سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: گزارش ها نشان می‌دهد ضوابط ابلاغی به اورژانس‌های بیمارستانی به خوبی اجرا نمی‌شود به همین علت از هفته آینده بازرسان ویژه وزارت بهداشت ظرف 2 ماه تمام اورژانس‌های بیمارستانی كشور را ارزیابی می‌كنند.

به گزارش فارس، مرضیه وحید دستجردی در شصت و هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور كه صبح امروز در ستاد دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، اظهار داشت: تا پایان امسال 3 هزار و 800 تخت و با تلاش بیشتر 4 هزار تخت بیمارستانی به مجموعه تخت‌های بیمارستانی كشور اضافه خواهد شد و هم اكنون 48 هزار تخت بیمارستانی نیز در دست مطالعه داریم كه امیدواریم هر چه زودتر به بیمارستان‌ها ملحق شوند.

وی افزود: در سال گذشته 30 میلیون نفر به اورژانس‌های بیمارستانی كشور مراجعه كرده‌اند، همچنین 7 تا 8 درصد پرسنل بهداشت و درمان در اورژانس‌ها مشغول به كار هستند.

وحید دستجردی تصریح كرد: امروز از نظر قوانین و دستور‌العمل‌ها برای اصلاح كار اورژانس‌ها كم و كاستی نداریم و فرصت مناسبی برای سامان‌بخشی به مشكلات اورژانس‌ها نیز در اختیار بیمارستان‌ها قرار دادیم.

وزیر بهداشت خاطر نشان كرد: به همین زودی بازرسان ویژه دفتر وزارتی وزارت بهداشت، اورژانس‌های كشور را بعد از مدت 2 ماه ارزیابی می‌كنند و این كار از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی اضافه كرد: ارزیابی اورژانس‌های بیمارستان‌ها را قبل از این موضوع بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشكی قرار دادیم اما در این زمینه تجدیدنظر نسبی كردیم چرا كه گزارشی كه باید دانشگاه‌ها می‌فرستادند و همچنین ارزیابی‌های انجام شده نشان داد این ضوابط به خوبی اجرا نمی‌شود.

وحید دستجردی ادامه داد: از مهمترین موارد اصلاح اورژانس‌ها این است كه باید در اورژانس پزشك متخصص مقیم حضور داشته باشد تا در كمترین زمان ممكن مشكلات بیماران حل شود.

گزارشی كه از بیمارستان‌های تهران تهیه شده است نشان می‌دهد كمترین امتیاز بیمارستان‌ها مربوط به مدیریت و رهبری اورژانس‌ها بوده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: امسال هزار تخت ICU‌ نیز مجهز و راه‌اندازی می‌شوند كه گوشه‌ای از مشكلات بیمارستان‌ها را در این زمینه حل می‌كنند.همچنین تا پایان سال 100 اورژانس نمونه به بهره‌برداری می‌رسد كه معاونت درمان وزارت بهداشت این كار را برعهده دارد.

وی گفت: در بخش آموزش، معاونت آموزشی وزارت بهداشت سند آمایش سرزمینی علوم پزشكی را تدوین كرده و امروز ویرایش اول آن آماده شده است.

وی گفت: در بخش پژوهش امروز علیرغم بودجه اندك در سطح بالاتری قرار گرفته‌ایم و سالانه هزار مقاله از ایران منتشر می‌شود به طوری كه رشد علمی ما در سال 2000 از 2 درصد به 1.3 درصد در 2009 رسیده است به نوعی 6.5 برابر شده است.

وی در خصوص تعرفه‌های پزشكی نیز یادآور شد: در تعرفه‌های جدید افزایش میزان تعرفه‌ها در بخش خصوصی و دولتی را شاهد بودیم. در بخش دولتی افزایش بالاتری پیشنهاد شده ولی به هر حال با تلاش‌های انجام شده معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری قول داد سقف تعرفه‌ها را تا سطحی كه مشكلات ما حل شود تأمین كند.

وی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر تلاش می‌كنند مطالبات و بدهی‌های خود را بپردازند كه امیدواریم با تشكیل سازمان بیمه سلامت این مطالبه جدی وزارت بهداشت تأمین شود. تلاش ما این است كه هزینه‌های از جیب مردم را كاهش دهیم كه متأسفانه امروز این هزینه‌ها بیش از 50 درصد است.

وحید دستجردی تصریح كرد: مسئله مهم دیگر طرح پزشك خانواده است كه در سال گذشته در 17 شهرستان اجرا شد اما ما به تمام اهداف خود نرسیدیم.

وی با بیان اینكه بر اساس برنامه پنجم باید برای هر سال 12 تا 14 میلیون نفر را تحت پوشش پزشك خانواده ببریم گفت: در سال جهاد اقتصادی بزرگترین استراتژی ما طرح پزشك خانواده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اپیدمی باكتری ای‌كلای در كشورهای اروپایی یادآور شد: این باكتری عامل اسهال خونی است كه منشأ آن از صیفی‌جات و حبوبات است كه خوشبختانه این اقلام را در كشور داریم و وارد نمی‌كنیم. در اروپا چند نفر به این علت فوت كردند و 2 هزار نفر نیز مورد ابتلا به این باكتری گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha