سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 28792
سلامت نیوز : اکثر افرادی که قلیان مصرف می کنند، دود ناشی از استعمال، شریان ها و عروق قلبشان را درگیر می کند و در نتیجه دچار بیماری قلبی می شوند .
دکتر امید آثار فوق تخصص قلب در این مورد گفت : مقدار منواکسید موجود در قلیان به مراتب بیش تر از سیگار است که دیواره عروق را زخمی می کند و به عنوان عامل مهم سکته شناخته شده است .
وی مضرات قلیان را شبیه دیگر مواد دخانی دانست و گفت: ابتلا به بیماری قلبی مانند تصلب شرایین ، سکته قلبی ، بیماری تنفسی مزمن و سکته های مغزی از جمله نتایج مصرف قلیان است .
 دکتر آثار افزود : بررسی ها نشان داده است هر پکی که به قلیان زده می شود تقریبا 40 برابر یک پک سیگار دود به ریه فرد می رساند و از طرف دیگر به دلیل درجه حرارت بسیار بالای ناشی از اشتعال ذغال ، مواد سمی و سرطان زای بیشتری به وجود می آید.
وی گفت : مصرف یک نخ سیگار بین 500 سی سی تا یک لیتر دود تولید می کند اما یک بار استفاده از  قلیان 10 تا 20 لیتر دود تولید می كند.
به گفته ی دکتر آثار، افراد سیگاری تا زمانی که میزان نیکوتین دریافتی در آنها به آستانه مورد نیاز برای رفع حالت وابستگی برسد به کشیدن سیگار ادامه می دهند پس با فرض جذب بخشی از نیکوتین موجود در دود قلیان در اثر عبور آن از آب ، مصرف کنندگان قلیان برای رسیدن به آستانه ارضای وابستگی با استنشاق مقادیر بسیار زیادتر دود، در معرض مقادیر بیشتر مواد شیمیایی سرطان زا و گازهای خطرناک مثل منواکسید کربن قرار می گیرد.
وی ادامه داد : مصرف قلیان ، غیر سیگاری های مجاور فرد مصر ف کننده قلیان و جنین مادران باردار را نیز با خطر مواجه با منواکسید کربن در طی دوران بارداری مواجه می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha