پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" در مطالعه اخیرشان خبر از درمانی جدید برای مبارزه با چاقی و خلاص شدن از چربی شکم داده‌اند.

سلامت نیوز: پژوهشگران "دانشگاه هاروارد" در مطالعه اخیرشان خبر از درمانی جدید برای مبارزه با چاقی و خلاص شدن از چربی شکم داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران آمریکایی اخیرا درمانی برای مبارزه با چاقی ارائه داده‌اند که طی آن می‌توانند به راحتی چربی شکم را از بین ببرند.

چاقی، مشکلی است که سالانه افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد و علاوه بر ایجاد مشکلات گوناگون برای سلامتی، می‌تواند به بروز بیماری‌های کشنده‌ای مانند فشار خون بالا، دیابت، آسم و سکته منجر شود؛ در نتیجه یکی از مهم‌ترین تهدیدات حوزه سلامت عمومی به شمار می‌رود. هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از چاقی، سالانه افزایش می‌یابند.

اگرچه ژنتیک نقش مهمی در بروز چاقی دارد؛ اما مصرف غذاهای پر کالری که سرشار از کربوهیدرات و چربی هستند نیز یکی از دلایل مهم شیوع چاقی به شمار می‌رود؛ در نتیجه توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه این است که باید از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی شود. داروهای کاهش وزن که حدود ۱۰ درصد آنها به تایید "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) رسیده‌اند، می‌توانند به مقابله با چاقی کمک کنند؛ اما این داروها معمولا با عوارض جانبی قابل توجهی از جمله سردرد، اسهال، آسیب شدید کبدی، آپنه خواب، التهاب پانکراس و فکر کردن به خودکشی همراه هستند.

درمان جدید توسط پژوهشگران دانشگاه هاروارد و "بیمارستان عمومی ماساچوست" (MGH) توسعه داده شده است و طی آن پژوهشگران قادر خواهند بود با تزریق مستقیم یک محلول نمکی یخی به بافتهای چربی سبب کوچک شدن و از بین رفتن تدریجی آنها شوند.

درمان جدیدی که پژوهشگران ارائه داده‌اند، چندان هم پیچیده نیست. محلول نمکی یخی مذکور از یک محلول استریل ساخته شده از نمک، گلیسیرین و بین ۲۰ تا ۴۰ درصد ذرات یخ کوچک تشکیل شده است. این محلول مستقیماً به بافتهای چربی مانند بافت چربی اطراف شکم تزریق می‌شود و در آنجا ساختار سلول‌های چربی را تغییر می‌دهد و  سپس به تدریج آنها را از بین می‌برد. چد هفته پس از انجام این کار، بدن سلول‌های مرده را از بین می‌برد.

پژوهشگران اظهار کرده‌اند: می‌توان از این روش برای از بین بردن بافت‌های چربی در هر قسمت از بدن که به وسیله کاتتر یا سوزن قابل دسترسی است، استفاده کرد. علاوه بر این، به گفته پژوهشگران درمان مذکور هیچ‌گونه مشکل یا تداخلی در عملکرد هیچ یک از بافتهای بدن نیز ایجاد نخواهد کرد.

محققان طی این مطالعه، محلول یادشده را بر روی گروهی از خوکها آزمایش کردند و در آزمایشی دیگر نیز همین محلول اما فاقد ذرات یخ را بر روی گروهی دیگر آزمایش کردند. پژوهشگران در گروه اول محلول اصلی را تزریق کردند و سپس خوکهای گروه اول را به مدت ۸ هفته تحت نظارت و بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که خوکهای گروه اول در مقایسه با خوکهای گروه دوم که به آنها محلول فاقد ذرات یخ تزریق شده بود، ۵۵ درصد از چربی بافتی که به آن محلول تزریق شده بود را از دست داده بودند و این در حالی بود که هیچ آسیبی هم به پوست یا ماهیچه آنها وارد نشده بود و هیچ عارضه جانبی در سایر قسمتهای بدن این حیوانات نیز مشاهده نشد.

"لیلیت گریبیان" (Lilit Garibyan)، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: جذابیت درمان مذکور این است که انجام آن آسان و راحت است. با این تکنیک جدید، پزشک می‌تواند یک تزریق ساده را که تنها کمتر از یک دقیقه به طول می‌انجامد، انجام دهد و سپس بیمار می‌تواند به خانه رود و چربی‌ها نیز به تدریج از بین می‌روند.

البته روش جدید تاکنون تنها بر روی خوکها آزمایش شده است و هنوز پژوهشگران آن را بر روی انسانها آزمایش نکرده‌اند؛ بنابراین در حال حاضر هیچ تضمینی برای تاثیرگذاری این درمان در انسان وجود ندارد.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Plastic and Reconstructive Surgery" منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha