بی‌تردید واقعه اخیر، عملیات تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد و علل و عواقب آن قابلیت بررسی روانپزشکی ـ روانشناختی را دارد و شاید هم این کار الزامی باشد.

دیدگاه روانپزشکی درباره اقدام تروریستی آمریکا

سلامت نیوز-*دکتر فربد فدائی:بی‌تردید واقعه اخیر، عملیات تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد و علل و عواقب آن قابلیت بررسی روانپزشکی ـ روانشناختی را دارد و شاید هم این کار الزامی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات من قاعده «گلدواتر» را در مورد ابراز نظریات روانپزشکی درست می‌دانم و گذاشتن تشخیص برکسی را که مورد معاینه روان‌پزشکی قرار نگرفته است، شایسته نمی‌دانم و در عین حال با اینکه ترامپ به صورت حضوری معاینه روان‌پزشکی نشده است.

اما گفتار و رفتار او به نظر من نگران کننده و حاکی از ناپختگی هیجانی و غلبه طرز تفکر فرآیند اولیه است، یعنی تفکر مبتنی بر اصل لذت که به علیت ناآگاه است و صرفاً ارضای فوری خواست‌های خود را می‌خواهد که این خواست‌ها نیز همه جنبه‌ مادی دارد.

بی‌تردید ایرانیان خواستار جنگ نیستند. ایرانیان ضمن اینکه برای دفاع از میهن و آیین خود حاضر به تحمل جنگ هستند و در اصل صلح طلبند جنگ کلاسیک با آمریکا برای ما دستاورد مثبتی ندارد، البته قادر به زدن ضربه‌های سهمگین به آمریکا و منافع آن هستیم و امکان یک جنگ دراز مدت با آمریکا را نیز داریم، اما طبقه حاکمه آمریکا و نه شهروندان عادی آن، همیشه از جنگ سود برده‌اند.

جنگ‌های جهانی اول و دوم که سبب شد ایالات متحده به قدرت سیاسی و اقتصادی نائل شود، نمونه‌ای از این جریان است. جنگ، کارخانه‌های آمریکا و به ویژه صنایع تسلیحاتی آن را فعال می‌کند و باعث کاهش بیکاری می‌شود و ترکیب ذهنیت ترامپ باشکوفایی احتمالی اقتصادی سرمایه‌داری آمریکا بر اثر جنگ وضعیت نگران کننده‌ای را ایجاد می‌کند.

 

اگر ترامپ با توجیهاتی جنگ را برای مردم آمریکا که از بینش سیاسی اروپایی‌ها بی‌بهره هستند، اجتناب ناپذیر نشان دهد، آنگاه افکار عمومی آمریکا هم از او طرفداری خواهد کرد.

بنا بر این، گمان می‌کنم ایران ضمن حفظ حق خود برای مقابله با اقدام تروریستی آمریکا، ابتدا از طریق مجامع بین‌المللی از قبیل سازمان ملل متحد، و به ویژه دیوان لاهه باید درصدد احقاق حق خود برآید.

طرح اصولی مسائلی از قبیل جبران خسارات وارده به ایران توسط آمریکا پس از اشغال کشور توسط نیروهای بیگانه و بیش از همه آمریکا در جریان جنگ دوم جهانی و درخواست غرامت بابت خسارات مادی و معنوی ناشی از مداخلات گوناگون آمریکا در شئون مختلف ایران که آخرین آن تحریم‌های بدون مجوز سازمان ملل است و این که مردم عادی را هدف گرفته است، می‌تواند جهانیان را متوجه واقعیت‌ها کند و حمایت‌های بین‌المللی بیشتری را برای ایرانیان فراهم آورد ورود کاملاً منطقی به موضوع از طریق تفکر فرآیند ثانویه که متکی بر اصل علیت و صبر برای رسیدن به خواست‌ها است و کسب حمایت‌های جهانی، آنگاه عملیات تلافی جویانه علیه مسببان اقدام تروریستی را نیز طبیعی و بدیهی خواهد کرد.

*روانپزشک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha