سلامت نیوز : رئیس انجمن ژنتیك پزشكی ایران گفت: با بررسی ژنتیك می‌توان بروز سرطان در افراد را قبل از تولد تشخیص داد و حتی میزان خطر ابتلا به این بیماری را در سنین بزرگسالی افراد پیش بینی كرد.

به گزارش  فارس ، نشست خبری دومین كنگره ژنتیك پزشكی امروز در مركز تحقیقات ژنتیك بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد.

سعیدرضا غفاری، رئیس انجمن ژنتیك پزشكی ایران در این نشست به تشریح برنامه‌های دومین كنگره ژنتیك پزشكی پرداخت و اظهار داشت: این كنگره از 30 خرداد آغاز می‌شود و خاتمه آن در 31 خرداد خواهد بود.

وی گفت: دومین كنگره ژنتیك پزشكی با همكاری مركز بهداشت بارداری ولیعصر، مركز جامع ژنتیك دانشگاه علوم پزشكی تهران و دیگر مراكز علمی نظیر انجمن ژنتیك ایران، انجمن نوروژنتیك، بهزیستی، گروه ژنتیك دانشگاه بقیه‌الله، گروه ژنتیك دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشگاه ابن‌سینا، مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دفتر همكاری‌های ریاست جمهوری و نیروی انتظامی برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن ژنتیك پزشكی ایران ادامه داد: 362 مقاله به دبیرخانه كنگره ارسال شده است و 76 داور بر آنها نظارت كرده‌اند؛ این كنگره برای شركت‌كنندگان 20 امتیار بازآموزی در نظر گرفته است و در آن نمایشگاه جانبی نیز با حضور شركت‌های فعال در زمینه ژنتیك برگزار می‌شود.

غفاری افزود: از 362 مقاله دریافت شده 97 مقاله مربوط به ژنتیك بیماری‌های شایع و مولتی‌فاكتریال، 93 مقاله مربوط به ژنتیك سرطان، 31 مقاله مربوط به ژنتیك باروری و سقط مكرر، 31 مقاله مربوط به نظام سلامت و ژنتیك، 24 مقاله مربوط به ملاحظات و چالش‌های اخلاقی در ژنتیك، 26 مقاله مربوط به تكنیك‌های جدید تشخیص بیماری‌های ژنتیكی، 40 مقاله مربوط به تازه‌های ژنتیك بالینی و 19 مقاله مربوط به تشخیص قبل از تولد و لانه گزینی بوده است.

وی با بیان اینكه ژنتیك در ایران علمی جدید و نو است،‌ اضافه كرد: با وجود مهجور بودن علم ژنتیك، كشور پیشرفت چشمگیری را در این زمینه داشته است؛ در حال حاضر 60 نفر در خصوص علم ژنتیك در دانشگاه علوم پزشكی تهران تحصیل می‌كنند.

رئیس انجمن ژنتیك پزشكی ایران بیان كرد: میزان دقت و صحت آزمایشهای ژنتیك در كشور بسیار بالاست ضمن اینكه در ژنتیك فرصت خطا وجود ندارد البته با بررسی ژنتیك می‌توان سرطان را قبل از تولد تشخیص داد؛ قبل از تولد و در دوران جنینی با كاربرد علوم ژنتیك پزشكی می‌توان ابتلا جنین به سرطان را تا 50 سالگی تشخیص داد.

غفاری ادامه داد: حدود 5 تا 10درصد از عوامل سرطان سینه ژنتیكی است، اگر فردی این ژن را داشته باشد احتمال ابتلای وی به سرطان سینه 85 درصد است ضمن اینكه سرطان تخمدان،‌ روده بزرگ و پروستات جزء سرطان‌هایی است كه جنبه ارثی دارند.

وی خاطرنشان كرد: 50 تا 60 درصد جنین‌هایی كه تشكیل می‌شوند، به علت مشكلات ژنتیكی سقط می‌شوند این در حالی است كه مادر اصلاً متوجه سقط نمی‌شود؛ زمانی كه در ساختار تخمك و اسپرم مشكلی وجود داشته باشد 75 درصد جنین‌هایی كه تشكیل می‌شوند، سقط می‌شوند كه در اینجا نقش ژنتیك در سقط شدن جنین 6 درصد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران بیان كرد: مشاوره قبل از ازدواج و بارداری در مراكز تخصصی مشاوره ژنتیك می‌تواند بسیاری از مشكلات را تشخیص دهد ولی دستكاری ژنتیك برای درمان به صورت كاربردی در هیچ جای دنیا انجام نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha