می‌گوییم کربوهیدرات چاقمان می‌کند، نان نمی‌خوریم، امروز وزنمان بالا رفته و شام نمی‌خوریم و فکر می‌کنیم یک شکلات تمام معادلات تغذیه سالممان را خراب می‌کند. این باورهای غلط در مورد غذا و واقعیت آن را در این مطلب بخوانید.

باورهای غلط در غذا خوردن؛ از شکلات نخوردن تا دقت در کالری شماری

سلامت نیوز: می‌گوییم کربوهیدرات چاقمان می‌کند، نان نمی‌خوریم، امروز وزنمان بالا رفته و شام نمی‌خوریم و فکر می‌کنیم یک شکلات تمام معادلات تغذیه سالممان را خراب می‌کند. این باورهای غلط در مورد غذا و واقعیت آن را در این مطلب بخوانید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دلایل اینکه چرا برخی از ما با مشکلات خوردن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، با لایه‌های عمیق و موضوعات پیچیده‌ای سر و کار دارد. هر فرد با این حال دارای اعتقادات غلط در مورد غذاهایی است که آن‌ها را «بد» می‌داند. در این مطلب به برخی از باورهای غلطی که می‌تواند باعث محدود شدن خوردن ما شود، می‌پردازیم. باید باورهای غلط را بشناسیم و سعی کنیم با دانستن واقعیت آن در زندگی، تغییرشان دهیم و شیوه خوردنمان را بهبود بدهیم.

باور غلط کربوهیدرات‌ها بد هستند و من را چاق می‌کنند. من نمی‌توانم نان، ماکارانی و یا سیب‌زمینی بخورم.
واقعیت کربوهیدرات‌ها منبع سوخت بد من هستند و من نیاز به یک منبع سوخت منظم دارم. می‌توانم وزنم را حفظ کنم حتی وقتی بعضی از غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد می‌خورم.

 

باور غلط من نمی‌توانم چربی بخورم. چربی چاق‌کننده است.
واقعیت چربی‌ها مواد مغذی هستند که در برنامه همه رژیم های غذایی سالم گنجانده شده‌اند. چربی‌ها اجزای ساختاری سلول‌ها هستند و نقش مهمی در انقباض عضلات، لخته‌شدن خون و جذب ویتامین‌های A، D، E و K دارند.

باور غلط من فقط می‌توانم غذاهایی که در لیست ایمن من قرار دارد بخورم. در غیر این‌صورت من زیاد غذا می‌خورم و چاق می‌شوم.
واقعیت یک میانه وجود دارد که باید دور از افراط در زندگی پیاده کنیم. انواع غذاها برای من از نظر جسمی، عاطفی و روحی سالم است اما باید یک میانه را در نظر داشته باشم.

 

باور غلط واقعیت
من نمی‌توانم تکه‌ای آبنبات یا شکلات بخورم. چاق می‌شوم. این غیرممکن است. برای اضافه شدن نیم کیلو وزن، میزان زیادی غذا خوردن لازم است. تا زمانی‌که شما غذاهایی را انتخاب می‌کنید که سلامت هستند، وجود «غذاهای سرگرم‌کننده» بدون مشکل است.
من نمی‌توانم با دوستانم غذا بخورم. در رستوران غذاهای باکیفیت وجود ندارد و ممکن است مریض شوم. تلاش برای خوردن غذای باکیفیت کامل، خسته‌کننده و کسل‌کننده است و من را از شادی می‌اندازد. تغذیه مناسب خطر ابتلا به بیماری‌ها را کم می‌کند اما به این معنا نیست که هیچ انعطافی به برنامه غذایی خود ندهید و همیشه خودتان را محروم کنید.
امروز نمی‌توانم شام بخورم. من از امروز صبح یک کیلوگرم وزن اضافه کردم با اینکه چیزی نخوردم. بدن من در حالت طبیعی در طول روز مایعات را حفظ می‌کند و نوسان وزن دارد. به عنوان مثال وزن برخی مواد غذایی زیادتر است، مصرف سدیم وزن را در طول روز بالاتر نشان می‌دهد و همچنین نفخ قبل از قاعدگی می‌تواند باعث آن شود.
این رژیم غذایی برای من مناسب است و راهی برای سلامتی مطلوب است. من باید کاملاً از اصول آن پیروی کنم. من نمی‌توانم هیچ غذای بدی داشته باشم. لیست غذای سخت و قانونی برای غذاهای «بد» و «خوب» کار نادرستی است. در هر برنامه‌ا انعطاف لازم است.
من هیچ چیزی را بدون دانستن مقدار دقیق کالری، کربوهیدرات و چربی نمی‌خورم. من همیشه باید غذای خودم را اندازه‌گیری کنم. این کار باعث افزایش ترس‌های غذایی و طرز فکر وسواسی می‌شود. غذا خوردن را بسیار پیچیده نکنید.
غذا به معنای سوخت و ساز بدن است و قرار است از ان لذت ببریم. شناسایی باورهای غلط و جایگزینی آن‌ها با واقعیت گام بزرگ و مهمی است. هر کدام از ما توان استدلال و حل این مشکلات را داریم اما در بعضی مواقع، مشاوره حرفه‌ای برای کمک به ما در مورد موضوعات عمیق مورد نیاز است.

منبع: findingbalance

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha