سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 28790
سلامت نیوز : نتایج یك مطالعه جدید تایید كرد دانه گیاه كتان در كاهش گرگرفتگی در زنان یائسه تاثیری ندارد.

به گزارش ایسنا، هر چند زنان در این دوره از زندگی خود به دنبال یك راه كار طبیعی برای درمان گرگرفتگی هستند اما مطالعه جدید نتایج ناامیدكننده‌ای داشته و نشان داده است این گیاه در كاهش گرگرفتگی كه مشكل مشترك زنان یائسه است تاثیری ندارد.

قرص‌های هورمونی می‌توانند گرگرفتگی را كاهش دهند اما در عین حال خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند و به ویژه برای زنانی كه سابقه ابتلا به این سرطان را داشته‌اند، خطرناك هستند و توصیه نمی شوند. دانه گیاه كتان تاثیرات هورمونی ضعیفی دارد و به همین خاطر پزشكان امیدوار بوده‌اند كه ممكن است در این زمینه مفید باشند.

دكتر ساندهیا پروتی، از متخصصان مركز پزشكی مایوكلینیك مدتی پیش تصمیم گرفت این تاثیر دانه كتان را در یك مطالعه دقیق تر مورد آزمایش قرار دهد. وی 178 زن را كه حداقل 28 نوبت در هفته دچار گرفتگی می‌شوند گزینش كرد در حالی كه حدود نیمی از آنها سابقه ابتلا به سرطان سینه را داشتند. به این زنان میان وعده‌هایی داده شد كه برخی از آنها حاوی دانه كتان بودند و برخی نبودند. پس از 6 هفته معلوم شد كه یك سوم از زنان شركت كننده در هر دو گروه یعنی با رژیم غذایی حاوی دانه كتان یا فاقد این گیاه، 50 درصد كاهش گرگرفتگی را تجربه كردند. اما از سوی دیگر مصرف كنندگان دانه كتان عوارضی مثل اسهال، نفخ و تهوع را نیز پیدا كردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این پزشكان تاكید كردند: نتایج این مطالعه تایید می‌كند كه حتی محصولات طبیعی هم می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند بنابراین مطالعه و بررسی دقیق این گونه تركیبات در آزمایشات دقیق‌تر و موشكافانه‌تر بسیار حائز اهمیت است وباید اطلاعات دقیق صحیح در این باره در اختیار بیماران گذاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha