در نهایت نرون‌ها را از بین می‌برد و حافظه را پاك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha