مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ تا میزان ۳۰ درصد از احتمال مرگ زودرس بر اثر این بیماری‌ها را کاهش دهد.

کاهش ۳۰ درصدی مرگ بر اثر بیماری‌های غیرواگیر تا ۱۴۰۴

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، ایران باید تا سال ۱۴۰۴ تا میزان ۳۰ درصد از احتمال مرگ زودرس بر اثر این بیماری‌ها را کاهش دهد.

به گزارش سلامت نیوز، افشین استوار روز جمعه در گفت‌ وگو با ایرنا درباره اقدامات ایران در زمینه کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر افزود: اکثر برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت در گذشته در حوزه بیماری‌های واگیر اتفاق می‌افتاد و چند سالی هست که این سازمان تمرکز خود را بر بیماری‌های غیرواگیر گذاشته و همه کشورها را تشویق می‌کند تا به این سمت حرکت کنند. ایران نیز در همین مسیر در حال حرکت است.

وی ادامه داد: ایران از سال ۱۳۹۵ سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را تدوین کرد که این سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد و به امضای ۱۱ وزیر و معاون رییس جمهوری رسید. در این سند، اهداف ملی برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تعریف شده و در واقع یک نقشه راه است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس این سند، باید تا سال ۱۴۰۴ میزان ۳۰ درصد از احتمال مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور کاهش پیدا کند. برای این موضوع باید کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک، کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات، کاهش ۲۰ درصدی کم تحرکی، کاهش ۲۰ درصدی بیماری‌های روانی اتفاق بیفتد و مصرف اسیدهای چرب ترانس نیز باید به صفر برسد. همچنین باید دسترسی به پزشک ۹۰ درصد و دسترسی به دارو به ۷۰ درصد برسد. از طرفی باید شیوع چاقی و دیابت هم متوقف شود.

استوار افزود: برای اینکه به اهداف این سند ملی برسیم، تاکنون مجموعه‌ای از اقدامات انجام شده است. با آغاز این اقدامات در راستای بیماری‌های غیرواگیر، به عنوان یک کشور پیش‌رو در جهان شناخته شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که اهداف سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تا چه حد اجرایی هستند، اظهار کرد: اهداف سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کاملا اجرایی است و به هیچ عنوان آرمانی نیست. این سند شامل ۱۳ هدف است که ۹ مورد آن جهانی محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که مداخله‌های کم هزینه و اثربخشی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان به اهداف این سند ملی رسید. به طور مثال با تغییر فرمولاسیون مواد غذایی، مثل کاهش نمک نان و مواد غذایی، افزایش فعالیت بدنی و مواردی از این دست می‌توان به برخی از اهداف این سند به راحتی دست پیدا کرد.

استوار گفت: البته بسیاری از این موارد با آموزش و افزایش آگاهی عمومی اتفاق می‌افتد. در این سند نگفتیم که ۱۰ هزار تخت بیمارستان می‌سازیم یا پیوند اعضا می‌کنیم، بلکه گفته شده که با آگاهی رسانی می‌توان فعالیت فیزیکی را افزایش داد یا فشار خون را سنجید یا قند خون را کنترل کرد.

وی پیش از این نیز درباره بیماری‌های غیرواگیر به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: بیماری‌های غیرواگیر در حال حاضر مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سلامت انسان است و رویکرد وزارت بهداشت در دوره جدید بیشتر بر پیشگیری متمرکز شده و این در حالی است که مجبوریم بر بیماری‌های غیرواگیر تمرکز کنیم، زیرا ۸۲ درصد مرگ‌ها در کشور به علت این بیماری‌ها اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایرنا، بیش از سه چهارم موارد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر به علت ۴ بیماری اصلی یعنی بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی است. سالانه ۳۸۰ هزار مرگ و میر در کشور اتفاق می‌افتد که ۳۰۰ هزار مورد آن مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است. در حال حاضر هزینه سالانه درمان بیماری‌های غیرواگیر در کشور حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است که این میزان بالغ بر سه درصد تولید ناخالص ملی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha