سلامت نیوز : تعرق زیاد در فصل گرما سبب می‌شود كه توصیه‌ها برای نوشیدن مایعات و به خصوص آب در این فصل بیشتر از سایر فصل‌ها باشد.
 
مسعود كیمیاگر عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان این مطلب افزود: آب و دوغ كم نمك از نوشیدنی‌های مناسب فصل گرماست و نوشیدن چای كمرنگ، آب میوه طبیعی تهیه شده در منزل، ماءالشعیر، دوغ‌های خانگی بدون گاز و حتی آب گوجه‌فرنگی برای رفع عطش در فصل گرما مؤثر است.
وی با اشاره به این كه كودكان و نوجوانان به علت تحرك و فعالیت جسمانی زیاد، نیاز به مایعات بیشتری دارند، اظهار داشت : توصیه می شود كودكان و نوجوانان در فصل گرما یك بطری آب آشامیدنی به همراه داشته باشند زیرا اگر مایعات مورد نیاز بدن آنها حین فعالیت جسمانی تامین نشود مستعد گرمازدگی هستند.
این متخصص تغذیه گفت: افراد بالای 55 و 60 سال دیرتر از زمان واقعی كه بدنشان به آب نیاز دارد احساس تشنگی می‌كنند و رغبت زیادی به مصرف آب و مایعات از خودشان نشان نمی‌دهند، بنابراین سالمندان بایستی برای جلوگیری از بروز گرمازدگی روزانه حداقل به میزان هشت تا 10 لیوان آب سالم یا مایعاتی مثل دوغ كم‌نمك، چای كمرنگ و آب میوه طبیعی استفاده كنند.
به گفته دكتر كیمیاگر، آب هندوانه، آب هویج و حتی آب گوجه ‌فرنگی تهیه شده در منزل به علت میزان قند پایین برای رفع عطش نیز مناسب است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، نوشابه‌های گازدار را بدترین نوشیدنی‌ها به لحاظ ایجاد سوء‌هاضمه و مشكلات گوارشی دانست و تصریح كرد: انواع دلسترها و ماء‌الشعیر كه مواد افزودنی و طعم‌دهنده شیمیایی ندارند نوشیدنی مناسبی در تامین مایعات از دست رفته بدن به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha