التهاب مزمن زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و سبب بروز بیماری‌های خودایمنی می‌شود. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از: آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس. از سوی دیگر، التهاب مزمن از علل زمینه‌ای بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری آلزایمر به شمار می‌رود.

این ۱۴ گزینه غذایی، التهاب را از بدن دور می‌کند

سلامت نیوز: التهاب مزمن زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به سلول‌های سالم بدن حمله کرده و سبب بروز بیماری‌های خودایمنی می‌شود. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از: آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس. از سوی دیگر، التهاب مزمن از علل زمینه‌ای بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری آلزایمر به شمار می‌رود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این نکته را فراموش نکنید که سلامت بدن شما به آنچه می‌خورید مرتبط است. مصرف غذاهای سرشار از قند، کلسترول، فقر ویتامین‌ها و مواد معدنی و ... بدن شما را در معرض التهاب مزمن قرار می‌دهد. التهاب مزمن با علائمی از جمله ضعف و خستگی همراه است. پس اگر این علائم را به طور مداوم داشتید، باید جدی‌تر به تغییر رژیم غذایی‌تان فکر کنید.

رژیم غذایی ضد التهابی هزاران سال است که با مصرف محصولاتی با شاخص گلیسمی پایین همراه است. این محصولات عبارتند از میوه‌ها، سبزیجات، منابع سالم پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ مانند روغن زیتون. پیام اصلی رژیم غذایی ضد التهابی این است که هرگز سراغ مواد غذایی فراوری و کنسرو شده نروید، نشاسته و غلات فراوری شده نخورید، چربی‌های اشباع را از رژیم‌تان حذف کنید و به جای مصرف گوشت قرمز، ماهی‌های چرب، گوشت مرغ و گوشت بوقلمون را انتخاب کنید:

روغن زیتون:

محققان دانشگاه پنسیلوانیا دریافته اند که ماده شیمیایی موجود در روغن زیتون به نام اولئوکانتال، آنزیم های التهابی بدن را به همان روش ایبوپروفن مهار می کند.

آناناس:

حاوی آنزیمی به نام بروملئین است که خاصیت ضد التهابی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف آناناس در بیماران مبتلا به آرتروز زانو، روماتیسم و سندرم تونل کارپ، منجر به کاهش التهاب می‌شود. بروملئین موجود در آناناس به هضم غذا نیز کمک می‌کند.

سیب:

این میوه محبوب حاوی کورستین است؛ یک آنتی اکسیدان ضد التهاب. جای تعجب نیست که پزشکان توصیه می‌کنند روزانه حداقل یک سیب بخورید.

آجیل و دانه‌ها:

حاوی مقادیر خوبی منیزیم و ویتامین ای هستند که ممکن است در کنترل التهاب نقش داشته باشد. گزینه ایده آل، آجیل خام و بدون نمک است. گردو، بادام زمینی، بادام، پسته، تخم کتان و دانه های چیا خاصیت ضد التهابی برای مبتلایان به آرتریت روماتوئید دارند.

سبزیجات تیره رنگ:

این سبزیجات خاصیت ضد التهابی دارند و حاوی آنتی اکسیدان‌هایی به نام کاروتنوئیدها هستند.

شکلات تیره:

شکلات تیره حاوی مواد شیمیایی و آنتی اکسیدان‌هایی است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند. شکلات تیره ۷۰ درصد بهترین نوع شکلات است و بیشترین میزان کاکائوی خالص را دارد.

برنج قهوه‌ای:

این نوع برنج به همراه سایر غلات سبوس دار حاوی فیبر است و به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.

انگور: حاوی رسوراترول است و آنزیم‌های التهابی را به همان روش آسپرین، مهار می‌کند. انگور همنین حاوی آنتوسیانین است که منجر به کاهش التهاب در بدن می‌شود.

گیلاس:

طبق تحقیقات، گیلاس حاوی مواد شیمیایی به نام آنتوسیانین‌ها است که مسئول رنگ قرمز این میوه نیز هستند. آنتوسیانین‌ها همان اثر آسپرین را در بدن دارند و به مبارزه با التهاب می‌روند.

چای سبز و سیاه:

سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئیدها بوده و نوشیدن آنها از آسیب سلولی که منجر به ورم مفاصل می‌شود، پیشگیری می‌کند.

کلم بروکلی:

این سبزی حاوی ویتامین‌های Cو K، فولات، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است. تحقیقات نشان می‌دهد که کلم بروکلی، سرشار از سولفورافان است. سولفورافان با کاهش میزان سیتوکین‌ها با التهاب مبارزه می‌کند. سایر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از سولفورافان شامل گل کلم و جوانه بروکسل است.

ماهی:

ماهی‌هایی مانند قزل آلا و سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و غذاهای ضد التهابی قدرتمندی به شمار می‌روند. مطالعات محققان دانشگاه پیتسبورگ نشان داده که مصرف این اسیدهای چرب به مدت سه ماه در مبتلایان به گردن درد و کمر درد، التهاب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. حداقل هفته‌ای دو بار ماهی‌های چرب بخورید و برای مبارزه با درد ناشی از التهاب، روزانه یک عدد مکمل امگا ۳ بخورید.

پروتئین سویا:

محققان دانشگاه ایالتی اوکلاهما دریافتند که مبتلایان به استئوآرتریت، به ویژه مردانی که ۴۰ گرم پروتئین سویا در روز به مدت سه ماه می‌خورند، درد کمتری دارند و راحت‌تر از کسانی که این پروتئین را دریافت نمی‌کنند، حرکت می‌کنند. تحقیقات دیگر شان می‌دهد که مصرف سویا با کاهش التهاب در زنان نیز ارتباط دارد.

آووکادو:

کاروتنوئیدها و ویتامین ای موجود در آووکادو از التهاب جلوگیری کرده و می‌توانند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha